Wczesne wsparcie dzieci przez matki zwiększa ich późniejsze osiągnięcia w matematyce

Wczesna znajomość matematyki jest równie ważna, jak wczesna umiejętność czytania dla późniejszych osiągnięć dzieci. W rzeczywistości badania wykazały, że na podstawie wczesnych umiejętności matematycznych można łatwiej przewidzieć późniejszy sukces w szkole niż na podstawie wczesnej umiejętności czytania, a nawet przewidzieć dochody w dorosłym życiu.

Jednak niewiele badań bezpośrednio badało, jak wsparcie rodziców we wczesnej nauce matematyki, wpływa na rozwój późniejszych umiejętności matematycznych u dzieci. Teraz nowe długofalowe badania wykazały, że małe dzieci, których matki pomagają im w trakcie gry, a konkretnie w określeniu ilości obiektów, miały lepsze osiągnięcia matematyczne w wieku 4 i pół roku do 5 lat.

Badanie, przeprowadzone przez naukowców z Boston College, opublikowano w czasopiśmie "Child Development".

Zobacz film: "Jak dzieci tracą odporność?"

Naukowcy opracowali sposoby oceny wsparcia matematycznych umiejętności dzieci, badając, jak mamy 3-latków wspierają i kierują nauką swoich dzieci podczas zabawy. Zastosowali oni nowe formy oceny w stosunku do wcześniej nagranych 10-minutowych taśm wideo z interakcjami pomiędzy 140 matkami i ich dziećmi w czasie dowolnych zabaw.

Matka odgrywa ważną rolę w rozwoju umiejętności matematycznych u dzieci
Matka odgrywa ważną rolę w rozwoju umiejętności matematycznych u dzieci (Shutterstock)

Badanie odbyło się w Bostonie, a uczestnicy byli częścią Badania Nad Wczesną Opieką Nad Dziećmi i Rozwojem Młodzieży NICHD. Byli oni zróżnicowani ekonomicznie i etnicznie.

Matki wspomagały matematyczne umiejętności ich dzieci w różny sposób, dzięki czemu ich dzieci liczyły przedmioty, nazywały zapisane liczby lub oznaczały rozmiar zbiorów przedmiotów.

Dzieci wspierane przez rodziców w tych zabawach miały lepsze wyniki w testach matematycznych w przedszkolu niż dzieci pozbawione takiego wsparcia. Dzieci te radziły sobie również lepiej z problemami z dodawaniem i odejmowaniem aż do pierwszej klasy.

ZOBACZ TAKŻE:

"Wiele małych dzieci potrafi liczyć od 1 do 10, nie rozumiejąc znaczenia liczb" - mówi Beth Casey, emerytowany profesor stosowanej psychologii rozwojowej i wychowawczej w Szkole Edukacji Lynch na Boston College, która prowadziła badania. "Jest to bardzo ważne, aby rodzice dzieci około trzeciego roku życia, pokazywali im małe grupy 1,2 lub 3 przedmiotów i określali ilość przedmiotów".

Autorzy sugerują, że taka forma pomocy dzieciom może wspierać rozwój kluczowych pojęć w wiedzy matematycznej, czyli zrozumienia, że ostatni numer podany przy liczeniu zestawu obiektów reprezentuje wielkość całego zestawu. Taka wiedza może stanowić podstawę dla tworzenia bardziej złożonych umiejętności numerycznych.

W szkole nie nauczysz się...
W szkole nie nauczysz się... [11 zdjęć]

Najważniejszych umiejętności, które przydają się w dorosłym życiu, dziecko uczy się samo. Zdobywa potrzebne...

zobacz galerię

"Nasze wyniki sugerują, że wczesne wsparcie umiejętności numerycznych przez matkę może mieć trwały i silny związek z osiągnięciami matematycznymi dzieci, co najmniej do pierwszej klasy, czyli trzy lata po zakończeniu obserwacji matek" - wyjaśnia Eric Dearing, profesor stosowanej psychologii rozwojowej i wychowawczej w Szkole Edukacji Lynch na Boston College, który również był częścią badania.

"Ten wpływ był mocny i utrzymywał się nawet wtedy, gdy wykluczono potencjalny wpływ demografii, w tym edukacji matek, bardziej ogólny poziom stymulacji nauki przez matkę oraz poziomu inteligencji zarówno matki, jak i dziecka" - dodaje.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.