"Im lepiej w pogodzie, tym gorzej na drodze". Ferie 2020 na polskich drogach
Tylko w ostatni weekend zatrzymano 814 osób prowadzących samochód pod wpływem alkoholu. Za przekroczenie prędkości w obszarze zabudowanym prawo jazdy straciło niemal tysiąc osób. A to początek ferii, 26 stycznia odpoczynek skończy dopiero pierwsza tura uczniów z pięciu województw.
1. Policja przygotowuje dzieci do ferii
Policjanci z wydziału ruchu drogowego często dbają bezpośrednio o bezpieczeństwo dzieci przed szkołą – w całym kraju trwa właśnie akcja "Niechronieni Uczestnicy Ruchu Drogowego" , w trakcie której policjanci drogówki sprawdzają, czy rodzice dowożący swoje pociechy na lekcje parkują w dozwolonych miejscach i nie stwarzają zagrożenia dla innych uczestników ruchu drogowego.
Co więcej, dzieci przygotowywane są do wyjścia poza szkołę. Policjanci z Szamotuł zorganizowali zajęcia edukacyjne "Kręci mnie bezpieczeństwo na stoku". Mają one za zadanie przygotować najmłodszych do bezpiecznego spędzania ferii. Omawiane są na nich takie kwestie jak ślizganie się na zamarzniętych akwenach wodnych, bezpieczne przechodzenie przez jezdnię, a także obowiązek noszenia elementów odblaskowych.
O tym, jak ważne są takie zajęcia, pokazują policyjne staytsyki.
Zobacz także Norwegia - kraj, w którym w tym roku nie zginęło żadne dziecko na drodze
- Od początku roku było znaczniej mniej zabitych, znacznie mniej rannych, znacznie mniej wypadków. Ale tak było do inauguracji ferii. Dalej, co prawda, mamy mniej wypadków, zabitych i rannych niż w zeszłym roku w tym okresie, ale za to coraz więcej jest przypadków nietrzeźwych kierujących i osób, którym musimy zabrać prawo jazdy za przekroczenie prędkości – mówi portalowi WP parenting podinspektor Radosław Kobryś z Biura Ruchu Drogowego KGP.
Policjanci są jednak sceptyczni, czy wzrost negatywnych statystyk spowodowany jest zwiększonym ruchem na polskich drogach w trakcie ferii.
- Jeśli chodzi o tych, którzy kierowali pod wpływem alkoholu, to w tym roku tylko zatrzymaliśmy 4659 osób, a mamy dopiero czwarty tydzień roku. I to jest wzrost o 712, w porównaniu do zeszłego roku. Podobnie, jeśli chodzi o osoby, które przekraczają prędkość w obszarze zabudowanym. Tutaj wzrost o 54 proc., czyli to jest prawie 2300 osób. To jest prawie setka dziennie - wylicza podinsp. Kobryś z BRD KGP.
2. Ferie 2020
Ferie zimowe rozpoczęły się 13 stycznia i potrwają do 23 lutego. Przeważnie jest to okres, w którym na drogach panują trudne warunki – śnieg i oblodzony asfalt sprawiają, że kierowcy jeżdżą uważniej. W tym roku jest jednak inaczej.
Zobacz także: Co robić w ferie zimowe 2020? Warsztaty, narty, półkolonie
- Nie ma reguły na to, że z początkiem ferii zwiększa się ilość wypadków w Polsce. W styczniu, w zeszłym roku, w całym kraju było znacznie więcej śniegu. W takich warunkach sposób jazdy kierujących jest znacznie inny. Znacznie mniejsze prędkości, większa uwaga. W tym roku nie ma śniegu prawie w ogóle. Nie mamy oblodzonych dróg. Im mniej oblodzonych dróg, tym większe prędkości towarzyszące wypadkom. Skutki tych wypadków są wtedy znacznie gorsze. My mówimy tak - im lepiej w pogodzie, tym gorzej na drodze – mówi podinsp. Kobryś z BRD KGP.
Niestety, prognozy pogody nie sprzyjają w tym roku nikomu – ani narciarzom, ani policji. W najbliższych dniach temperatura będzie rosła. W niektórych rejonach kraju może być nawet 13 stopni Celsjusza. Dlatego policja apeluje do kierowców o zdjęcie nogi z gazu, a do rodziców o przypomienie maluchom podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze.
3. Bezpieczeństwo na drodze
Ferie 2020 są również czasem, w którym polska policja nie tylko kontroluje kierowców w trosce o zwiększone bezpieczeństwo wypoczywających dzieci. W tym okresie dzieci częściej zostają też pod opieką dziadków. Dlatego policja zdecydowała się również skierować akcję informacyjną do seniorów.
- W ramach dnia babci i dziadka zwróciliśmy się do seniorów, szczególnie pieszych, o większą uwagę na drodze. Ponad połowa wszystkich pieszych, którzy zginęli na drogach w ubiegłym roku to były osoby powyżej 60. roku życia – podsumowuje podinsp. Kobryś z BRD KGP.
Zobacz także Bezpieczeństwo na drodze. Odblaski i jasne ubranie mogą uratować życie
W niektórych miastach te statystyki wyglądają jeszcze gorzej. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie podliczył pod koniec zeszłego roku, że 75 proc. ofiar wypadków wśród pieszych stanowili seniorzy.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl