Eksperymentalne Warsztaty Integralnego Rozwoju
Fundacja Rodzice Przyszłości opracowała projekt warsztatów muzyczno-ruchowych dla dzieci w wieku przedszkolnym, które mają na celu wspomaganie integralnego rozwoju dzieci. Mózg kilkulatka posiada wyjątkowe zdolności plastyczne, dzięki czemu mogą wytworzyć się liczne połączenia nerwowe. Ich powstawanie ma kluczowe znaczenie w nauce zachowań przez dziecko. Rozwój młodego człowieka ma bowiem bliski związek z kolejnością mielinizacji dróg nerwowych. Aksony, czyli części komórki nerwowej, są już w momencie przyjścia dziecka na świat otoczone cienką osłonką mielinową. Pełna mielinizacja następuje jednak stopniowo, a sam proces przebiega według ustalonego schematu.
1. Jak wspomóc umiejętność uczenia się?
Rozwój komórek mózgowych oraz ich połączeń można wspierać za pomocą odpowiedniego odżywiania i ćwiczeń stymulujących zmysły. Właściwe ćwiczenia z zakresu kinezjologii edukacyjnej mogą odegrać istotną rolę w procesie uczenia się małego dziecka – fakt ten stanowił przyczynek do opracowania Warsztatów Integralnego Rozwoju. Zajęcia są skierowane do dzieci, które formalną naukę w szkole mają jeszcze przed sobą. Warsztaty mają na celu wspomaganie nabywania nowych umiejętności przez dziecko poprzez zabawę w przestrzeni i ruch. Działania prowadzone podczas zajęć oddziałują na wszystkie zmysły dziecka i pobudzają je do aktywności nie tylko fizycznej, ale i umysłowej oraz emocjonalnej. Są to tak zwane techniki polisensoryczne i polimodalne. Znajdują one zastosowanie w terapii dzieci dotkniętych deficytami rozwojowymi i są polecane przez logopedów w przypadku specyficznych zaburzeń rozwoju języka i mowy. Z zajęć tego typu mogą skorzystać również dzieci rozwijające się prawidłowo – ćwiczenia zwiększają potencjał mózgu, pomagając tym samym w przygotowaniach do nauki pisania, czytania i w rozwoju zdolności matematycznych.
W trakcie zajęć organizowanych w ramach Warsztatów Integralnego Rozwoju wykorzystuje się muzykę, która w połączeniu z ruchem pobudza różne obszary mózgu i korzystnie wpływa na jakość jego pracy. Udział w warsztatach poprawia orientację przestrzenną i pozytywnie oddziałuje na procesy pamięci, koordynację ruchową i twórcze myślenie. Zajęcia dostarczają dzieciom informacji na temat innych kultur i budują w nich poczucie tolerancji dla odmienności. Ponadto uczestnicy warsztatów poznają nowe instrumenty i dźwięki, odkrywają swoje preferencje muzyczne i uczą się poczucia rytmu.
Jednym z głównych celów warsztatów jest integracja – dzieci poznają się nawzajem i ćwiczą umiejętności interpersonalne. W zajęciach udział biorą również rodzice, dzięki czemu mają oni szansę na wzmocnienie więzi emocjonalnej ze swoimi pociechami. Ważnym elementem zajęć jest także trening oddechowy.
2. Rola muzyki w zajęciach dla dzieci
Element muzyczny w Warsztatach Integralnego Rozwoju spełnia szereg istotnych funkcji. Badania wykazały, że specyficzne ćwiczenia ruchowe z wykorzystaniem muzyki pomagają dzieciom w rozwoju zdolności matematycznych. Co więcej, muzyka sprzyja integracji, wpływając na sferę emocjonalną, poznawczą i motywacyjną dziecka. Optymalne efekty ćwiczeń muzyczno-ruchowych można jednak uzyskać tylko dzięki systematyczności, dlatego na jeden cykl składa się 8 warsztatów. Instruktorzy zalecają, by rodzice powtarzali w domu prowadzone na zajęciach zabawy.
Więcej informacji o Warsztatach Integralnego Rozwoju znajdziesz na stronie internetowej Fundacji Rodzice Przyszłości.