Trwa ładowanie...

Eksperymentalne Warsztaty Integralnego Rozwoju

Fundacja Rodzice Przyszłości opracowała projekt warsztatów muzyczno-ruchowych dla dzieci w wieku przedszkolnym, które mają na celu wspomaganie integralnego rozwoju dzieci. Mózg kilkulatka posiada wyjątkowe zdolności plastyczne, dzięki czemu mogą wytworzyć się liczne połączenia nerwowe. Ich powstawanie ma kluczowe znaczenie w nauce zachowań przez dziecko. Rozwój młodego człowieka ma bowiem bliski związek z kolejnością mielinizacji dróg nerwowych. Aksony, czyli części komórki nerwowej, są już w momencie przyjścia dziecka na świat otoczone cienką osłonką mielinową. Pełna mielinizacja następuje jednak stopniowo, a sam proces przebiega według ustalonego schematu.

Eksperymentalne Warsztaty Integralnego Rozwoju
Eksperymentalne Warsztaty Integralnego Rozwoju (123rf)
spis treści

1. Jak wspomóc umiejętność uczenia się?

Warsztaty Integralnego Rozwoju
Warsztaty Integralnego Rozwoju

Warsztaty muzyczno-ruchowe organizowane przez Fundację Rodzice Przyszłości są skierowane do rodzin z

zobacz galerię

Rozwój komórek mózgowych oraz ich połączeń można wspierać za pomocą odpowiedniego odżywiania i ćwiczeń stymulujących zmysły. Właściwe ćwiczenia z zakresu kinezjologii edukacyjnej mogą odegrać istotną rolę w procesie uczenia się małego dziecka – fakt ten stanowił przyczynek do opracowania Warsztatów Integralnego Rozwoju. Zajęcia są skierowane do dzieci, które formalną naukę w szkole mają jeszcze przed sobą. Warsztaty mają na celu wspomaganie nabywania nowych umiejętności przez dziecko poprzez zabawę w przestrzeni i ruch. Działania prowadzone podczas zajęć oddziałują na wszystkie zmysły dziecka i pobudzają je do aktywności nie tylko fizycznej, ale i umysłowej oraz emocjonalnej. Są to tak zwane techniki polisensoryczne i polimodalne. Znajdują one zastosowanie w terapii dzieci dotkniętych deficytami rozwojowymi i są polecane przez logopedów w przypadku specyficznych zaburzeń rozwoju języka i mowy. Z zajęć tego typu mogą skorzystać również dzieci rozwijające się prawidłowo – ćwiczenia zwiększają potencjał mózgu, pomagając tym samym w przygotowaniach do nauki pisania, czytania i w rozwoju zdolności matematycznych.

W trakcie zajęć organizowanych w ramach Warsztatów Integralnego Rozwoju wykorzystuje się muzykę, która w połączeniu z ruchem pobudza różne obszary mózgu i korzystnie wpływa na jakość jego pracy. Udział w warsztatach poprawia orientację przestrzenną i pozytywnie oddziałuje na procesy pamięci, koordynację ruchową i twórcze myślenie. Zajęcia dostarczają dzieciom informacji na temat innych kultur i budują w nich poczucie tolerancji dla odmienności. Ponadto uczestnicy warsztatów poznają nowe instrumenty i dźwięki, odkrywają swoje preferencje muzyczne i uczą się poczucia rytmu.

Jednym z głównych celów warsztatów jest integracja – dzieci poznają się nawzajem i ćwiczą umiejętności interpersonalne. W zajęciach udział biorą również rodzice, dzięki czemu mają oni szansę na wzmocnienie więzi emocjonalnej ze swoimi pociechami. Ważnym elementem zajęć jest także trening oddechowy.

2. Rola muzyki w zajęciach dla dzieci

Element muzyczny w Warsztatach Integralnego Rozwoju spełnia szereg istotnych funkcji. Badania wykazały, że specyficzne ćwiczenia ruchowe z wykorzystaniem muzyki pomagają dzieciom w rozwoju zdolności matematycznych. Co więcej, muzyka sprzyja integracji, wpływając na sferę emocjonalną, poznawczą i motywacyjną dziecka. Optymalne efekty ćwiczeń muzyczno-ruchowych można jednak uzyskać tylko dzięki systematyczności, dlatego na jeden cykl składa się 8 warsztatów. Instruktorzy zalecają, by rodzice powtarzali w domu prowadzone na zajęciach zabawy.

Więcej informacji o Warsztatach Integralnego Rozwoju znajdziesz na stronie internetowej Fundacji Rodzice Przyszłości.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.