Prof. Piekarska: nie rozumiem, dlaczego dzieciom nie można w szkole nakazać noszenia masek (WIDEO)
Prof. Anna Piekarska, kierownik Katedry i Kliniki Chorób Zakaźnych i Hepatologii UM w Łodzi i członkini Rady Medycznej ds. walki z epidemią, była gościem programu "Newsroom" WP.
Lekarka przyznała, że zamknięcie szkół na tym etapie rozwoju epidemii, jest absolutną koniecznością, bo dzieci, chociaż same z reguły łagodnie przechodza COVID, mogą przenosić zakażenie na innych.
- W oddziale pediatrycznym w moim szpitalu od początku epidemii było po kilkoro-kilkanaścioro dzieci przez cały czas. Natomiast dzieci sam COVID przechodzą lekko. Mamy pewien niepokój o ten zespół pocovidowy, który obserwujemy u niektórych dzieci. To jest bardzo mały odsetek dzieci, które mają taką nadreaktywnośc immunologoczną, wywołaną zakażeniem wirusowym - mówiła prof. Anna Piekarska.
- Natomiast dzieci oczywiście transmitują zakażenie. Nie ma zgody między naukowcami w jakim stopniu, ale niewątpliwie każde otwarcie szkół, jak widzimy, przyczynia się do rozwoju epidemii - podkreślała ekspertka.
Zdaniem prof. Piekarskiej, jeżeli szkoły będą na nowo otwierane po opanowaniu trzeciej fali epidemii, uczniowie powinni mieć nałożony obowiązek noszenia maseczek. Tego procederu zabrakło, gdy ostatnio otworzono szkoły.
- Nie rozumiem, dlaczego dzieciom nie można nakazać w szkole noszenia masek, podobnie jak nauczycielom - podkreśla lekarka. - Będę zdecydowanie rekomendowała: nauczmy dzieci nosić maseczki. To nie są niemowlaki. Nie jest tak, że dziecku coś się stanie, jeśli będzie miało maseczkę na twarzy - tłumaczyła ekspertka.
Prof. Piekarska odniosła się też do problemu niskiego zainteresowania szczepieniami wśród nauczycieli. Jej zdaniem problemem jest fatalny PR wokół szczepionek AstraZeneki.
- To nie jest zła szczepionka. To jest szczepionka, którą bym się absolutnie zaszczepiła, gdybym miała taką możliwość, gdyby to była opcja przeznaczona dla mnie - zapewniała lekarka.
Więcej w WIDEO
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl