Metody dodawania wektorów
Wektory to uporządkowane pary punktów. Podlegają podobnym działaniom jak skalary, mimo to zasady dodawania i odejmowania wektorów w sposób znaczący różnią się od sposobu dodawania i odejmowania liczb. Metod dodawania wektorów uczymy się na lekcjach matematyki, dziś prezentujemy kilka sposobów na wykonanie tych działań!
1. Czym są wektory?
Wektor jest strzałką wyznaczoną przez dwa punkty. Ma on trzy cechy, które go wyznaczają:
- długość (inaczej nazywany wartością lub modułem);
- zwrot (grot strzałki);
- kierunek (kierunek prostej zawierającej wektor).
Jeśli znamy punkt, w którym wektor ma początek, nazywany jest on wektorem zaczepionym. Wektor zaczepiony w punkcie A oraz o końcu w punkcie B zapiszemy go AB−→−.
2. Metody dodawania wektorów
2.1. Dodawanie wektorów metodą trójkąta
Metoda ta jest geometrycznym sposobem dodawania wektorów. Na czym polega?
- za pomocą przesunięcia równoległego przesuwamy wektor b tak, by początek wektora b znalazł się na końcu wektora a;
- sumę wektorów otrzymamy, łącząc początek wektora a z końcem wektora b.
2.2. Dodawanie wielu wektorów - metoda graficzna
- za pomocą przesunięcia równoległego wektory przesuwamy tak, by początek kolejnego wektora znalazł się w końcu poprzedniego, tworząc w ten sposób "łańcuch wektorów";
- sumę otrzymujemy po połączeniu początku pierwszego wektora z końcem ostatniego.
2.3. Suma wektorów metodą równoległoboku
Ta metoda dodawania wektorów również jest geometryczna:
- za pomocą przesunięcia równoległego przesuwamy wektor b tak, by jego początek znalazł się w początku wektora a;
- w następnym kroku budujemy równoległobok oparty o wektory;
- łącząc początek wektorów a i b naprzeciwległym wierzchołkiem równoległoboku otrzymujemy sumę tych wektorów.
2.4. Dodawanie lektorów równoległych
Wektory równoległe najprościej można dodać, stosując metodę trójkąta - do końca jednego wektora przesuwamy początek następnego. Sumę otrzymujemy, łącząc początek pierwszego z końcem drugiego.