Codzienność rodziny w trakcie procesu zmiany, czyli wychodzenie dziecka z uzależnienia behawioralnego

Uzależnienie jest przewlekłą chorobą ośrodkowego układu nerwowego, która może przebiegać pod postacią remisji i nawrotów wpływających na jakość życia człowieka. Jak wskazują aktualne badania i statystyki, współcześnie zwiększa się liczba zaburzeń psychicznych wśród młodych ludzi, w tym również uzależnień od substancji psychoaktywnych i behawioralnych[1]. Wśród wielu opracowań naukowych, a także raportów przygotowanych przez organizacje pozarządowe, rysuje się obraz licznych czynników warunkujących rozwój uzależnienia: od społeczno-kulturowych, mediów, zmian w obrębie rodziny i systemu wychowania, osobowościowych i indywidualnych dziecka. Aktualne więc stają się pytania nie tylko o przyczyny i czynniki warunkujące uzależnienia młodzieży, ale także o stosowane podejścia i metody w praktyce terapeutycznej.

Codzienność rodziny w trakcie procesu zmiany, czyli wychodzenie dziecka z uzależnienia behawioralnegoCodzienność rodziny w trakcie procesu zmiany, czyli wychodzenie dziecka z uzależnienia behawioralnego
Źródło zdjęć: © materiały partnera

Terapia uzależnień behawioralnych w Polsce

Poważnym błędem staje się stosowanie tych samych metod oddziaływania terapeutycznego skierowanych do młodzieży, jak i osób dorosłych. Należy zwrócić uwagę na to, że w środowisku młodych osób pojawiają się inne wyzwalacze uzależnienia, zatem oddziaływania terapeutyczne powinny być nastawione na uwzględnienie aspektów psychofizycznych, kulturowych, społecznych, rodzinnych i prawnych. Ważne staje się, aby młody człowiek mógł zapoznać się na początku z programem terapeutycznym, którym zostanie objęty. Wśród najbardziej efektywnych i najczęściej stosowanych podejść/ nurtów terapeutycznych stosowanych w terapii uzależnień wymienia się i rekomenduje terapię poznawczo – behawioralną[2] (Cognitive Behavioral Therapy, CBT) i wpisujący się w jej założenia Dialog Motywujący[3]. Skuteczna jest także terapia systemowa, czyli terapia rodzinna. Aktualne badania nad skutecznością terapii uzależnień zarówno w odniesieniu do dorosłych, jak i do dzieci i młodzieży, (oparte na podejściu Evidence Based in Therapy) pozwalają stwierdzić, że najbardziej obiecujące są terapie obejmujące cały system rodzinny, a nawet szersze środowisko wychowawcze (szkołę, środowisko rówieśnicze, przyjaciół).

W Polsce terapia uzależnień dla dzieci i młodzieży realizowana jest przez sektory niekomercyjne (finansowane przez np. NFZ) lub komercyjne (prywatne). Psychoterapię uzależnień dzieci, młodzieży i dorosłych mogą prowadzić jedynie certyfikowani specjaliści psychoterapii uzależnień, którzy ukończyli specjalistyczne szkolenie. Terapia uzależnień finansowana przez m.in Narodowy Fundusz Zdrowia realizowana jest w każdym województwie w Polsce, jednak nie wszystkie Placówki zajmujące się psychoterapią uzależnień posiadają wykwalifikowany personel, specjalizujący się w pracy z dziećmi i młodzieżą. Częstą sytuacją jest to, że psychoterapeuci prowadzący terapię rodzinną lub indywidualną, przekierowują osobę uzależnioną do specjalisty psychoterapii uzależnień, gdyż rekomenduje się, aby osoba borykająca się z czynnym uzależnieniem, w pierwszej kolejności zgłosiła się do psychoterapeuty uzależnień. Dopiero po przepracowaniu tematu uzależnienia może ona wrócić do procesu psychoterapii ogólnej.

Wizyty psychiatryczne są bardzo ważną częścią procesu leczenia. W każdym przypadku rekomenduje się współpracę z lekarzem psychiatrą, który pomaga postawić odpowiednią diagnozę oraz ukierunkować proces terapeutyczny. Rodzic z dzieckiem może zgłosić się do psychiatry dziecięcego samodzielnie lub zgodnie z zaleceniem psychoterapeuty prowadzącego.

System rodzinny w terapii – terapia uzależnionego behawioralnie dziecka

Terapia uzależnień rozpoczyna się od diagnozy uzależnienia oraz diagnozy tego, w jakim stanie jest dziecko, tudzież zgłaszająca się rodzina. Na pierwsze spotkanie, zaproszona jest cała rodzina. Każdy może opowiedzieć ze swojej perspektywy jak wygląda domowa rzeczywistość, którą zakłóca uzależnienie. Po postawieniu i potwierdzeniu diagnozy przez specjalistę psychoterapii uzależnień rozpoczyna się proces terapeutyczny, który może obejmować spotkania indywidualne, grupowe lub rodzinne.

Każda sesja terapeutyczna odpowiada na potrzeby dziecka – terapeuta wspólnie z Pacjentem tworzy IPT – Indywidualny Plan Terapii. Początkowo na sesjach rozwijana jest motywacja i zaufanie dziecka do procesu terapeutycznego. Opracowuje się także podstawowe tematy związane z uzależnieniem, tj. wyzwalacze, sygnały ostrzegawcze nawrotu, sposoby radzenia sobie z nawrotem, mechanizmy uzależnienia, ale przede wszystkim proponowana jest praca z emocjami. Czasami zaczyna się ona od psychoedukacji, ponieważ zgłaszające się na terapię osoby nierzadko mają trudność z nazwaniem i identyfikacją poszczególnych emocji. Uwzględniane są także tematy związane z budowaniem relacji, samooceną, konfliktami wewnętrznymi itp.

Ważnym punktem w psychoterapii jest ustalenie kontraktu terapeutycznego, czyli ustaleń, które będą stały na straży bezpieczeństwa całego procesu terapeutycznego. W przypadku dzieci i młodzieży uzależnionych od mediów ustalenia te mogą obejmować także zasady higieny cyfrowej, które na czas terapii młody Pacjent i jego Rodzina zobowiązują się przestrzegać. Jednym z takich ustaleń może być np. ograniczenie codziennego używania smartfona lub braku ekranów przy jedzeniu. Istotne jest to, aby w tworzeniu tych zasad uczestniczyli wszyscy domownicy, gdyż to cały system rodzinny zobowiązuje się do zmiany stylu życia związanego z mediami. Taki zabieg daje dziecku zarówno poczucie wsparcia ze strony rodziny oraz zmniejsza jego opór, który mógłby powstać w przypadku, gdyby ustalenia terapeutyczne obowiązywały jedynie osobę uzależnioną.

W mojej opinii, jest to najczęściej zgłaszana trudność przez dzieci i rodziny biorące udział w terapii. Zdarza się, że dorośli sami nadużywają mediów, a do terapii „delegują” dziecko. W takich momentach zawsze odwołuje się do zasad higieny cyfrowej stworzonych przez Światową Organizację Zdrowia (WHO), które określają m.in. ilość spędzonego czasu w mediach dla poszczególnych grup wiekowych[4], wspólnie próbując ustalić bezpieczną ilość czasu poświęcanego na życie online dla każdego z członków rodziny. Kluczowe jest także uświadomienie dorosłym, jak istotny wpływ ma zjawisko modelowania, czyli powielania przez dzieci zachowań podpatrzonych u najbliższych osób.

W odpowiedzi na pytanie „jak wprowadzać zmiany w życiu rodziny?” odpowiadam – całościowo, czyli z zaangażowaniem całej rodziny. Każda zmiana jest wyzwaniem, jednak myśl o tym, że włączamy je do życia dla dobra naszego dziecka i poprawy jakości życia całej rodziny może uczynić ten proces łatwiejszym. Zachęcam także do szczerych rozmów o terapii w gronie rodzinnym i uważnego słuchania tego, czym dziecko chce się podzielić opowiadając o swoim procesie terapeutycznym.

Równie często pojawiające się w gabinecie pytanie dotyczy tego, czy rodzic powinien poinformować bliskich, znajomych, rówieśników dziecka, czy też szkołę o terapii. W moim odczuciu, to pytanie powinno być skierowane do dziecka, gdyż to ono jest podmiotem w procesie terapii i może samodzielnie decydować z kim chce podzielić się taką informacją. Optymizmem napawa to, że coraz więcej szkół w porozumieniu z uczniami ustala swoje wewnętrze zasady korzystania z mediów na terenie szkoły (np. przestrzenie w szkole, w których można/ nie można korzystać z telefonów). Uważam, że taka postawa ubogaca, gdyż przyczynia się do wywoływania dyskusji o nadużywaniu mediów wśród uczniów, a także sprzyja treningowi społecznemu, w którym smartfon nie wiedzie prymu.

Zakończenie – cyfrowe bezpieczeństwo

Jako specjalistka psychoterapii uzależnień, często słyszę w gabinecie obawy rodziców: „Co mamy zrobić kiedy widzimy, że dziecko wraca do złych nawyków?”. Ciężko jest jednoznacznie i definitywnie odpowiedzieć na to pytanie, gdyż każdy przypadek uzależnienia u dziecka jest inny, u każdego można zdiagnozować inne potrzeby i powody, przez które pojawiają się trudności. Powrót do uzależnienia nazywany jest nawrotem. W takich momentach zachęcam rodziców do rozwijania swojego zaciekawienia tym, co dzieje się z dzieckiem. Istotne będzie zdiagnozowanie powodów, przez które pojawił się nawrót (np. trudności w szkole, pogorszony nastrój, problemy rówieśnicze, kłótnia z rodzeństwem). W następnej kolejności, ważna staje się komunikacja, która będzie również budowała poczucie bezpieczeństwa i wsparcia. Z mojej perspektywy, w takich sytuacjach warto przypomnieć sobie o ustaleniach terapeutycznych (np. zasadach bezpiecznego używania mediów), taka rozmowa może dać pole do omówienia trudności w ich utrzymaniu.

Z mojej perspektywy, warto także liczyć się z tym, że media są i będą obecne w naszym życiu, dlatego, nie zawsze nawrót bywa niebezpieczny. Niech pierwszy rzuci kamieniem ten, kto nie przedłużył czasu bycia online w sieci (następny odcinek ulubionego serialu) lub kto z nas, od razu nie odpisuje na otrzymywane wiadomości, kosztem innych obowiązków. Ważna staje się tu obserwacja, czy takie zachowanie nie staje się normą. Uważność rodzica okazuje się być w tym przypadku nieprzeceniona. Zachęcam również, aby rodzic stał się dla swojego dziecka partnerem w odkrywaniu meandrów Internetu. Tak jak pokazujemy dziecku świat realny, możemy pokazywać mu świat wirtualny oraz zaciekawiać się tym, co najbardziej go w nim pociąga.

dr Paulina Nowotarska – certyfikowana specjalistka psychoterapii uzależnień, psychoterapeutka w trakcie certyfikacji Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, viceprezes Stowarzyszenia w Dobrą Stronę

Obraz
© materiały partnera

Źródła

  1. [1] Informacja o wynikach kontroli. Przeciwdziałanie e-uzależnieniu dzieci i młodzieży, Najwyższa Izba Kontroli, LKI.410.008.00.2016, Nr ewid. 32/2016/P/16/070/LK.
  2. [2] Celem tej terapii jest zmiana w myśleniu pacjenta (jego przekonaniach), która w konsekwencji prowadzi do zmiany stosunku i zachowania.
  3. [3] W.R. Miller, S. Rollnick, Wywiad motywujący. Jak przygotowywać ludzi do zmiany, Kraków 2010. Dialog motywujący to sposób prowadzenia rozmowy/ terapii, która pozytywnie wpływa na rozwój motywacji pacjenta.
  4. [4] WHO rekomenduje, aby dzieci do 2 r.ż. nie miały styczności z ekranami, dzieci od 6-12 r.ż. spędzały przed ekranem 1-1,5h dziennie, nastolatki zaś maksymalnie do 3h dziennie, dorośli 4h dziennie.
Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące