Nie mów do dziecka kontrolującym tonem, jeśli chcesz, żeby odrobiło pracę domową
Badanie brytyjskich naukowców sugeruje, że nastolatki rzadziej odrabiają pracę domową, jeśli matki każą im to robić, zwracając się do nich kontrolującym tonem. Naukowcy twierdzą, że odbiera to młodym ludziom poczucie wyboru.
1. Ten sam komunikat, inny ton głosu
Naukowcy z Uniwersytetu w Cardiff przeanalizowali, w jaki sposób tysiąc nastolatków zareagowało na ten sam zestaw instrukcji, wydawanych przez kobiety mówiące różnym tonem. W badaniu wzięło udział 514 dziewcząt i 486 chłopców w wieku od 14 do 15 lat. Badani słyszeli komunikaty, takie jak: "czas iść do szkoły", "przeczytasz dziś tę książkę" czy "poradzisz sobie dobrze z tym zadaniem" wypowiadane przez kobiety. Zastosowany ton głosu był kontrolujący, wspierający lub neutralny.
Wyniki pokazały, że osoby, które usłyszały motywujące stwierdzenia wypowiadane tonem kontrolującym, zareagowały negatywnie. Natomiast ton wspomagający wywołał pozytywne reakcje.
2. Jak rozmawiać z nastolatkiem?
Okazało się, że nastolatki chętniej odrabiają lekcje, gdy rozmawia się z nimi zachęcająco. Ton wspierający dawał im poczucie wyboru, nawet jeśli kazano im coś zrobić. Badacze twierdzą, że jest to spowodowane faktem, że młodzież ma silną potrzebę niezależności i samowystarczalności. Zatem jeśli rodzice chcą, aby rozmowy z nastolatkami przyniosły jak największe korzyści, ich głos powinien przybrać wspierający ton.
"Te wyniki pokazują, że wybór odpowiedniego tonu głosu do komunikacji ma kluczowe znaczenie w rozmowie" - powiedziała główna autorka badania dr Netta Weinstein.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl