Jak kształtować zdolności przestrzenne dziecka od najwcześniejszych lat?
„Nie jest istotne, ile dziecko słów zna. Ważniejsze jest to, jakie wybiera, gdy chce coś powiedzieć” - mówi Hilary Miller o rozwijaniu umiejętności przestrzennych u dzieci.
Bardzo ważne jest zrozumienie układu fizycznego słów i zrozumienie, jak dobierać je ze sobą, żeby stworzyć logiczną całość.
"Wiemy, że lepsze zdolności przestrzenne mogą prowadzić do lepszych umiejętności matematycznych we wczesnym dzieciństwie, a są one silnymi zwiastunami przyszłego zainteresowania karierą w dziedzinie nauki i technologii oraz inżynierii" - mówi Miller, student rozwoju dziecka na Uniwersytecie w Wisconsin-Madison.
"Więc jesteśmy za kierowaniem sposobów zwiększenia zdolności przestrzennych w młodym wieku" - dodaje.
Badania prowadzone przez Madisona, profesora psychologii Vanessę Simmering i profesora psychologii edukacyjnej Haley Vlach Miller przeprowadzono wśród 4-latków, którzy uczyli się używać słów, aby opisać relacje przestrzenne.
"W tym wieku można nauczyć się słów, takich jak „góra" i "dół", które dorośli często używają, aby opisać miejsce" - mówi Miller.
"Ale tylko znajomość słów niekoniecznie pomaga. Dzieci muszą wiedzieć, kiedy tego rodzaju informacja jest użyteczna" – dodaje.
W badaniu opublikowanym w czasopiśmie „Child Development Miller” wykazano, że dzieci w wieku przedszkolnym często pomijają lokalizacje słowa i opierają się na innych istotnych informacjach, które opisują ważne dane przestrzenne.
ZOBACZ TAKŻE
Miller pokazał każdemu dziecku serię zdjęć, w których pojawiły się myszy w różnych miejscach - na szczycie obiektów przeniesionych z obrazu na obraz, o różnej wielkości i kolorze - i poprosił dzieci do opisania położenia myszy. Następnie przeanalizował odpowiedzi w oparciu o ile istotne informacje są udostępniane, ważąc je przed nieistotne bodźce.
Podczas gdy poprzednie badania często oceniają umiejętności przestrzenne oparte przynajmniej częściowo na liczbie słów przestrzennych, które znają dzieci, Miller znalazł wśród badanych szeroki zakres możliwości opisowych nie ograniczonych przez wielkość słownictwa przestrzennego.
"Oni opisują gdzie jest myszka, mówiąc: ona jest na dużym stole, lub na brązowym pudełku" - mówi Miller.
Im lepsze było dostosowanie do każdego obrazu i dostarczanie istotnych informacji, tym lepsze były ich wyniki w sprawie testów innych umiejętności przestrzennych, które mogą służyć do przewidywania przyszłych sukcesów w, powiedzmy, matematyce.
"Uważamy, że jest to dbałość o istotne informacje, które są motorem napędzającym do rozwijania zdolności przestrzennych u dzieci” - mówi Miller.
"Mamy nadzieję, że skupienie się na tym w tak wczesnym dzieciństwie pomoże dzieciom osiąganie sukcesów później” – mówi Miller.
Bo dzieci uczą się języka poprzez słuchanie sposobu użytkowania, dorośli mogą znaleźć codziennych możliwości, aby pomóc im w rozwijaniu narzędzi do budowania umiejętności przestrzennych.
"Kiedy mówisz do swoich dzieci, korzystasz z różnych rodzajów języka. Bądź bardziej świadomy tego, jakiego języka używasz" – mówi naukowiec.
Im bardziej zróżnicowane i istotne słowa słyszą dzieci, tym szybciej włączą je do swojego słownika.
„Rodzice najczęściej opisują sytuacje w sposób dość prosty. Czasem wskazując np. na buty zamiast mówić „tam są buty”, wystarczy powiedzieć: „buty są na czerwonym dywanie”. Skupia to uwagę dziecka na odpowiedniej informacji przestrzennej” – podsumowuje Miller.