Polskie Tańce Narodowe - czy znasz je wszystkie?
Polskie Tańce Narodowe wywodzą się z tańców ludowych pochodzących z terenów całego kraju. Wyróżniamy pięć tańców, które wywarły największy wpływ na budowanie kultury oraz tradycji muzycznej naszego kraju. Które tańce ludowe określamy mianem narodowych? Jaka jest ich historia?
W tym artykule:
Historia Polskich Tańców Narodowych
Polskie Tańce Narodowe wywodzą się z kultury ludowej. Zapiski na ich temat możemy znaleźć w nutach, kronikach i pamiętnikach pochodzących z XV wieku, jednak na przestrzeni lat zmieniały się tak bardzo, że obecnie niewiele mają wspólnego ze swoimi wiejskimi pierwowzorami. Mimo to zachowały cechy charakterystyczne dla regionu, z którego pochodzą.
Tańce Narodowe w kulturze polskiej
W okresie Średniowiecza duchowieństwo uznawało tańce za niemoralne. Oficjalnie zakazywano tańca na wielu synodach, na równi z rozpustnym ubiorem czy pijaństwem. Tańce były grzechem i stanowiły uciechę szatana. Za najbardziej niemoralne uznawane były tańce wykonywane przez chłopów w karczmach.
Za panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego (XVIII wiek) szkolnictwo taneczne było już rozwinięte. Działalność w tym zakresie kontynuowały szkoły konwiktowe. Do tematyki związanej z tańcem powracały również szkoły powstałe po rozpadzie szkół jezuickich - podległe Komisji Edukacji Narodowej. Taniec stanowił kluczowy element w Szkole Rycerskiej (Korpusie Kadetów).
Szczególne znaczenie zyskały w romantyzmie. Niezapisana kultura tradycyjna miała w Polsce ogromne znaczenie. Mit tańców narodowych jednoczył polską kulturę, dawał Polakom poczucie narodowej tożsamości, zakorzenienia i ciągłości.
Nazwy Polskich Tańców Narodowych
Polskie Tańce Narodowe to:
- Krakowiak;
- Polonez;
- Oberek;
- Kujawiak;
- Mazur.
Krakowiak
Krakowiak to w powszechnej opinii najstarszy taniec narodowy. Znany oraz tańczony był za panowania Władysława Jagiełły. W XVI - XVII wieku stał się niezwykle popularny wśród szlachty. Taniec ten utrzymany jest w metrum 2/4, w typowym dla niego rytmie.
Nazwa tańca powstała w XVII wieku. Odnosiła się do zbioru tańców, które posiadały własne, miejscowe nazwy, takie jak: dreptany, mijany, skalmierzak, suwany, szopieniak itd. Pod koniec XVIII wieku typowe dla tego tańca rytmy zaczęły pojawiać się w muzyce symfonicznej, na początku XIX wieku Krakowiak stał się popularny w muzyce instrumentalnej oraz scenicznej.
Krakowiak tańczony jest w parach, ubranych w regionalne stroje. Najbardziej znany spośród wszystkich strojów ludowych jest strój Krakowiaków Zachodnich, pochodzących z okolic Bronowic.
Utwory muzyczne, zainspirowane Krakowiakiem to m.in. "Krakowiak fantastyczny" I.J. Paderewskiego i "Krakowiak na fortepian" K. Szymanowskiego.
Polonez
Uroczysty taniec korowodowy - tańczony para za parą, w metrum 3/4. Inaczej nazywany "chodzonym". Był to taniec dworski - rozpoczynał ważne bale na dworach królewskich, choć początkowo tańczony był też przez lud wiejski i drobną szlachtę w czasie oczepin na weselach.
Stanowił okazję do przywitania się i zaprezentowania swojego stroju. Znany, podziwiany i tańczony także w zachodniej Europie, o czym może świadczyć jego nazwa, pochodząca z języka francuskiego: polonaise (polski).
Polonezy pisali wielcy kompozytorzy: F. Chopin, S. Moniuszko, W. A. Mozart czy P. Czajkowski. Zachowały się także w polskich kolędach, takich jak "Dzisiaj w Betlejem", "Bóg się rodzi" czy też "W żłobie leży".
Oberek
Pierwsze wzmianki o oberku (obertasie, obyrtanym) pochodzą z XVII wieku, choć dopiero pod koniec XIX wieku stał się tańcem wielu warstw społecznych. Jest bardzo szybki, wesoły, żywy i skoczny, w metrum 3/8.
Oberek był popularny na wsiach w całej Polsce, szczególnie na Radomszczyźnie i Mazowszu. Na weselach w kontekście zabawy i wesela zaczął zanikać pod koniec XX wieku, współcześnie tańczony jest jedynie przez osoby starsze.
W kompozytorskiej twórczości możemy znaleźć oberki instrumentalne oraz wokalno - instrumentalne w formie mazurków H. Wieniawskiego i F. Chopina.
Kujawiak
Kujawiak był elementem kujawskich obrzędów weselnych. Po raz pierwszy jego nazwa pojawiła się w 1827. Nazywany był również kolebanym i śpiącym. Jest to taniec powolny, w metrum 3/4. Jego melodia jest nastrojowa i liryczna, przez co taniec ma zalotny charakter.
Kroki w tańcu tym są powolne, posuwiste, wśród kołysania i obrotów. Kujawiaki komponował m.in. H. Wieniawski.
Mazur
Dynamiczny, wesoły taniec, w metrum 3/4 lub 3/8. Łączy podobieństwo z Oberkiem i Mazurkiem, a także w wolniejszym tempie z Kujawiakiem. Często tańczony na szlacheckich dworach. Mężczyzna prowadzący w tym tańcu nazywany jest wodzirejem.
Mazur zyskał największą popularność w XIX wieku, kiedy to znany był i tańczony w całej Europie. Mazury komponował m.in. S. Moniuszko, F. Chopin czy A. Zarzycki.
Mazur, podobnie jak Polonez był tańcem dworskim, a oba te tańce stanowiły podstawowe punkty programu każdego balu, aż do 1939 roku.