Powrót do szkoły pełen niepewności i niepokoju. Z takimi problemami boryka się współczesna młodzież
Nasze pociechy niedawno usłyszały pierwszy dzwonek. Niestety ten, wydawać by się mogło zwyczajny, dźwięk wywołuje u uczniów cały kalejdoskop emocji. Dla jednych wrześniowy powrót do szkoły to czas radości i ekscytacji, dla drugich zaś okres pełen nerwów i niepokoju. Z badania przeprowadzonego przez producenta papieru POL wynika, że dla 23 proc. uczniów to wręcz wyczekiwany moment, ale dla ponad 1/3 to czas smutku, związany ze stresem. Jak mądrze wspierać dzieci i młodzież? Jaka jest w tym rola nauczyciela? Z jakimi wyzwaniami muszą zmierzyć się uczniowie, gdy już zasiądą w szkolnej ławce?
1. Stresujące sytuacje w szkole
Uczniowie szkół podstawowych, częściej niż kończący naukę licealiści, skarżą się na przykre sytuacje w szkole. Niemal 40 proc. uczniów wskazuje na problem z kolegami i koleżankami, którzy lekceważą nauczycieli i z pogardą odnoszą się do rówieśników, którzy chcą się uczyć. To pokazuje, że grono pedagogiczne również stoi przed dużym wyzwaniem.
35 proc. uczniów doświadcza złego traktowania ze strony uczniów z "bogatych domów" oraz oceniania ze względu na ubiór. Wśród uczniów szkoły podstawowej istotnym problemem jest także przemoc fizyczna, wskazuje na nią 34 proc. respondentów. Liczba tych incydentów maleje wraz z wiekiem uczniów.
Oczywiście do tego dochodzą wyzwania, z którymi nastolatki mierzą się od lat:
- kłopoty z samooceną,
- wahania nastroju,
- odkrywanie własnej tożsamości
- budowanie swojej pozycji w grupie społecznej.
Jednak dzisiejsza młodzież swoje problemy, rozterki i trudności przeżywa niejako na publicznym forum. Dzieci mają o wiele mniej prywatności - poddawane są nieustannej, często bezlitosnej ocenie. Ich życie toczy się w mediach społecznościowych, gdzie powinny chwalić się swoimi sukcesami, podróżami, sposobami na spędzanie wolnego czasu i zachwycać wyglądem. Bycie nastolatkiem w dzisiejszym świecie to zmaganie się z nieustanną presją - często samotne.
- Wyzwania współczesnego świata są trudne dla nas - dorosłych, co dopiero dla dzieci. Społeczne niepokoje i sytuacja na świecie sprawiają, że problemy psychiczne będą się nasilać, a wsparcie specjalistów jest potrzebne jak nigdy dotąd. Na szczęście zdrowie psychiczne i problemy z nim związane od jakiegoś czasu przestały być tematem tabu - mówi Karolina Isio-Kurpińska, autorka pomocnika dla nauczycieli i pracowników szkół "Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży", który powstał w ramach kampanii "POLećmy ze wsparciem", która dofinansowuje akcję PAH.
2. Wsparcie szkoły i kredyt zaufania dla nauczyciela
I choć o zdrowiu psychicznym mówi się coraz częściej, to początek roku szkolnego to dobry moment, by mówić o nim szczególnie głośno.
- Stres to tylko jeden z elementów, który towarzyszy uczniom. Szkoła jest miejscem odgrywającym bardzo istotną rolę w życiu młodych ludzi. To tutaj spędzają dużą część swoich dni, zdobywając nie tylko wiedzę merytoryczną, ale również społeczną. To szkoła jest miejscem budowania relacji z rówieśnikami, tworzenia przyjaźni, radzenia sobie z odrzuceniem czy niechęcią innych. Świadkami tego wszystkiego są nauczyciele, dlatego ich uważność na uczniów jest tak ważna - przekonuje Karolina Isio-Kurpińska.
Dzieci potrzebują współpracujących ze sobą dorosłych, aby odnieść sukces oraz poradzić sobie z przeciwnościami. Jest to szczególnie istotne w przypadku uczniów zmagających się z trudnościami emocjonalnymi czy mentalnymi: dla nich dwutorowe wsparcie, w domu i w szkole, dobrze skoordynowane i komplementarne jest wręcz niezbędne
Zbudowanie przez nauczyciela sojuszu z rodzicami jest zatem bardzo ważne - jednocześnie może to być jedno z najtrudniejszych zadań stojących przed pedagogiem. Dlatego, aby zwrócić uwagę na ten problem, marka POL zleciła badanie "Idealny nauczyciel. Polscy uczniowie i ich oczekiwania wobec nauczycieli".
Z badania wynika, że 41 proc. uczniów chętnie rozmawia ze swoimi nauczycielami, wymienia spostrzeżenia i uwagi. 40 proc. nastolatków wskazuje także, że chciałoby, żeby nauczyciel rozmawiał z nimi o kwestiach niezwiązanych z przedmiotem.
Okazuje się, że nauczyciele cieszą się u dzieci sporym kredytem zaufania – aż 75 proc. uczniów deklaruje, że lubi swoich nauczycieli. To od podejścia do uczniów, czy sposobu prowadzenia zajęć, w głównej mierze zależy to, czy szkoła jest lubiana i jak czują się w niej uczniowie. Nauczyciele mają więc dobrą bazę do tego, by dotrzeć do każdego ucznia, skupiając się na bardziej spersonalizowanym podejściu.
3. Dialog i współpraca?
Rodzice i nauczyciele powinni być szczególnie wyczuleni na zachowania uczniów po powrocie z wakacji, by, w razie potrzeby, móc wychwycić niepokojące sygnały. Dziś coraz więcej dzieci i młodzieży potrzebuje profesjonalnego wsparcia.
- Zarówno przed uczniami, jak i nauczycielami rok szkolny pełen wyzwań. Nikt nie oczekuje od nauczyciela tego, by stał się psychologiem. Ważne tylko tyle (i aż tyle), by był uważny na zmiany w zachowaniu uczniów. Stawiał na dialog, współpracował ze szkolnym pedagogiem, tam, gdzie to możliwe – mówi Magdalena Jaranowska, menedżerka programu "Pajacyk" w Polskiej Akcji Humanitarnej.
Zdrowie psychiczne i problemy z nim związane od jakiegoś czasu przestały być tematem tabu, wręcz przeciwnie, mówi się o nich i pisze coraz więcej. Rośnie również świadomość znaczenia wczesnego rozpoznawania trudności w obszarze psychicznym i emocjonalnym.
W przypadku większości zaburzeń, dysfunkcji czy trudności wczesna diagnoza, a następnie wczesna interwencja i odpowiednio zaprojektowane i przygotowane indywidualne wsparcie mogą znacząco poprawić nie tylko ogólną jakość życia dziecka, ale również jego funkcjonowanie w zakresie edukacyjnym i społecznym, a w konsekwencji zwiększyć szanse na satysfakcjonujące, samodzielne, niezależne i szczęśliwe życie. Dlatego tak ważne jest szybkie rozpoznanie takich zaburzeń i fachowa pomoc.
4. POlećmy ze wsparciem - informacje
Aby zwrócić uwagę na problem kondycji psychicznej uczniów, marka POL prowadzi kampanię "POLećmy ze wsparciem". Pomaga finansować różne formy zajęć psychoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży w ramach akcji "Pajacyk" Polskiej Akcji Humanitarnej.
POL zlecił również przeprowadzenie badania "Idealny nauczyciel. Polscy uczniowie i ich oczekiwania wobec nauczycieli" oraz wraz z PAH i ekspertką, Karoliną Isio-Kurpińska, przygotował pod patronatem WP Parenting poradnik dla nauczycieli, który już wkrótce będzie dostępny bezpłatnie na stronie polećmyzewsparciem.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl