Trwa ładowanie...

Prasówka na WOS. Jak napisać dobry komunikat prasowy?

 Ewa Rosiecka
Ewa Rosiecka 23.03.2022 01:45
Prasówka to komunikat prasowy, który ma zaciekawić dziennikarza i skłonić do podjęcia tematu
Prasówka to komunikat prasowy, który ma zaciekawić dziennikarza i skłonić do podjęcia tematu (Adobe Stock)

Prasówka to komunikat prasowy, który ma zaciekawić dziennikarza i skłonić go do podjęcia tematu. Może zawierać wiadomości z kraju, podawać co nowego w świecie i jakie są wydarzenia z ostatniej chwili. Uczniowie wykonują ją w szkole na lekcjach WOS-u. Podpowiadamy, jak dobrze napisać komunikat prasowy oraz jakie są cechy skutecznej informacji prasowej.

spis treści

1. Jak dobrze napisać prasówkę?

Komunikaty prasowe mają ogromną konkurencję, dziennikarze większość informacji wyrzucają do kosza. W szkole, na przedmiocie "Wiedza o społeczeństwie" (WOS) uczymy się, jak pisać informacje prasowe w taki sposób, aby zostały właściwie odebrane i spotkały się z pozytywnym odzewem. Oto kilka najistotniejszych elementów.

1.1. Zwróć uwagę na temat

Podczas doboru tematu informacji prasowej pamiętaj, że komunikat jest skierowany do czytelników i jego zadaniem jest wzbudzić ich ciekawość. Warto zadać sobie pytanie, czy to, co chcesz im zaprezentować jest dla nich interesujące i ma znaczenie. Jeśli tak nie będzie, Twój komunikat z pewnością zostanie odrzucony.

1.2. Obierz grupę docelową

Zobacz film: "Jak możesz pomóc maluchowi odnaleźć się w nowym środowisku?"

Ważne, aby komunikat prasowy docierał do odpowiedniego medium, które zajmuje się daną tematyką. Informacja prasowa powinna być dopasowana do konkretnej redakcji i odbiorcy, w przeciwnym wypadku stanie się bezużyteczna.

1.3. Niezwykle ważny tytuł

Tytuł każdej informacji powinien być chwytliwy i przyciągać na pierwszy rzut oka. Powinien jednak mówić również, o czym jest dany tekst. Jest jednym z najważniejszych elementów, ponieważ większość komunikatów prasowych oceniana jest po tytule właśnie, dlatego warto poświęcić na niego najwięcej uwagi.

1.4. Budowa komunikatu prasowego

Jaka jest właściwa budowa komunikatu prasowego? Przede wszystkim powinien pojawić się wspomniany wyżej tytuł. Po nim umieszczamy ciekawy lead - 2-3 zdania wprowadzające w temat. Jeśli zainteresuje dziennikarza, jest duża szansa, że informacja zostanie wykorzystana.

W kolejnych wierszach prasówki powinny znaleźć się najważniejsze informacje: co i gdzie się stało, jak i dlaczego miało miejsce? Na koniec dodajemy informacje uzupełniające, które uszczegóławiają dany temat.

Poprawnie napisana informacja prasowa powinna być napisana w taki sposób, aby nawet po skróceniu przed redakcję zachowała swój sens, a dziennikarz nie musiał już nic poprawiać.

Wiedza o ubezpieczeniach społecznych w szkołach? Chce tego ZUS
Wiedza o ubezpieczeniach społecznych w szkołach? Chce tego ZUS

Czy w nowej podstawie programowej znajdzie się miejsce na informacje z zakresu systemu ubezpieczeń społecznych?

przeczytaj artykuł

1.5. Komunikat prasowy a reklama

Informacja prasowa nie powinna zawierać w sobie reklam. Nie możesz w niej umieszczać takich zwrotów jak m.in.:

  • najlepszy, najefektywniejszy;
  • najwyższa jakość, największe osiągnięcia;
  • stworzyliśmy, wyprodukowaliśmy.

Komunikaty prasowe muszą być:

  • obiektywne;
  • napisane w 3 osobie;
  • napisane bez wyrażeń wartościujących.

Pamiętaj też, aby umieścić w nich swoje dane kontaktowe, aby dziennikarz mógł się z Tobą skontaktować, gdy np. będzie chciał coś uściślić.

2. Jakie są cechy skutecznej informacji prasowej?

Komunikat prasowy warty uwagi powinien być:

  • aktualny;
  • zwięzły;
  • konkretny;
  • neutralny;
  • bliski czytelnikowi;
  • zawierać element "wielkiego świata".

3. Czego powinniśmy unikać, pisząc prasówkę?

Skuteczność informacji prasowej obniżają błędy:

  • związane z językiem - informacja powinna zostać napisana zrozumiałym językiem, bez fachowej terminologii, bez błędów ortograficznych i stylistycznych;
  • związane z tematem - informacja powinna zawierać element zaskakujący, news;
  • związane z formą - tekst powinien być uporządkowany, mieć estetyczny wygląd, zawierać niezbędne elementy komunikatu prasowego;
  • związane z czasem - informacja powinna być aktualna.
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze