Portret mamy mistrza według Procter&Gamble
Jak wychować dziecko, żeby w przyszłości było mistrzem? Czy mama może mieć w tym swój udział i jakie powinna posiadać cechy? Kampania zorganizowana przez Procter&Gamble „Dziękuję Ci, Mamo” pozwoliła na stworzenie unikalnego portretu mamy.
Badanie „Mama mistrza” zostało przeprowadzone przez Dom Badawczy Maison. Do udziału zgłosiły się nie tylko mamy sportowców i Olimpijczyków, ale również mamy, których dzieci nie zajmują się sportem wyczynowo. Kampania Procter&Gamble miała na celu podziękowanie mamom za to, że tak dzielnie i wytrwale wychowują swoje dzieci – nie zależnie od tego, czy uprawiają sport, czy nie są aktywne fizycznie. Badanie, które przeprowadzono na jesieni 2013 roku objęło Czechy, Węgry oraz Polskę. Wyniki ankiety, w której wzięły udział Polki, jednoznacznie ukazują, jakimi cechami wyróżniają się matki mistrzów.
1. Każda mama taka sama
Mamy uczestniczące w badaniu musiały wymienić cechy, które odzwierciedlają ich charakter. Większość respondentek wskazywało na: pracowitość (50,5%), obowiązkowość (50,5%), odpowiedzialność (59,5%), wrażliwość (62%) oraz uczciwość (66,5%). Dzięki ankiecie udało się stworzyć uniwersalny portret mamy, który potwierdził, że w wychowywaniu dziecka najważniejsze są takie cechy jak: troska, zaangażowanie i poświęcenie. Zarówno dla mam młodych mistrzów i Olimpijczyków, jak również dla mam dzieci nie uprawiających sportu najważniejsze są: konsekwencja (57.5%), obowiązkowość (36,5%) oraz dobra organizacja (55%).
Konsekwencja jest cechą, która pomaga nie tylko w wywiązywaniu się z obowiązków i pilnowaniu, żeby dziecko na czas dotarło na czas na trening, ale pozwala również na odpowiednie planowanie i organizację zajęć. Dzięki temu, u dzieci kształtują się dobre nawyki. To właśnie konsekwentne działanie mam sprawia, że dziecko nie zasypia na trening, nie opuszcza zajęć, ani na nie się nie spóźnia. Według większości mam (66%), najlepszym wsparciem dla dziecka w trudnych sportowych momentach jest przekonywanie go o tym, że zawsze sobie poradzi.
Obowiązkowość dla mam oznacza poczucie misji, które sprawia, że zaplanowane zadania będą wykonane, a nie odłożone w czasie lub całkowicie zaniechane. 46,5% respondentek uważa, że doskonałym wsparciem dziecka jest towarzyszenie mu podczas wszelkiego rodzaju wydarzeń sportowych oraz kibicowanie na zawodach. Żeby w dziecku również wykształciła się cecha obowiązkowości, mama powinna dawać mu przykład. Nie wymaga to wielkich czynów – wystarczy, że będzie dowozić na zawody i treningi, co sprawi, że dziecko poczuje się zobligowane do wywiązywania się ze swoich obowiązków.
Dobra organizacja rozumiana jest jako umiejętność zarządzania czasem, zdolność przewidywania, terminowość oraz planowanie w taki sposób, aby wszystko było zorganizowanie w możliwie jak najkrótszym czasie. To mama musi pilnować, aby w zaplanowanych działaniach nie było żadnych opóźnień oraz pamiętać o kilku sprawach jednocześnie. Do jej obowiązków należy również dbałość o emocjonalność dziecka. Wiele ankietowanych mam jest zdania, że powinna wspierać małych sportowców poprzez: pocieszanie w trudnych sytuacjach (46%), rozmowy o uprawianym sporcie (22%), towarzyszenie na zawodach (46,5%), zawożenie na treningi (11%), pomoc w rozumieniu emocji (42%) oraz przygotowywanie do zajęć (13,5%).
2. Dumna matka
Respondentki biorące udział w ankiecie wskazywały nie tylko na wspólne cechy pomagające w wychowywaniu dzieci, ale również na różnice w postrzeganiu siebie. Badanie „Mama mistrza” pokazało, że w ocenie swojej roli w wychowywaniu dziecka i siebie istnieją pewne zależności. Wyniki jednoznacznie potwierdzają, że mamy sportowców bardziej optymistycznie patrzą na świat i są bardziej zadowolone z życia towarzyskiego, pracy, wykształcenia i własnego wyglądu (40% uważa siebie za kobiety atrakcyjne, 52% czuje się szczęśliwa), od mam dzieci nie uprawiających sportu wyczynowo (83% postrzega siebie jako matki, a 57% jako gospodynie domowe). Choć pozornie by się wydawało, że mamy sportowców mają mniej czasu wolnego, to badanie ukazało, że zarówno one, jak mamy dzieci, które nie uprawiają sportu wyczynowo, mają taką samą ilość czasu tylko dla siebie – około 10 godzin tygodniowo.
Dominika Maison, psycholog z Domu Badawczego Maison w ten sposób podsumowała akcję: „Każda mama może być mamą mistrza, niezależnie od miejsca zamieszkania, wyznawanych wartości czy sposobu wychowania dziecka. Należy jednak podkreślić jedną istotną różnicę między mamami sportowców, a mamami dzieci, które nie uprawiają żadnych sportów. Te pierwsze są bardziej zadowolone z życia. Może to wynikać z faktu, że z większym optymizmem patrzą na życie, są bardziej otwarte na nowe doświadczenia. Tym samym bardziej prawdopodobne jest, że będą stymulowały swoje dzieci do angażowania się w różne przedsięwzięcia i szukanie nowych doświadczeń, między innymi w sporcie.”
3. O Procter&Gamble
Procter&Gamble jest firmą, której marki docierają do około 4,8 miliarda ludzi na całym świecie, w blisko 70 krajach. Marki należące do P&G są obecne w codziennym życiu mieszkańców każdego kontynentu i obejmują między innymi: Oral-B®, Whisper®, Ace®, Crest®, Duracell®, Ambi Pur®, Dawn®, Downy®, Bounty®, Wella®, Fairy®, Febreze®, Gain®, Gillette® , Iams®, Lenor®, Pampers®, Always®, Fusion®, Mach3®, Olay®, , Pantene®, Head & Shoulders®, Prestobarba®, SK-II®, Tide®, Ariel®, Vicks®, oraz Charmin®,.