Trwa ładowanie...

Dziecko z ADHD w szkole. Jak mu pomóc?

 Agnieszka Gotówka
Agnieszka Gotówka 25.05.2023 09:26
Dziecko z ADHD w szkole. Jak mu pomóc?
Dziecko z ADHD w szkole. Jak mu pomóc? (https://stock.adobe.com/)

Dziecko z ADHD w szkole nie ma łatwo. Nadmiar bodźców i niezrozumienie ze strony innych uczniów i nierzadko też nauczycieli może powodować pogłębienie się problemu. Jak temu zaradzić? I jakie są prawa dziecka z ADHD w szkole?

spis treści

1. Dziecko z ADHD w szkole. Jak pomóc?

Zacznijmy od wyjaśnienia, co to jest ADHD u dzieci – jest to zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (Attention Deficit Hyperactivity Disorder ― ADHD), który objawia się m.in. problemem z utrzymaniem właściwego poziomu koncentracji i uwagi. Dziecko z tym zaburzeniem szybciej się rozprasza, nie pamięta, co miało zadane do domu i co robiło na zajęciach. Jest też nadmiernie ruchliwe, impulsywne. Podejmowane przez niego decyzje są szybkie, bezrefleksyjne.

Jest to o tyle problematyczne, że w szkole przed uczniem stawia się wiele wyzwań. Wymaga się od niego samodzielnej pracy, współpracy z rówieśnikami, podzielności uwagi, maksymalnego skupienia. Sami pedagodzy dysponują zaś ograniczanymi zasobami czasu i energii. Nie zawsze również mają odpowiednią wiedzę naukową, która pozwoliłaby im odróżnić zachowania typowe dla wieku dziecięcego, od tych patologicznych.

Zobacz film: "Jak możesz pomóc maluchowi odnaleźć się w nowym środowisku?"
Dzieci urodzone w sierpniu częściej chorują na ADHD
Dzieci urodzone w sierpniu częściej chorują na ADHD

ADHD to zaburzenie związane z nadpobudliwością oraz deficytem uwagi. Statystyki mówią, że w Polsce zmaga

przeczytaj artykuł

1.1. ADHD – co to jest?

Przykładowe objawy ADHD to:

  • problem z rozpoczęciem odrabiania lekcji
  • kłopoty z zapamiętaniem przyswajanego materiału
  • nie pamięta, co było zadane do domu albo co ma przynieść do szkoły na lekcje plastyki
  • nie słyszy i nie odpowiada na polecenia
  • ma bardzo dużą potrzebę ruchu
  • nieustannie się wierci
  • jest bardzo rozmowny
  • działa szybciej niż pomyśli
  • nie przewiduje konsekwencji swojego działania
  • trudno mu zaczekać na swoją kolej
  • rozpoczyna kolejną czynność bez skończenia poprzedniej

Dziecko z ADHD ma specjalne potrzeby edukacyjne. Są to nierzadko uczniowie bardzo inteligentni, jednak z powodu swoich problemów bywają postrzegani jako niegrzeczni, problemowi. To niestety im nie pomaga, wręcz nasila ich zaburzenie.

Warto więc otoczyć dziecko opieką psychologiczno-pedagogiczną, ale też zastosować metody, które mogą zmienić funkcjonowanie dziecka w klasie.

2. Dziecko z ADHD. Jak postępować?

W pierwszej kolejności warto szczerze porozmawiać z wychowawcą. Ważne jest, by dorośli – rodzice i nauczyciele – wspierali dziecko w poradzeniu sobie z codziennymi komplikacjami. A tych jest niemało.

2.1. Jak postępować z dzieckiem z ADHD w szkole?

  • Posadzenie ucznia blisko nauczyciela, najlepiej ze spokojnym uczniem, i z dala od rozpraszajacych elementów (okien, akwarium)
  • Indywidualne powtarzanie poleceń
  • Monitorowanie pracy ucznia (np. dzielenia jego pracy na etapy)
  • Ignorowanie niewielkiego niepokoju ruchowego w obrębie miejsca sziedzenia (np. ruszania nogą)
  • Stosowanie zasady pustego stolika: na ławce leżą wyłącznie niezbędne do pracy przedmioty (np. podręcznik, zeszyt i długopis)
  • Kierowanie bezpośrednio do dziecka krótkich, konkretnych poleceń
  • Mówienie dziecku co ma robić, a nie co ma przestać robić (np. zamiast "Nie biegaj", mówimy" "Po korytarzu wolno tylko chodzić"
  • Docenianie wysiłku włożonego w wykonywanie zadań, a nie tylko efektu końcowego
  • Jeśli uczeń jest silnie pobudzony emocjonalnie, należy umożliwić mu wyciszenie się (np. w gabinecie pedagoga)

Przywileje dziecka z ADHD nie mogą być jednak wykorzystywane jako tłumacznie każdego zachowania ucznia. Za łamanie zasad w szkole obowiązują konsekwencje!

Edukacja dziecka z ADD (Attention Deficit Disorder, zaburzenie koncentracji) wymaga:

  • poznania indywidualnych potrzeb ucznia
  • określenia specjalnych potrzeb edukacyjnych
  • opracowania planu działań wspierających
  • oceny podejmowanych działań
  • stałego kontaktu rodziców z nauczycielem
ADHD – z tym można nauczyć się żyć!
ADHD – z tym można nauczyć się żyć!

ADHD nie jest chorobą, więc nie można się z niego wyleczyć. Z ADHD trzeba nauczyć się żyć - mówi Beata

przeczytaj artykuł

3. Jak postępować z dzieckiem nadpobudliwym, by pomóc mu w nauce?

  • Zadbaj o czystą i jasną przestrzeń do nauki (biurko najlepiej jest ustawić przodem do gładkiej ściany)
  • Jeśli mamy zwierzaka, na czas odrabiania lekcji musi ono opuścić pokój (dotyczy to również królika, chomika etc.)
  • Część dzieci z ADHD skupia się bardziej na nauce, jeśli w tle... gra muzyka (ale uwaga: nie mogą to być audycje mówione!)
  • W czasie odrabiania lekcji trzeba robić dziecku kilkunastominutowe przerwy (jednak to nie jest czas na granie w gry ani oglądanie telewizji, lepiej jest np. wynieść śmieci albo iść na spacer z psem)
  • Warto, by dziecko siadało do odrabiania lekcji codziennie o tej samej porze
  • Zaleca się, by rodzice wspólnie z dzieckiem przeglądali zeszyty i ćwiczenia
  • CHWALIMY DZIECKO ZA KAŻDY TRUD WŁOŻONY W WYKONANIE ZADANIA
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze