Vaiana: Skarb oceanu
Informacja prasowa
Inspirująca opowieść o odwadze i przeznaczeniu zadebiutowała na Blu-ray 3D™, Blu-ray™ i DVD już 10 maja!
Walt Disney Animation Studios prezentuje film Vaiana: Skarb oceanu – porywającą, ponadczasową opowieść o podążaniu za głosem serca i stawianiu czoła przeciwnościom losu. Olśniewająca animacja, zabawne dialogi, zapadające w pamięć piosenki i świetnie nakreślone postaci sprawią, że Vaianę pokochają widzowie w każdym wieku! Najnowszy film twórców Krainy lodu i Zwierzogrodu, nominowana dwukrotnie do Oscara animacja zadebiutuje w ofercie Galapagos Films na Blu-ray 3D™, Blu-ray™ i DVD już 10 maja.
Dzielna nastolatka Vaiana podejmuje się niebezpiecznej misji, aby ocalić rodzinną wyspę. Po drodze poznaje potężnego niegdyś półboga imieniem Maui i razem wyruszają w pełną przezabawnych zdarzeń i niezwykłych przygód żeglugę przez ocean. Z pomocą nowego towarzysza dziewczyna osiągnie mistrzostwo w nawigacji oraz rzuci wyzwanie morskim potworom i… przeznaczeniu. Vaiana: Skarb oceanu to niesamowita dawka humoru i wzruszeń, która zachwyci całą rodzinę!
1. VAIANA: SKARB OCEANU – WYDANIE BLU-RAY 3D™, BLU-RAY™ I DVD
Za sterami Vaiany stanęli Ron Clements i John Musker, reżyserski duet odpowiedzialny za Małą syrenkę, Aladyna oraz Księżniczkę i żabę, a scenariusz napisał Jared Bush, znany ze swojej pracy nad Zwierzogrodem. Produkcją zajęła się Osnat Shurer (Nie przeszkadzać, One Man Band). Muzykę do filmu stworzył niezwykły zespół artystów, w którego skład weszli Lin-Manuel Miranda (wyróżniony nagrodami Pulitzera i Tony za broadwayowskie musicale Hamilton oraz In the Heights), zdobywca nagrody Grammy kompozytor Mark Mancina (Speed, Tarzan, Król lew) i Opetaia Foaʻi – założyciel i wokalista wielokrotnie nagradzanego zespołu Te Vaka wykonującego muzykę świata.
W polskiej wersji językowej bohaterom głosów użyczyli między innymi: Weronika Bochat (Vaiana), Igor Kwiatkowski (Maui), Piotr Grabowski (wódz Tui), Dorota Stalińska (babcia Tala), Magdalena Turczeniewicz (Sina) i Maciej Maleńczuk (Tamatoa).
2. PODANIA I LEGENDY
Inspiracją dla opowieści o Vaianie stały się ustne przekazy ludów Oceanii, wedle których trzy tysiące lat temu polinezyjscy podróżnicy, najdzielniejsi żeglarze na świecie, przemierzali bezmiar południowego Pacyfiku odkrywając kolejne wyspy potężnego archipelagu. – Żeglowanie jest niezwykle istotnym elementem kultury rejonu Pacyfiku – wyjaśnia reżyser John Musker. – Starożytni Polinezyjczycy przemierzali morza i oceany bez nowoczesnych instrumentów nawigacyjnych, korzystając tylko ze swojej znajomości przyrody, gwiazd, fal i prądów morskich. Jak dodaje Clements: – Wielokrotnie słyszeliśmy, że ocean nie dzieli wysp, ale je łączy. Wyprawy są prawdziwym źródłem dumy mieszkańców wysp rejonu Pacyfiku, to istotny element ich tożsamości. Od wieków, aż po dzień dzisiejszy należą do największych odkrywców świata. Ich dokonania są naprawdę niezwykłe, niekiedy wręcz graniczą z cudem.
Jak twierdzą uczeni, w pewnym momencie wielkie morskie wyprawy ustały na tysiąc lat, po czym zostały wznowione, jednak nikt nie potrafi stwierdzić, co było przyczyną owej przerwy w eksploracji oceanu. Właśnie ten fakt stał się pożywką dla wyobraźni filmowców i sprawił, że głównym wątkiem fabuły stało się odrodzenie tradycji nawigacyjnych Polinezyjczyków.
Również postać półboga Maui została zainspirowana mitami i legendami rozpowszechnionymi w rejonie Oceanii. – Zafascynowały nas historie, które czytaliśmy i które opowiadali nam znawcy tej części świata – wyjaśnia Musker. – Maui miał nadludzkie zdolności, był podstępny i potrafił przybierać różne kształty. Umiał wyciągać z morza całe wyspy za pomocą wędkarskiego haczyka i spowalniać bieg słońca. Niesamowita postać.
3. BADANIA W TERENIE
Po rozpoczęciu prac nad projektem filmowcy szybko się zorientowali, że ich wiedza na temat przepięknych wysp Pacyfiku jest bardzo powierzchowna. Gdy zaczęli zaznajamiać się z niesamowitą polinezyjską kulturą i mitologią, zdali sobie sprawę, że muszą na własne oczy ujrzeć miejsca, o których opowiadały legendy, oraz poznać lokalnych mieszkańców. Clements i Musker, wraz z siedmioosobową grupą animatorów ze studia Disney, odbyli dwie wyprawy w południowe rejony Oceanii, które wywarły ogromny wpływ na całokształt produkcji.
– Wróciliśmy z tych podróży nie tylko z pomysłami, obrazami i inspiracjami do naszej opowieści, ale też z jeszcze silniejszym postanowieniem, aby stworzyć dzieło, które przypadnie do gustu poznanym przez nas ludziom – przekonuje Musker.
Najpierw ekipa odwiedziła Fidżi, Samoa i Tahiti, a później udała się do Nowej Zelandii. Filmowcy wzięli udział w wyprawie żeglarskiej w warunkach zbliżonych do tych, w jakich podróżowali dawni odkrywcy. – Wraz z miejscowym szyprem płynęliśmy camakau, tradycyjną łodzią żaglową z Fidżi – wspomina Musker. – W muzeum widzieliśmy jednostkę tego typu zbudowaną 2000 lat temu. Przez ten czas jej konstrukcja prawie się nie zmieniła. To zrobiło na nas ogromne wrażenie.
Członkowie zespołu zwiedzili wraz z archeologami wydmy w Parku Narodowym Sigatoka oraz Muzeum Fidżi, gdzie uczeni pokazywali im niezwykłe zabytkowe łodzie i narzędzia. Poznali mistrzów tatuażu i rybołówstwa. Jedli miejscowe potrawy przygotowane przez gościnnych mieszkańców wyspy. – Piliśmy dużo napoju o nazwie kava. To gorzkawy w smaku napar z korzeni pieprzu metystynowego – wspomina Clements. Następnie ekipa przeniosła się na samoańskie wyspy, gdzie zwiedzała czarne pola lawowe i poznawała wodzów lokalnych plemion. Na Savai’i filmowcy oglądali słynne naturalne fontanny Alofaaga, a na Manono wzięli udział w tradycyjnej ceremonii picia kavy. Później przenieśli się do uwielbianej przez surferów wioski Teahupo’o na Tahiti i zwiedzali miejsca, które wpłynęły na wizualną stronę filmu. Obserwowali, jak wyrabia się tradycyjną tkaninę tapa i oglądali pokazy ludowych tańców.
Kierownik artystyczny Ian Gooding, który pierwsze 20 lat życia spędził na Jamajce, twierdzi, że wyprawy przygotowawcze okazały się cenniejsze, niż się tego spodziewał. – Wiele rzeczy uważamy za coś oczywistego. Na przykład, wszyscy wyobrażają sobie, że palmy kokosowe kołyszą się na wietrze. Tymczasem przy lekkiej bryzie poruszają się pojedyncze liście, przy bardzo silnych podmuchach – całe gałęzie, ale pnie tych drzew pozostają nieruchome. Nie zdawałem sobie z tego sprawy, mimo że za moim rodzinnym domem rosło pięć takich palm.
Na późniejszym etapie do ekipy dołączyli kompozytorzy muzyki Lin-Manuel Miranda, Mark Mancina i Opetaia Foa’i. Cała grupa wzięła udział w Festiwalu Pasifika w nowozelandzkim Auckland. – Podczas tego wydarzenia zespół odpowiedzialny za muzykę w Vaianie zebrał się w komplecie po raz pierwszy – mówi producentka Osnat Shurer. – Festiwal był niepowtarzalną okazją do zapoznania się z radosną muzyką i tańcami poszczególnych ludów zamieszkujących wyspy Pacyfiku.
Ron Clements szczególnie zapamiętał spotkanie z członkiem rady starszych z wyspy Mo’orea, który zwrócił się do niego słowami: „Przez lata byliśmy połykani przez waszą kulturę. Czy chociaż ten jeden raz dacie się połknąć naszej?”. Producentka wspomina, że w tym momencie w zespole dokonała się przemiana: – Te wyprawy otworzyły nam oczy. Zdaliśmy sobie sprawę, że aby stworzyć fabułę osadzoną 2000 lat temu musimy zaprosić do zespołu kreatywnego ekspertów. Inspiracja wyprawami to jedno, ale my chcieliśmy pójść dalej. Chcieliśmy, żeby ich głos było słychać w filmie. Doradcy mieli ogromny wpływ na fabułę, stronę wizualną planów zdjęciowych oraz charakter postaci. To oni podpowiadali twórcom, jak powinna wyglądać i działać łódź Vaiany, z jakiego materiału powinny być uszyte stroje bohaterów i jaka roślinność może porastać wyspy.
Działania filmowców doprowadziły do powstania fundacji Oceanic Story Trust tworzonej przez znawców kultury i antropologii, uczonych, pedagogów, lingwistów i żeglarzy współpracujących z zespołem kreatywnym Disneya. – Fundacja miała ogromny wpływ na wygląd i charakter filmu – podkreśla Shurer.
4. PIĘKNO PROSTO Z KOMPUTERA
Reżyserzy John Musker i Ron Clements mają w swoim dorobku przede wszystkim filmy realizowane metodą animacji tradycyjnej, takie jak Aladyn czy Mała syrenka, jednak od początku wiedzieli, że w przypadku Vaiany będą musieli zmienić podejście. – Plany zdjęciowe zlokalizowane na oceanie i wyspach, które chcieliśmy wykorzystać, wymagały zastosowania animacji komputerowej – przyznaje Clements. – Możliwości tej techniki pod względem oświetlenia, faktur i wymiarów są niedoścignione.
Musker zaznacza jednak, że filmowcy nie dążyli do fotorealizmu. – Stworzyliśmy świat będący skarykaturowaną wersją wysp Pacyfiku, który widzieliśmy na żywo. Kolory, z natury bardzo bogate, jeszcze trochę podkręciliśmy. Twórcom zależało na tym, żeby widzowie mieli ochotę zanurzyć się w przedstawionym świecie.
W filmie pojawia się ponad 60 gatunków roślin, m.in. takich, które starożytni Polinezyjczycy prawdopodobnie przywieźli ze swoich rodzimych wysp (np. pewne odmiany palm kokosowych, chlebowiec czy taro). Kierownik artystyczny Ian Gooding wraz z zespołem poświęcili też wiele czasu na wierne oddanie ruchu fal rozbijających się o brzeg: – Wiele wysp otoczonych jest rafami koralowymi, na których rozbijają się ogromne oceaniczne fale. Do brzegu docierają tylko niewielkie grzywacze. Musieliśmy też uwzględniać czynniki takie jak rodzaj opadów, obecność wulkanów, a nawet typ skał, z których powstaje piasek.
Wizja samej wyspy Motunui wykształciła się pod wpływem jej nazwy. „Motu” to wyspa, a cząstka „nui” znaczy „duża”, więc ojczyzna Vaiany naturalnie nie mogła być malutka. Okazało się to sporym wyzwaniem dla zespołu artystycznego, ponieważ reżyserzy chcieli wykorzystać w filmie ujęcia obejmujące całą wyspę. Gdyby chcieć tego dokonać w rzeczywistości, trzeba by oddalić się tak daleko, że wyspa stałaby się niewyraźna. Twórcy pobawili się proporcjami i zaprojektowali ląd węższy, ale wyższy. Imponujące, pokryte zielenią góry powiększyły optycznie wyspę i podkreśliły jej niezwykłość.
5. KTO JEST KIM W FILMIE VAIANA: SKARB OCEANU?
Vaiana to niezwykle inteligentna i ciekawa świata szesnastolatka, która nigdy się nie poddaje i z zawziętością dąży do wyznaczonego celu. Czuje głęboką więź z oceanem, tymczasem całe życie spędziła na wyspie Motunui, a granice jej świata wyznacza rafa, za którą nie wypłynął nigdy nikt z jej plemienia. Otwarty ocean przyzywa dziewczynę, chociaż jej ojciec, wódz Tui, wciąż ją upomina, że jej miejsce jest na lądzie, wśród ludzi, nad którymi będzie musiała przejąć opiekę, gdy zajmie jego miejsce. Vaiana czuje się rozdarta. Chce pozostać wierna swemu ludowi i kulturze, a jednocześnie podążyć za głosem swojego serca. Gdy wyspie zaczynają zagrażać straszliwe ciemności, Vaiana wbrew ojcu wyrusza na wielką wyprawę, aby uratować swój lud i znaleźć odpowiedzi, których szukała całe życie.
