Trwa ładowanie...

Wywiad "Jak dogadać się z psem?"

Avatar placeholder
Patrycja Nowak 19.12.2013 14:58
Wywiad "Jak dogadać się z psem?"
Wywiad "Jak dogadać się z psem?"

Zbudowanie relacji z czworonogiem w taki sposób, aby cała rodzina czerpała więcej radości z jego posiadania jest możliwe. O sposobach, jak to osiągnąć, rozmawiamy z Jackiem Gałuszką, behawiorystą i trenerem psów, ekspertem Butcher’s Pet Care, programu „Dobrze nam ze sobą”.

Posiadanie psa to duża odpowiedzialność – należy mu zapewnić zdrowe pożywienie, schronienie i opiekę weterynarza. Ale czy to wszystko?

JG: Bardzo ważne jest również wychowanie czworonoga. Przydatna w tych staraniach będzie umiejętność komunikacji ze zwierzęciem oraz wiedza o prawidłowym treningu.

Komunikacja ze zwierzęciem? Czy to jest w ogóle możliwe?

Zobacz film: "Jak zadbać o prawidłowe relacje z dzieckiem?"

JG: Tak, ale na innych zasadach niż komunikacja między ludźmi. Pies nie rozumie znaczenia słów, ale potrafi prawidłowo odczytać nasze emocje i niektóre gesty. Komunikuje się z nami za pomocą m.in. mowy ciała. Daje nam to możliwość odczytania emocji, które aktualnie towarzyszą naszemu pupilowi. Dzięki takiej wiedzy rodzice będą mogli wyjaśnić dzieciom, jak powinny się zachować, widząc określoną postawę u psa.

W takim razie, jakie zachowanie psa powinno zwrócić uwagę rodzica i co robić w danej sytuacji?

JG: Warto zapamiętać kilka postaw wskazujących na określone zachowanie. Jeśli widzimy, że nasz pies ugina przednie łapy, a prostuje tylne i równocześnie radośnie merda ogonem, należy to rozumieć jako zaproszenie do zabawy. Nasze dziecko może na nie odpowiedzieć, pamiętajmy jednak, żeby nadzorować kontakty dziecka i psa. Jeśli widzimy u psa wygięty grzbiet, usztywnione ciało, położone po sobie uszy i podkulony ogon, oznacza to, że jest zdenerwowany. Jeśli widzimy takie zachowanie w obecności dziecka, wytłumaczmy maluchowi, że pupil nie ma ochoty na zabawę. W ten sposób unikniemy niepożądanych reakcji psa, np. odepchnięcia dziecka, które chce go przytulić. Kiedy zwierzak dodatkowo szczerzy zęby i ma zjeżoną sierść, oznacza to, że jest wystraszony. Strach może wywołać u niego agresję, dlatego aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji, lepiej zostawić takiego psa w spokoju.

A czy możemy mieć jakiś wpływ na zachowanie psa?

JG: Jak już wspomniałem, w relacji człowiek – pies to opiekun powinien stanowić oparcie dla czworonoga, będąc jego przewodnikiem. Wspólny, prawidłowo przeprowadzony trening nauczy psa oczekiwanych zachowań i posłuszeństwa. Jest to bardzo ważne zwłaszcza jeśli pies będzie miał styczność z dziećmi. Prawidłowe wychowanie psa umożliwi nam kontrolowanie jego niechcianych zachowań.

O czym jeszcze warto pamiętać, jeśli chcemy, aby kontakty dziecka z psem przebiegały w bezpiecznej i miłej atmosferze?

JG: Jako rodzice powinniśmy nadzorować kontakty naszego dziecka i czworonoga. W ten sposób będziemy mogli zareagować na niechciane zachowanie psa lub dziecka. Wcześniej należy również wytłumaczyć dziecku kilka zasad postępowania z pupilem. Zwierzakowi nie można sprawiać bólu, czyli np. ciągnąć za ogon czy uszy. Poza tym dziecko powinno wiedzieć, że nie należy przeszkadzać psu podczas posiłku i odpoczynku. Psy zazwyczaj nie przepadają za zbyt bliskim kontaktem, jak przytulanie lub całusy. Takie zachowania ze strony dziecka mogą stresować psa i wywoływać u niego reakcje obronne, jak np. warczenie czy kłapanie zębami. Mogą one przestraszyć dziecko, dlatego warto wyjaśnić maluchowi, że pies nie przepada za takimi pieszczotami.

Wspominał Pan o treningu z psem. Co zrobić, żeby był on skuteczny? Czy dziecko może w nim jakoś pomóc?

JG: Celem treningu jest zacieśnianie więzi z czworonogiem i nauczenie go pewnych pożądanych zachowań. Pamiętajmy, że wspólne ćwiczenia powinny być przyjemnością dla obu stron, dlatego należy przeprowadzać je w spokojnej atmosferze. W czasie treningu nie krzyczymy i nie stosujemy kar. Zamiast tego chwalimy i nagradzamy psa za dobrze wykonane polecenia. Dziecko może rzucać psu smakołyk w nagrodę za wykonane zadanie, a jego obecność podczas ćwiczeń będzie pupilowi kojarzyła się z czymś przyjemnym. Podczas ćwiczeń używajmy krótkich komunikatów, jak np. „siad” i „stój”. Należy wykazać się cierpliwością, ponieważ nie każdy pies równie szybko uczy się nowych komend, oraz systematycznością, ponieważ ćwiczenia z psem trzeba regularnie powtarzać. Starsze dzieci mogą być w tym bardzo pomocne, same czerpiąc satysfakcję z treningu
z czworonogiem.

Dziękuję za rozmowę.

Więcej informacji na temat tego, co zrobić, aby nasze dziecko było bezpieczne w domu, w którym mieszka pies i by kontakt z czworonogiem wpływał na nie pozytywnie, znaleźć można w poradniku dla rodziców „Dziecko i Pies”, który został opracowany przy współpracy marki Butcher’s Pet Care i Instytutu Matki i Dziecka. Poradnik można pobrać ze strony Psy to uwielbiają.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze