Ustanowić granice... (recenzja)
Niedługo po lekturze „Ustanowić granice...” miałam okazję zestawić przedstawioną w książce teorię z praktyką. Wracałam z Ulą, moją czteroletnią córką do domu. W windzie Ula uparła się jednak, że musi natychmiast wjechać na ostatnie piętro, gdzie mieszka jej koleżanka.
Nie chciała wysiąść. Próbowała zatrzymać mnie. Zaczęła płakać i krzyczeć: dzisiaj, dzisiaj, muszę, muszę!.
O tego typu zachowaniach mówi rozdział „Chcę wszystko! Wszystko”. Starałam się, zgodnie z jego zaleceniami, nie ulec niepotrzebnym emocjom. Poskutkowało. Wysiadłyśmy spokojnie z windy. Cały czas tłumaczyłam Uli, dlaczego musimy od razu wrócić do domu. Pamiętałam jednocześnie, że odmowa wywołuje w dziecku żal i ważne jest, aby pomóc mu wyrzucić z siebie te emocje. Teraz, gdy myślę o tej sytuacji, sądzę że obie wyszłyśmy z niej szybko i spokojnie oraz bez negatywnych konsekwencji dla dalszej części dnia.
Często zastanawiamy się, jak postępować, aby powstrzymywać te zachowania naszego dziecka, których nie akceptujemy. Książka „Ustanowić granice...” służy nam w tym pomocą. Autorka zwraca uwagę na to, że mały człowiek, tak jak i dorosły, ma prawo wyrażać swoją złość, poczucie niezrozumienia, niechęć wobec naszych nakazów czy próśb. To z kolei może powodować zdenerwowanie rodziców. Czasami jest ono tak duże, że rodzice są o krok od zachowań agresywnych, którym tak naprawdę nie chcieliby ulegać.
Podkreśla to, jak ogromne znaczenie ma znalezienie równowagi pomiędzy konsekwentnym trzymaniem się ustalonych granic, a uważnym słuchaniem dziecka. Pokazuje także, jak ważna dla dziecka jest potrzeba akceptacji.
W książce znajdziemy również pomysły wspólnych zabaw i gier z dziećmi, które mogą być pomocą w rozładowaniu nagromadzonych emocji, a także służące lepszemu poznaniu wzajemnych potrzeb dzieci.
Przejrzysta forma pozwala czytać książkę z doskoku. Polecamy tym wszystkim, którzy chcą umiejętnie prowadzić dialog z dzieckiem, budować wzajemne relacje oparte na szacunku, zrozumieniu, określając jednocześnie wyraźne granice niezbędne w trudnym procesie wychowania.
Ustanowić granice. Krótko i konsekwentnie o efektywnej dyscyplinie w wychowaniu dzieci.