Trwa ładowanie...

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę D3

Witamina D3 zwana jest także słoneczną, ponieważ jest przekazywana naszemu organizmowi przez promienie słoneczne. W naszym klimacie słonecznych dni jest niewiele, dlatego duża grupa osób ma niedobór tej witaminy. Odgrywa ona istotną rolę w naszym organizmie, dlatego ważne jest, aby umieć ją odpowiednio suplementować.

Zobacz film: "Żelazo w ciąży"

spis treści

1. Czym jest witamina D3?

Inna nazwa dla niej to witamina życia. Jest to hormon steroidowy, który produkuje cholesterol pod wpływem działania słońca. W momencie zetknięcia ze skórą promieni UV dochodzi do przekształcenia się cholesterolu w witaminę D3.

Witamina D3 nazywana jest witaminą życia
Witamina D3 nazywana jest witaminą życia (123RF)

Witamina D należy do tej grupy, co witaminy A, E i K, czyli do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Właściwie większość narządów w naszym organizmie potrzebuje jej do prawidłowego funkcjonowania. Bardzo ważna jest droga, jaką witamina przedostaje się do komórek. Dzięki temu, że rozpuszcza się w tłuszczach, droga pokonywana jest szybciej, co zwiększa efektywność.

2. Jakie funkcje w organizmie pełni witamina D?

• Ułatwia wchłanianie fosforu i wapnia w przewodzie pokarmowym.

• Wpływa pozytywnie na proces mineralizacji kości.

Witamina D podawana dzieciom umożliwia im prawidłowy wzrost, rozwój zębów i kości, a także minimalizuje ryzyko krzywicy.

• U osób dorosłych przyjmowana we właściwych dawkach zmniejsza możliwość zachorowania na osteoporozę.

• Wzmacnia mięśnie.

Niedobór witaminy D3 może skutkować obniżeniem odporności organizmu.

• Jej właściwy poziom zmniejsza zachorowalność na choroby z grupy schorzeń autoimmunologicznych, np. cukrzyca typu 1, toczeń, choroba Hashimoto, stwardnienie rozsiane.

• Systematyczne zażywanie to blokada przed alergenami.

• Wielu lekarzy twierdzi, że przyjmowanie witaminy D3 to profilaktyka nowotworowa, np. przy raku prostaty czy piersi.

• Duży niedobór witaminy D może zwiększyć ryzyko chorób układu krążenia, np. zawału serca.

• Witamina D ma pozytywny wpływ na układ nerwowy.

• Zażywanie jej to wsparcie dla koncentracji i pamięci.

Suplementacja witaminą D pozwala zmniejszyć zmęczenie, polepsza samopoczucie.

Cała prawda o witaminie D
Cała prawda o witaminie D [10 zdjęć]

Czyż nie byłoby wspaniale, gdyby jedna witamina miała moc wpływania na mocne kości, chronienia przed...

zobacz galerię

3. Jak zmniejszyć niedobór słonecznej witaminy?

Bardzo ważna jest właściwie zbilansowana dieta bogata w produkty zawierające witaminę D3. Jakie to produkty? Są to:

• żółtko jaja;

mleko i inne mleczne przetwory;

• tłuste ryby, np. tuńczyk, sardynki, łosoś, śledź, makrela.

Oprócz właściwego jadłospisu należy pomyśleć także o suplementacji zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. Niedobór może być potwierdzony lub wykluczony w trakcie badań krwi. Na rynku dostępne są preparaty, tabletki czy krople z witaminą D3. Bardzo ważne jest właściwe dobranie dawki, ponieważ witaminę można przedawkować, czego skutkiem mogą być kamienie żółciowe i nerkowe, a także schorzenia trzustki.

4. Jak powinno wyglądać dawkowanie?

Instytut Żywności i Żywienia stworzył tabelę dziennego zapotrzebowania na witaminę D3. Oczywiście są to dawki dla osób zdrowych; przy większych niedoborach lekarz zleca ich zwiększenie.

Musisz to wiedzieć

Porcje przedstawiają się następująco:

• niemowlęta – 400 jednostek;

• dzieci od 1. do 18. roku życia – 400 jednostek;

• dzieci od 1. do 18. roku życia z nadwagą – 800–1000 jednostek;

• dorośli – 800–1000 jednostek;

• kobiety w ciąży – 400 jednostek.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.