Trwa ładowanie...

Takie dzieci mają większą objętość mózgu. Odkryto ciekawą zależność

Avatar placeholder
17.07.2024 11:07
Prosta czynność, która zwiększa objętość mózgu dziecka. Rób to codziennie
Prosta czynność, która zwiększa objętość mózgu dziecka. Rób to codziennie (Adobe Stock)

To, czy dziecko będzie lubiło czytać, zależy w dużej mierze od wzorców przekazanych mu przez rodziców w dzieciństwie. O tym, że czytać warto, bo ma to niebagatelne znaczenie dla rozwoju maluchów, dowodzi badanie przeprowadzone przez brytyjskich naukowców.

spis treści

1. Zalety płynące z czytania

Naukowcy z brytyjskich uniwersytetów w Cambridge i Warwick sprawdzili, jak czytanie dla przyjemności wpływa na rozwój i kondycję psychiczną dzieci. W tym celu przebadali około 10 tysięcy małoletnich (w wieku 11-13 lat), z których połowa nie czytała książek we wczesnym dzieciństwie, a pozostali, mając od trzech do 10 lat, czytali dla przyjemności.

Dzieciom sprawdzono nie tylko skany mózgu, ale też wyniki w nauce. Przeprowadzono także testy poznawcze i kwestionariusze.

Okazało się, że dzieci, które w przeszłości czytały dla przyjemności, miały większą objętość mózgu, osiągały lepsze wyniki w szkole, lepiej mówiły, czytały i pisały, a przy tym przejawiały mniej problemów behawioralnych takich jak popadanie w konflikty, łamanie zasad i agresja.

2. Jak długo czytać?

Zobacz film: "Cyfrowe drogowskazy ze Stacją Galaxy i Samsung: część 3"

Naukowcy przestrzegają jednak, że także z czytaniem nie warto przesadzać. Optymalna liczba godzin w tygodniu, jaką dziecko powinno przeznaczać na tę czynność, wynosi około 12 godzin. Małoletni, którzy przeznaczają na książki zbyt dużo czasu, mogą bowiem przejawiać problemy ze zdrowiem związane m.in. z brakiem ćwiczeń i zbyt długim przebywaniem w pozycji siedzącej.

- Czytanie to nie tylko przyjemne doświadczenie. Powszechnie przyjmuje się, że inspiruje myślenie i kreatywność, zwiększa empatię i zmniejsza stres. Co więcej, znaleźliśmy znaczące dowody na to, że jest ono powiązane z ważnymi czynnikami rozwojowymi u dzieci, poprawiając ich funkcje poznawcze, zdrowie psychiczne i strukturę mózgu, które są podstawą przyszłej nauki i dobrego samopoczucia - powiedziała prof. Barbara Sahakian z wydziału psychiatrii Uniwersytetu w Cambridge, którą cytowała strona uniwersytetu.

Wyniki badania opublikowano w połowie lipca w naukowym czasopiśmie "Psychological Medicine".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze