Trwa ładowanie...

Ponad 30% dzieci w wieku 5-9 lat wskazało brak organizatora lub obiektów w okolicy jako deklarowany powód braku aktywności fizycznej

Avatar placeholder
Patrycja Nowak 24.07.2023 14:12
Materiał sponsorowany przez PAP MediaRoom
Ponad 30% dzieci w wieku 5-9 lat wskazało brak organizatora lub obiektów w okolicy jako deklarowany powód braku aktywności fizycznej
Ponad 30% dzieci w wieku 5-9 lat wskazało brak organizatora lub obiektów w okolicy jako deklarowany powód braku aktywności fizycznej (materiały partnera)

Zgodnie z raportem „Kultura Fizyczna w latach 2019 i 2020” w 2020, porównując z rokiem 2018, liczba kadry szkoleniowej zmniejszyła się o 11%. Liczba instruktorów spadła o 21,4%, innych osób prowadzących zajęcia sportowe – o 21,1%. Jeśli nie chcemy wierzyć, że dorosłych sportowców przynosi bocian, warto bliżej przyjrzeć się genezie problemów związanych ze sportem juniorskim w Polsce, gdzie tylko 16.8% dzieci w Polsce jest aktywna fizycznie.

Raport po raporcie potwierdza, że w Polsce nie jest najlepiej jeśli chodzi o aktywność fizyczną dzieci i młodzieży: Raport Instytutu Matki i Dziecka z 2013 roku czy Raport o stanie aktywności fizycznej dzieci i młodzieży w Polsce z 2022. Ten ostatni wskazuje, że jedynie 16,8% dzieci i młodzieży w Polsce jest umiarkowanie bądź intensywnie aktywna fizycznie przez przynajmniej 60 minut dziennie 7 dni w tygodniu. Zaobserwowano w nim także „brak dostatecznej priorytetyzacji upowszechniania aktywności fizycznej dzieci i młodzieży na poziomie centralnym i samorządowym. Na obu poziomach potrzeba liderów i działań o znacznie większej skali, aby poprawić wyniki dotyczące zachowań powiązanych z aktywnością fizyczną dzieci i młodzieży w Polsce w przyszłości”.

Fundacja To się uda
Fundacja To się uda (materiały partnera)

Jak zaktywizować dzieci

Co jakiś czas pojawiają się pomysły na uporządkowanie i nadanie odpowiedniego priorytetu aktywności fizycznej w Polsce. W 2013 roku zaproponowano program pilotażowy „Program Rozwoju Sportu do roku 2020”.

Wsparcie przychodzi również od sektora prywatnego. Decathlon zainicjował projekt „Matura z WF-u”. Okazuje się jednak, że to nie wystarczy.

Aktywność fizyczna niezmiennie potrzebuje wsparcia, zarówno finansowego, jak i wizerunkowego. Z jednej strony należy dzieci zachęcać do aktywności, dać im szansę poznania różnych dyscyplin sportu. Pokazać, że choć nie muszą być w każdej z nich mistrzami, to nawyki, wiedza, znajomość zasad będą procentowały w przyszłym życiu.

Z drugiej strony mamy mnóstwo dyscyplin sportowych, jednak tylko kilka cieszy się popularnością pozwalającą na profesjonalne dbanie o juniorów. Choć nawet w takich dziedzinach jak piłka nożna — wydawałoby się sport narodowy, istnieją bardzo wyraźne różnice w szansach na rozwój między mniejszymi i większymi miejscowościami.

Według raportu „Uczestnictwo w sporcie i rekreacji ruchowej w 2021 roku” w grupie najmłodszych (5–9 lat) głównymi deklarowanymi powodami braku aktywności fizycznej były: brak organizatora zajęć lub odpowiednich obiektów w pobliżu miejsca zamieszkania – 32% (w 2016 r. – 21,8%). Dzieci i młodzież z grup wiekowych 10–14 i 15–19 lat wskazały jako główną barierę brak zainteresowania lub chęci do aktywnego spędzania wolnego czasu – odpowiednio 28,1% i 44,9%. Młodzież (15–19 lat) natomiast jako ważniejsze powody podawała brak organizatora – 19,6% oraz brak wolnego czasu – 14,2%.

Fundacja To się uda
Fundacja To się uda (materiały partnera)

Co na to ikony sportu

Nikt nie zna lepiej tego problemu od samych sportowców. Adam Małysz, międzynarodowa ikona sportu, pierwszy skok oddał jeszcze zanim poszedł do szkoły. Doskonale zatem zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest zarówno wspieranie sportowców na początkowym etapie kariery oraz popularyzowanie aktywności fizycznej w ogóle.

On i ponad 30 innych byłych i obecnych mistrzów sportu postanowiło zwrócić uwagę na problem sportu juniorskiego w Polsce tworząc inicjatywę „Sztafeta Charytatywna”.

W ramach tej akcji mistrzowie z różnych dyscyplin sportowych połączą siły, by inspirować, motywować i dawać nadzieję młodym pokoleniom. Kibice będą mieli szansę realnie wesprzeć ulubione dyscypliny i pomóc najmłodszemu pokoleniu w sięganiu po laury.

Każdy miesiąc „Sztafety Charytatywnej” będzie dedykowany danej dyscyplinie sportowej. Środki będą zbierane na zrzutka.pl/sztafeta i przekazywane na potrzeby młodych sportowców.

Od żużla w lipcu, lekkoatletyki w sierpniu, kolarstwa freestyle i szosowego we wrześniu, sportów walki w październiku, skoków narciarskich w listopadzie i sportów zimowych w grudniu. W 2024 roku sztafeta będzie kontynuowana z kolejnymi dyscyplinami.

W koordynacji tego przedsięwzięcia sportowców wspierają: Wojtek „Gniazdo” Pawlusiak — najbardziej rozpoznawalny polski snowboardzista na arenie międzynarodowej oraz powołana przez Zrzutka.pl Fundacja To się uda! — odpowiedzialna m.in. za takie akcje jak: Bezpieczne KobieTY i Podaruj Wakacje, a także za jedną z największych zrzutek: Razem dla Ukrainy.

Chcąc mieć medale i sprawniejsze fizycznie społeczeństwo, należy zainwestować w najmłodszych. Każdy ma szansę wesprzeć sportowych juniorów wspierając akcję finansowo na zrzutka.pl/sztafeta, ale również promując ją dostępnymi kanałami. Jeden udostępniony post czy lajk w Social Mediach może oznaczać realną zmianę w karierze sportowej jednego dziecka.

Źródło informacji: Fundacja To się uda

Materiał sponsorowany przez PAP MediaRoom
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze