HiT Czarnka nie zachwycił rodziców. "Ogarnijcie podstawę, która jest bez ładu i składu, a później wprowadzajcie nowości"
Ministerstwo Edukacji i Nauki poinformowało o podpisaniu przez Przemysława Czarnka trzech rozporządzeń dotyczących nowego obowiązkowego przedmiotu szkolnego. Historia i teraźniejszość będzie obowiązywała od 1 września 2022 r. Jak zareagowali na to rodzice uczniów?
1. Nowy przedmiot obowiązkowy
Historia i teraźniejszość zastąpi w liceum ogólnokształcącym i technikum oraz w branżowej szkole I stopnia wiedzę o społeczeństwie (w zakresie podstawowym). Dlatego też w pierwszych dwóch rozporządzeniach, które podpisał minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek określono podstawy programowe oraz zmieniono dotychczasowe dla historii (zakres podstawowy i rozszerzony) oraz wiedzy o społeczeństwie (zakres rozszerzony).
Minister Edukacji i Nauki @CzarnekP podpisał trzy projekty rozporządzeń. Wprowadzone zmiany obejmują m. in. nowy przedmiot historia i teraźniejszość oraz podstawy programowe przedmiotów: historia oraz wiedza o społeczeństwie.
— Ministerstwo Edukacji i Nauki (@MEIN_GOV_PL) March 8, 2022
Szczegóły ➡️ https://t.co/gJmurpMkB3 pic.twitter.com/8nHqyEGVaN
W przypadku podręczników do historii oraz wiedzy o społeczeństwie (zakres rozszerzony) zmiany tylko w niewielkim zakresie polegają na dodaniu treści nauczania (zagadnień), które nie są obecne w aktualnej podstawie programowej tych przedmiotów. Nauczyciele i uczniowie w dalszym ciągu będą mogli korzystać z podręczników już dopuszczonych do użytku szkolnego do tych przedmiotów.
W przypadku podstawy programowej do historii (zakres podstawowy i rozszerzony) zmiany mają charakter punktowy. Polegają także na wydłużeniu narracji historycznej o okres 2004-2015 z jednoczesną redukcją wybranych zagadnień historycznych w ramach poszczególnych epok.
W przypadku wiedzy o społeczeństwie (zakres rozszerzony) zmiany wiążą się z zastąpieniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie (zakres podstawowy) przedmiotem historia i teraźniejszość (zakres podstawowy), ale polegają również na zmianie koncepcji przedmiotu.
2. Zmiany w wymiarze godzinowym trzech przedmiotów obowiązkowych
Trzecie z rozporządzeń dotyczy tygodniowego wymiaru godzin Historii i teraźniejszości. Wymiar godzin będzie wynosił:
w liceum ogólnokształcącym w klasie I – 2 godziny, w klasie II – 1 godzina (łącznie 3 godziny);
w technikum w klasie I – 1 godzina, w klasie II – 1 godzina, w klasie III – 1 godzina (łącznie 3 godziny);
w branżowej szkole I stopnia w klasie I – 1 godzina.
Wymiar godzin historii w zakresie podstawowym z obecnych ośmiu zostanie zmniejszony do siedmiu godzin w cyklu kształcenia. Lekcje historii w ostatniej klasie liceum ogólnokształcącego i technikum będą realizowane do końca pierwszego semestru.
Wymiar godzin przedmiotów: historia oraz wiedza o społeczeństwie w zakresie rozszerzonym nie ulegnie zmianie w stosunku do stanu obecnego i będzie wynosić odpowiednio w cyklu kształcenia: sześć godzin dla historii i osiem godzin dla wiedzy o społeczeństwie.
Uczniowie, którzy rozpoczęli kształcenie w szkołach ponadpodstawowych przed rokiem szkolnym 2022/2023, nie będą objęci tą zmianą (będą uczyć się zgodnie z dotychczasową podstawą programową wiedzy o społeczeństwie).
3. Reakcja rodziców na wprowadzenie nowego przedmiotu
Wprowadzenie kolejnego przedmiotu obowiązkowego do już przeładowanej podstawy programowej nie spotkał się z aprobatą rodziców dzieci w wieku szkolnym. Trudno doszukiwać się pozytywnych komentarzy na ten temat. Według rodziców zamiast tworzenia trzeciego, hybrydowego przedmiotu, należy uporządkować dotychczasowe problemy polskiej edukacji.
"To jest teraz najważniejsze dla dzieci i szkoły. Tłok, zajęcia zaczynające się i trwające dłużej niż praca dorosłego, przeciążony program, braki kadrowe, do tego dojdzie podwójny rocznik i dzieci uchodźców, brak psychologów. Pan minister w pełni zasłużył na tytuł roku!" – skomentowała jedna z mam.
"Pan minister by się wziął za teraźniejszość polskiej szkoły i jej faktyczne potrzeby!" – dodała druga.
"Jeszcze mało dzieci mają, trzeba im dołożyć. Wy ogarnijcie podstawę, która jest, bez składu i ładu a później wprowadzajcie nowości" - zaapelowała kolejna.
Wielu użytkowników odniosło się także do treści przedmiotu, który zakłada naukę historii zarówno Polski, jak i innych krajów, ale jedynie od 1945 roku do 2015 roku. Ponadto w nowym przedmiocie szkolnym mają być również zawarte elementy WOS-u takie jak: wiadomości na temat Konstytucji i praw człowieka. Według użytkowników program będzie obejmował jedynie kwestie istotne dla obecnego rządu.
"Wy naprawdę uważacie, że nauczyciele będą uczyć waszej propagandy, a młodzi to przyjmować bez refleksji?" - zapytał jeden z użytkowników.
"Propaganda i Brednie, ta nazwa by oddawała w pełni, co za kłamstwa, będą wpajane dzieciom, nauka patriotyzmu podobnego do tego z Rosji. Dzieci z Ukrainy też zamierzacie faszerować propagandą?" - napisał drugi.
"Nie udało się Panu ministrowi wprowadzić zmiany w ustawie Prawo oświatowe, to się zemścił i rozporządzeniem wprowadza nowy przedmiot, który wszyscy skrytykowali. Żenujące" – podsumował kolejny.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl