Wcześniaki nie są w stanie używać funkcji mózgu, która jest kluczowa w rozwoju niemowlęcia
Dzieci urodzone przedwcześnie nie wykazują aktywności w regionach mózgu, które odpowiadają za reakcje na wrażenia sensoryczne, które mogą powtarzać się cyklicznie i zgodnie z oczekiwaniami, co świadczy o niepełnej zdolności do rozwoju niemowląt. Najnowsze wyniki badań naukowych dowodzą, że tego typu proces neuronowy jest ważny dla rozwoju niemowląt.
Odkrycia te dają duży wgląd w wiedzę dotyczącą tego, dlaczego zdrowe dzieci urodzone przedwcześnie są bardziej narażone na opóźnienia rozwojowe w wieku dziecięcym.
Badania zostały przeprowadzone przez naukowców z naukowo-badawczego prywatnego Uniwersytetu Princeton w Stanach Zjednoczonych, Akademii Medycznej w Rochester w stanie Nowy Jork oraz Uczelni Rochester w Nowym Jorku.
Wyniki badań pojawiły się 26 stycznia w czasopiśmie „Current Biology”.
6-miesięczne dzieci urodzone o czasie posiadają odpowiednie rejony mózgu, które są odpowiedzialne za przetwarzanie wizualne, czyli ściśle rzecz ujmując odpowiadają nie tylko za reakcje dotyczące tego, co dziecko widzi, ale też wobec tego, co dziecko oczekuje.
Jest to znak, że dzieci uczą się na swoich doświadczeniach, jak twierdzi Lauren Emberson, profesor psychologii na Uniwersytecie w Princeton. Natomiast dzieci urodzone przedwcześnie nie wykazują tego typu reakcji w mózgu, które znane są jako reakce odgórnego przetwarzania.
"Ten rodzaj przetwarzania jest ważny dla rozwoju neuronów w mózgu” – powiedział Emberson. "To daje nam wgląd w to, jakie mogą istnieć nieprawidłowości w rozwoju mózgów wcześniaków. Wierzymy, że to zaburzenie jest prawdopodobnie jednym z powodów" – dodaje naukowiec.
Naukowcy przebadali 100 dzieci, które zostały podzielone między te, które urodziły się w odpowiednim czasie oraz na te, które urodziły się przedwcześnie. Niemowlęta badano w wieku 6 miesięcy.
W badaniu, dzieci zostały poddane słuchania dźwięku przypominającego dźwięk klaksonu klauna lub grzechotki, a następnie pokazano im obraz czerwonej buzi z kreskówki. Naukowcy zastosowali metodę spektroskopii bliskiej podczerwieni, dzięki której byli w stanie zmierzyć natlenienie w regionach mózgu za pomocą światła, aby ocenić aktywność mózgu niemowląt.
Po przeprowadzonym doświadczeniu, naukowcy doszli do wniosku, że dzieci urodzone w odpowiednim czasie wykazały aktywność w obszarach mózgu odpowiedzialnych za reakcje na wrażenia sensoryczne nawet wówczas, gdy obraz lub dźwięk pojawiał się w nieoczekiwanym przez nie momencie. Mózgi wcześniaków nie wykazały tej aktywności.
ZOBACZ TAKŻE
Emberson powiedział, że badania są początkowym krokiem w celu zbadania i zrozumienia, jak odgórne przetwarzanie w mózgu wpływa na to, jak dzieci uczą się i rozwijają oraz jaki wpływ aktywność tych rejonów mózgowych ma na późniejsze opóźnienia rozwojowe u wcześniaków. Pierwszym takim objawem może być zbyt późne rozpoczęcie mówienia przez dzieci.
Charles Nelson, profesor pediatrii i neurologii w Harvard Medical School i profesor edukacji na Uniwersytecie Harvarda, powiedział, że badania podkreślają znaczenie rozpatrywania takich powiązań pomiędzy rozwojem mózgu w latach niemowlęcych i trudnościach w uczeniu się przez te dzieci później.
"Te wyniki badań mają istotne znaczenie dla tysięcy dzieci urodzonych wcześnie, ale zdrowych. Jest to grupa dzieci, której nie poświęca się tak dużej uwagi” - powiedział Nelson.