Maui jest pół bogiem, pół człowiekiem, a w całości świetnym gościem. Ma charyzmę i poczucie humoru, a także magiczny hak, dzięki któremu może przybrać kształt dowolnego zwierzęcia i wyciągać z oceanu całe wyspy. Niegdyś był uznawany za największego bohatera Oceanii, a jego ciało pokrywają tatuaże upamiętniające niezwykłe czyny. Pośród rysunków znajduje się również on sam w miniaturze – ta figurka pełni rolę jego sumienia. Maui popełnił ogromny błąd i zapłacił za to wysoką cenę. Ponosi odpowiedzialność za problemy nękające lud Vaiany i cały świat. Jest w pewnym sensie zapomnianym bohaterem, zaledwie cieniem tego, kim kiedyś był. Vaiana chce go nakłonić do naprawienia krzywd i przywrócenia tego, co zostało utracone. Razem wyruszają w podróż, w którą Maui zabierze ze sobą nadludzką siłę, ale też nadludzkie problemy.
Babcia Tala to powierniczka i najlepsza przyjaciółka Vaiany. Podobnie jak ona czuje wyjątkowo silną więź z oceanem. Choć jej syn, wódz Tui, jest stanowczym przywódcą, babcia Tala nigdy nie tańczy, jak jej zagrają. Jest skarbnicą pradawnych opowieści i w głębi duszy wie, że los jej wnuczki jest nierozerwalnie związany z oceanem. Jednak nigdy nie podsuwa dziewczynie gotowych odpowiedzi. Zawsze pozwala, by znalazła je samodzielnie.
Wódz Tui, ojciec Vaiany, to życzliwy i szanowany przywódca ludu zamieszkującego wyspę Motunui. Chciałby, żeby córka poszła w jego ślady i stanęła na czele plemienia. Niepokoi go przywiązanie córki do oceanu i jej tęsknota za światem rozpościerającym się poza bezpieczną granicą rafy koralowej.
Sina to wesoła i roztropna matka Vaiany. Zawsze trzyma stronę córki i rozumie jej pragnienia. Podobnie jak jej uparty małżonek, Sina chce chronić dziewczynę przed mitycznymi niebezpieczeństwami czającymi się na pełnym morzu, jednak ufa, że Vaiana potrafi podjąć właściwą decyzję.
Kakamora to dzicy piraci w zbrojach z orzechów kokosowych żyjący na łodzi przypominającej ogromną górę śmieci i szczątków rozbitych statków niesioną przez morskie prądy. Te malutkie istoty są bezwzględnymi i zaciekłymi wojownikami.
Tamatoa to ogromny, egocentryczny krab zamieszkujący Lalotai, krainę potworów i jeden z głównych wrogów Mauiego. Zarozumiały i ambitny skorupiak walczy z kompleksami, przystrajając się w rozmaite błyskotki i zażarcie broni swojej wciąż powiększającej się kolekcji.
Heihei to niezbyt rozgarnięty kogut, który przypadkiem dostaje się do łodzi Vaiany i wraz z nią wyrusza na pełne morze. Zazwyczaj przynosi więcej szkody niż pożytku, jednak w decydującym momencie stanie na wysokości zadania i pomoże Vaianie ocalić świat.
Pua to świnka Vaiany obdarzona energią i niewinnością szczeniaczka. Jest prostolinijna i słodka, a dla swojej pani zrobi wszystko.
6. VAIANA: SKARB OCEANU - DODATKI BLU-RAY 3D™, BLU-RAY™ I DVD
Vaiana: Skarb oceanu, inspirująca opowieść pełna przygód, śmiechu i morskich potworów zadebiutuje na Blu-ray 3D™, Blu-ray™ i DVD w ofercie Galapagos Films już 10 maja. Na płytach znajdą się również atrakcyjne materiały dodatkowe:
WYDANIE BLU-RAY 3D™ i BLU-RAY™:
- Krótkometrażówka: Serce w rozterce
- Maui mini-film: na ryby
- Odgłosy wyspy
- Rzeczy, których nie wiesz o...
- Stylowa wyspa
- Części...
- Na drodze tej: tworzenie muzyki do filmu Vaiana
- Piosenka niewykorzystana: Warrior face z komentarzem twórcy – Lin-Manuel Miranda
- Poszukiwacze skarbów
- Sceny niewykorzystane
- Pół kroku stąd w wykonaniu Alessia Cara
- Pół kroku stąd na całym świecie
- Komentarz audio
- Informacje
WYDANIE DVD: * Krótkometrażówka: Serce w rozterce
Więcej informacji o premierach animacji na Blu-ray i DVD na profilu: facebook.com/DzieciToLubia