Długość karmienia piersią ma znaczenie
Długie karmienie piersią dziecka jest w Polsce tematem kontrowersyjnym. Przekazywany z pokolenia na pokolenie mit dotyczący jakości kobiecego mleka przy długim karmieniu piersią jest nie tylko nieprawdziwy, ale niestety nadal mocno podkreślany przez wiele osób z bliskiego grona mam. Co więcej, karmiąc swoje dziecko 2 lata i dłużej kobiety w Polsce często spotykają się z brakiem zrozumienia, a nawet hejtem. Aby zmienić podejście społeczeństwa i szerzyć kompetentną wiedzę w tym temacie, firma NutroPharma wraz z Centrum Nauki o Laktacji oraz Fundacją Opieki Okołoporodowej zorganizowała kampanię społeczną „Długość ma znaczenie”, w którą zaangażowało się grono ekspertów i znane mamy: Edyta Pazura, Maja Hyży, Patrycja Sołtysik i Paula Tumala.
Pierwszym krokiem działań w ramach kampanii "Długość ma znaczenie" było przeprowadzenie badania i sprawdzenie jak naprawdę wygląda sytuacja polskich mam długo karmiących piersią. W badaniu udział wzięło ponad 8 tysięcy kobiet. Wyniki nie pozostawiają wątpliwości, że zwiększanie świadomości oraz propagowanie wiedzy wśród kobiet i ogółu społeczeństwa odnośnie pozytywnych korzyści wynikających z długiego karmienia piersią jest kluczowe.
Sytuacja kobiet w Polsce
W badaniu(1) zdecydowana większość mam, bo aż 94,75%, deklaruje, że jest świadoma zalet długiego karmienia piersią. Znają i wymieniają również praktyczne i emocjonalne korzyści tj. bliski kontakt z dzieckiem (90,73%), wygoda czy możliwość nakarmienia dziecka w każdej sytuacji bez żadnych przygotowań (77,47%). W świetle tak pozytywnego obrazu przeraża jednak fakt, że tylko 3,81% mam nie spotkało się z żadną krytyką dotyczącą ich świadomego wyboru związanego z dłuższym karmieniem piersią. Mamy, które długo karmią były oskarżane o to, że wpływają negatywnie na rozwój emocjonalny dziecka (23%), ten zarzut można połączyć z kolejnym osądem tj. długie karmienie prowadzi do zaburzeń psychicznych dziecka (6,13% odpowiedzi). Oba poglądy są nieprawdziwe, niebezpieczne, krzywdzące i wymagające uświadamiania społeczeństwa.
Zgodnie ze stanowiskiem Amerykańskiej Akademii Pediatrii nie ustalono górnej granicy wieku, do której dziecko można karmić piersią. Nie ma również danych potwierdzających niekorzystne psychologiczne i rozwojowe następstwa karmienia piersią do 3. roku życia lub dłużej. Jednocześnie Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca wyłączne karmienie piersią do ukończenia przez dziecko 6 miesiąca życia oraz kontynuację karmienia piersią do ukończenia drugiego roku życia i dłużej, przy jednoczesnym wprowadzaniu pokarmów uzupełniających, o ile życzą sobie tego zarówno matka jak i dziecko.
Czy mleko mamy może nie mieć wartości odżywczych?
Jak wynika z przeprowadzonego badania, wokół tematu długiego karmienia piersią pojawiło się wiele mitów. Aż 23% respondentek wskazało, że usłyszały komentarze dotyczące kompletnego braku wartości odżywczej mleka w przypadku dłuższego karmienia piersią. Jest to groźny mit z którym należy walczyć poprzez edukację. Problemem jest także brak dostępu do rzetelnej wiedzy przekazywanej przez profesjonalistów. Tylko 16,17% mam otrzymało informacje od personelu medycznego na temat korzyści płynących z długiego karmienia piersią, a głównym źródłem informacji w tym temacie dla respondentek stanowi Internet. W pytaniu dotyczącym negatywnych uwag z jakimi spotykały się mamy karmiące piersią najczęściej wymieniały, że publiczne karmienie piersią jest krępujące dla otoczenia. Warto zauważyć, że kobiety długo karmiące piersią były często krytykowane przez osoby z najbliższego otoczenia.
"Ogrom badań naukowych daje niezaprzeczalne dowody na to, że karmienie piersią wpływa korzystnie na zdrowie mamy jak i dziecka. Dla przykładu, obecna w mleku w dużych ilościach laktoferyna ma działanie przeciwzapalne, przeciwbakteryjne oraz przeciwwirusowe, zatem stanowi swoistą „szczepionkę” dla dojrzewającego układu odpornościowego noworodka. Szczególnie interesujący jest aspekt długoterminowego „programowania” zdrowia dziecka poprzez obecne w mleku składniki takie jak cholina, czy witaminy z grupy B wpływające na to w jaki sposób może być odczytywany kod genetyczny dziecka, co determinuje jego podatność na otyłość czy choroby metaboliczne w wieku dorosłym. Niepokojącym zatem faktem jest to, że aż 87,55% mam wskazuje na negatywny odbiór długiego karmienia piersią przez społeczność, w tym osoby z najbliższego otoczenia. W NutroPharma od lat wspieramy mamy karmiące i chcemy zmienić negatywne postrzeganie długiego karmienia piersią w społeczeństwie, co jest założeniem obecnej kampanii", mówi dr n med. Ewa Wietrak Dyrektor ds. Badań i Rozwoju NutroPharma.
Korzystny wpływ nie tylko dla dziecka
Długie karmienie piersią to korzyści zdrowotne zarówno dla dziecka jak i dla mamy.
"Karmienie piersią zmniejsza ryzyko zachorowania na nadciśnienie tętnicze, cukrzycę, zmniejsza ryzyko otyłości, depresji poporodowej oraz zaburzeń depresywnych u matki w długim czasie od porodu. Dla mnie jako ginekologa - onkologa fantastycznym aspektem jest fakt, że karmienie piersią zmniejsza ryzyko zachorowania na raka piersi, raka jajnika czy raka błony śluzowej macicy nawet o ok. 30%. Kiedy kobieta karmi piersią mamy do czynienia z zahamowaniem owulacji i to jest zysk, który zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania na wymienione nowotwory. Inwestycja w zdrowie zaczyna się tuż po porodzie, im dłużej kobieta karmi, tym zysk jest większy. Traktujmy to wręcz jako profilaktykę onkologiczną" – mówi ginekolog dr n. med. Maciej Socha, Kierownik Katedry Perinatologii, Ginekologii i Ginekologii Onkologicznej Collegium Medicum UMK w Bydgoszczy.
Cudowna moc mleka mamy - karmienie piersią w pandemii
Jak wynika z badania, na szczęście niewielki odsetek mam (0,45%) zaprzestało karmienia piersią podczas trwającej pandemii COVID 19. Ogromna większość potwierdziła, że sytuacja pandemiczna w żaden sposób nie zniechęciła ich do dalszego karmienia piersią. Aktualne zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) mówią o tym, aby mamy zainfekowane wirusem SARS-CoV-2 lub te, które miały kontakt z osobą zainfekowaną, kontynuowały dalsze karmienie piersią przy zachowaniu odpowiednich zasad higieny, takich jak dokładne mycie i dezynfekcja rąk przed i po karmieniu oraz noszenie maseczki przy każdym kontakcie z dzieckiem.
"Niedawno przeprowadzone badanie próbek mleka od kobiet , które chorowały na COVID-19 w okresie okołoporodowym wykazało, że znajdują się w nim przeciwciała przeciwko wirusowi SARS-CoV-2. Aż u 80% kobiet , które wyzdrowiały, mleko zawierało przeciwciała skierowane specyficznie przeciwko wirusowi SASR-CoV-2. Uważa się, że kontynuacja karmienia piersią kobiet w trakcie zachorowania na COVID-19 oraz mam-ozdrowieńców, stanowi najprawdopodobniej pasywną ochronę dziecka przed infekcją" – mówi dr hab. n. o zdr. Aleksandra Wesołowska, Pracownik naukowy Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, Prezes Fundacji Bank Mleka Kobiecego.
Korzyści płynące wraz z mlekiem matki są nie do przecenienia. Wpływa nie tylko na zaspokojenia potrzeb dziecka, także tych emocjonalnych, ale również na wiele innych czynników jak: wsparcie odporności dziecka, redukcja ryzyka nadwagi i otyłości oraz rozwoju cukrzycy czy białaczki wieku dziecięcego. Badania naukowe wskazują na lepszy rozwój behawioralny dzieci karmionych piersią oraz na ich wyższy iloraz inteligencji.
Kampanię "Długość ma znaczenie" wspierają wspaniałe mamy jak: Edyta Pazura, Maja Hyży, Paula Tumala i Patrycja Sołtysik, które są świadome, że długie karmienie piersią to szereg korzyści zdrowotnych dla mamy i dziecka.
Na potrzeby kampanii powstała dedykowana strona www.dlugoscmaznaczenie.pl, na której oprócz informacji dotyczących akcji, znajdują się materiały video z wypowiedziami ekspertów: seksuologów, psychologów, socjologów, doradców laktacyjnych, pediatrów i behawiorystów. Współorganizatorami kampanii są: Centrum Nauki o Laktacji oraz Fundacja Opieki Okołoporodowej. Patronat honorowy objął Rzecznik Praw Pacjenta, Patronat naukowy objęły Polskie Towarzystwo Medycyny Perinatalnej oraz Polskie Towarzystwo Neonatologiczne. Oficjalny start kampanii zaplanowano na 26 maja, dzień rozpoczęcia Ogólnopolskiego Tygodnia Promocji Karmienia Piersią, który trwa do 1 czerwca.
Jest to druga odsłona popularnej kampanii społecznej "Koniec Zabawy w chowanego" z 2018 roku, promującej karmienie piersią w miejscach publicznych, którą Patronatem wsparli m.in. Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Praw Dziecka oraz wiele instytucji zaangażowanych w karmienie piersią.
NutroPharma to polska firma obecna na rynku od 1990 roku. Od ponad 30 lat oferuje wysokiej jakości suplementy diety oraz żywność specjalnego przeznaczenia medycznego. Dostarcza oparte na dowodach naukowych receptury produktów oraz wspiera konsumentów w specyficznych potrzebach żywieniowych. Oferowane przez firmę rozwiązania stanowią rzetelne wsparcie wczesnej profilaktyki prozdrowotnej. Produkty firmy NutroPharma cechuje szczególna dbałość o ich jakość i bezpieczeństwo. Firma z własnej inicjatywy wdrożyła autorski program NQS czyli NutroPharma Quality System. Program ten zapewnia właściwy background naukowy produktów oraz przeprowadzanie badań jakościowych i ilościowych każdej partii, w niezależnych, akredytowanych laboratoriach, na co firma posiada stosowne certyfikaty. Zaufanie klientów, liczne wyróżnienia oraz nagrody branżowe powodują, że NutroPharma znajduje się wśród liderów w swojej branży.
(1) Badanie prowadzone w dniach 28.04 - 11.05.2021, objęło ogółem 8033 ankiet wypełnianych anonimowo przez respondentki za pośrednictwem Internetu na takich portalach jak: fanpage Mleko Mamy Rządzi, Jesteś Moim Pępkiem Świata, Hafija oraz na profilach fundacji promujących karmienie piersią i grupach zamkniętych z tematyką karmienia piersią.