Ważna zmiana na Instagramie. Kara za złamanie zakazu to nawet 2 miliony złotych
Czy nadchodzi koniec reklamowania zabiegów i produktów medycyny estetycznej? Wszystko wskazuje na to, że tak. Za złamanie zakazu będą groziły gigantyczne kary.
1. Influencer - nowy idol
Każde pokolenie ma swoich idoli. Ulubieńcami dzisiejszych nastolatków są bez wątpienia influencerzy - internetowi twórcy, bijący rekordy popularności na takich serwisach jak YouTube, Instagram czy TikTok. Dzieci chcą żyć jak oni, wyglądać tak samo i prowadzić życie pełne przygód.
Jednak czasami takie ślepe podążanie za idolem może mieć tragiczne skutki.
Influencerzy posiadają ogromny wpływ na nastolatków. Coraz częściej tworzą własne marki, biorą udział projektach komercyjnych bądź zawierają kontrakty reklamowe.
Coraz częściej promują również poprawianie wyglądu. A najmłodsi, patrząc na idealnych idoli, również chcą się pozbyć swoich kompleksów.
Badania pokazują, że swoje ciało krytycznie oceniają już uczniowie szkół podstawowych. Kilkuletnie dziewczynki wyznają, że chciałyby być szczuplejsze, a chłopcy - wyżsi i umięśnieni.
Zmagające się z kompleksami i niską samooceną dzieci bardzo łatwo ulegają medialnym manipulacjom np. wyretuszowanym zdjęciom i chcą "naprawiać" swój wygląd.
Reklama usług medycyny estetycznej w internecie nie była dotąd uregulowana.
2. Koniec reklamowania zabiegów medycyny estetycznej
7 kwietnia 2022 roku w życie weszła nowelizacja ustawy o wyrobach medycznych. Od 1 stycznia 2023 roku nie będzie można, m.in. wykorzystywać wizerunków lekarzy w materiałach promujących takie produkty.
Nowelizacja będzie też wpływała na branżę medycyny estetycznej. Od 1 stycznia nie będzie można promować w sieci i mediach tradycyjnych m.in. sprzętów specjalistycznych.
Jak informują "Wirtualne Media", nowe przepisy dotyczące promocji medycyny estetycznej znajdują się w tej samej nowelizacji, która dotyczy wyrobów medycznych.
Ustawa jasno zaznacza, że nie chodzi wyłącznie o reklamy i ogłoszenia w tradycyjnych mediach, ale również w całym internecie oraz social mediach.
Influencerzy mogą być niepocieszeni, ponieważ nie będą mogli promować m.in. laserów czy kwasu hialuronowego.
Zdarzało się, że influencerzy otrzymywali tańsze czy nawet darmowe zabiegi w zamian za promocję.
- I to szczególnie celebryci albo ich managerowie powinni zapoznać się w szczególności z nowymi przepisami. Ale z przepisami powinni się zaznajomić także mniejsi twórcy, którzy np. w osiedlowym gabinecie dotąd robili sobie korektę ust w zamian np. za opublikowanie kodu zniżkowego dla obserwujących - mówi dla Wirtualnemedia.pl Marta Soja - Bochenek, ekspertka influencer marketingu, realizująca kampanie z twórcami dla marek.
Jeśli internetowi twórcy nie dostosują się do nowego prawa, będzie im groziła kara w wysokości do 2 mln zł.
Większość zapisów z nowelizacji ustawy o wyrobach medycznych z 7 kwietnia 2022 roku będzie obowiązywała od 1 stycznia 2023 roku.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl