Wczesne wsparcie dzieci przez matki zwiększa ich późniejsze osiągnięcia w matematyce
Wczesna znajomość matematyki jest równie ważna, jak wczesna umiejętność czytania dla późniejszych osiągnięć dzieci. W rzeczywistości badania wykazały, że na podstawie wczesnych umiejętności matematycznych można łatwiej przewidzieć późniejszy sukces w szkole niż na podstawie wczesnej umiejętności czytania, a nawet przewidzieć dochody w dorosłym życiu.
Jednak niewiele badań bezpośrednio badało, jak wsparcie rodziców we wczesnej nauce matematyki, wpływa na rozwój późniejszych umiejętności matematycznych u dzieci. Teraz nowe długofalowe badania wykazały, że małe dzieci, których matki pomagają im w trakcie gry, a konkretnie w określeniu ilości obiektów, miały lepsze osiągnięcia matematyczne w wieku 4 i pół roku do 5 lat.
Badanie, przeprowadzone przez naukowców z Boston College, opublikowano w czasopiśmie "Child Development".
Naukowcy opracowali sposoby oceny wsparcia matematycznych umiejętności dzieci, badając, jak mamy 3-latków wspierają i kierują nauką swoich dzieci podczas zabawy. Zastosowali oni nowe formy oceny w stosunku do wcześniej nagranych 10-minutowych taśm wideo z interakcjami pomiędzy 140 matkami i ich dziećmi w czasie dowolnych zabaw.
Badanie odbyło się w Bostonie, a uczestnicy byli częścią Badania Nad Wczesną Opieką Nad Dziećmi i Rozwojem Młodzieży NICHD. Byli oni zróżnicowani ekonomicznie i etnicznie.
Matki wspomagały matematyczne umiejętności ich dzieci w różny sposób, dzięki czemu ich dzieci liczyły przedmioty, nazywały zapisane liczby lub oznaczały rozmiar zbiorów przedmiotów.
Dzieci wspierane przez rodziców w tych zabawach miały lepsze wyniki w testach matematycznych w przedszkolu niż dzieci pozbawione takiego wsparcia. Dzieci te radziły sobie również lepiej z problemami z dodawaniem i odejmowaniem aż do pierwszej klasy.
ZOBACZ TAKŻE:
- Problemy z nauką
- Jak zachęcić dziecko do nauki?
"Wiele małych dzieci potrafi liczyć od 1 do 10, nie rozumiejąc znaczenia liczb" - mówi Beth Casey, emerytowany profesor stosowanej psychologii rozwojowej i wychowawczej w Szkole Edukacji Lynch na Boston College, która prowadziła badania. "Jest to bardzo ważne, aby rodzice dzieci około trzeciego roku życia, pokazywali im małe grupy 1,2 lub 3 przedmiotów i określali ilość przedmiotów".
Autorzy sugerują, że taka forma pomocy dzieciom może wspierać rozwój kluczowych pojęć w wiedzy matematycznej, czyli zrozumienia, że ostatni numer podany przy liczeniu zestawu obiektów reprezentuje wielkość całego zestawu. Taka wiedza może stanowić podstawę dla tworzenia bardziej złożonych umiejętności numerycznych.
"Nasze wyniki sugerują, że wczesne wsparcie umiejętności numerycznych przez matkę może mieć trwały i silny związek z osiągnięciami matematycznymi dzieci, co najmniej do pierwszej klasy, czyli trzy lata po zakończeniu obserwacji matek" - wyjaśnia Eric Dearing, profesor stosowanej psychologii rozwojowej i wychowawczej w Szkole Edukacji Lynch na Boston College, który również był częścią badania.
"Ten wpływ był mocny i utrzymywał się nawet wtedy, gdy wykluczono potencjalny wpływ demografii, w tym edukacji matek, bardziej ogólny poziom stymulacji nauki przez matkę oraz poziomu inteligencji zarówno matki, jak i dziecka" - dodaje.