Hiperbola - co to takiego? Kiedy ją stosujemy?
Hiperbola to zwrot stylistyczny, polegający na wyolbrzymieniu cechy lub kilku cech osoby, zjawiska lub przedmiotu. Dzieje się to poprzez zastąpienie ich dowolnymi cechami. Czym jest hiperbola, czemu służy i jak ją znaleźć w tekście? Co jeszcze o hiperboli powinien wiedzieć każdy uczeń?
1. Co to jest hiperbola?
Hiperbola (przesadnia) to środek stylistyczny, który polega na uwydatnieniu, wyolbrzymieniu cech wybranych osób, zjawisk czy przedmiotów lub też ich zastąpienie innymi cechami.
Hiperbolizacja może odnosić się do ilości, stosunku emocjonalnego i do rozmiaru przedmiotu opisu. Teorią hiperboli zajmuje się retoryka, a jej zastosowanie jest analizowane między innymi w językoznawstwie, politologii, reklamie, public relations czy teorii literatury.
2. W jakich funkcjach występuje hiperbola?
Środek ten występuje w dwóch funkcjach: pomniejszenia lub powiększenia; podlega im jedna cecha osoby, przedmiotu czy pojęcia. Powiększenie wzmacnia, pomniejszenie zaś osłabia daną osobę, przedmiot lub pojęcie.
3. W jakim celu stosujemy hiperbolę?
Hiperbola jest wykorzystywana w celu wywarcia wrażenia u odbiorcy lub zwiększenia wrażeń. Zwykle stosujemy ją do porównania wyższego stopnia cechy danego obiektu z daną cechą, np. coś może być bielsze niż biel.
Często stosujemy ją podczas wystąpień publicznych i w różnego rodzaju debatach, możemy ją spotkać również w sloganach reklamowych i politycznych.
4. Przykłady hiperboli
Hiperboli używamy w codziennym życiu, bardzo rzadko zdając sobie z tego sprawę. Przesadnią jest m.in.:
- Wylała przez niego morze łez.
- Czekam na ciebie całą wieczność.
- Oszalałam ze szczęścia.
- Zjadłam chyba z milion kalorii.
- Nie będę się sto razy powtarzać.
- Do końca życia tego nie zrozumiem.