Trwa ładowanie...

Kampania edukacyjna Urzędu Transportu Kolejowego

Avatar placeholder
02.11.2020 16:13
Płatna współpraca z marką Urząd Transportu Kolejowego
Kampania edukacyjna Urzędu Transportu Kolejowego
Kampania edukacyjna Urzędu Transportu Kolejowego

Nauka zasad bezpieczeństwa to ważny element wychowania dziecka. Jako rodzice szczególnie powinniśmy zadbać o to, aby nasze dzieci wiedziały jak powinny zachować się w trudnych sytuacjach. Jak skutecznie przekazać tę wiedzę naszym pociechom? Środkiem do celu może być zabawa, to właśnie poprzez zabawę najłatwiej jest nauczyć maluchy odpowiedzialnego zachowania. Kolorowanki, aplikacja mobilna, czy konkursy z atrakcyjnymi nagrodami – Kampania Kolejowe ABC przychodzi z pomocą i pokazuje jak w łatwy i przyjemny sposób można nauczyć dzieci bezpieczeństwa na kolei. Przedstawiamy rozmowę z dr inż. Ignacym Górą, Prezesem UTK, który w wywiadzie opowiada o podróżach w czasie pandemii, głównych założeniach akcji i konkursach w ramach Kampanii Kolejowe ABC.

Redakcja WP: Czy przybliżą Państwo główne cele i założenia „Kampanii Kolejowe ABC”? Proszę opowiedzieć o dotychczasowych działaniach. Które z nich okazały się najskuteczniejsze?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: Zależy nam na tym, aby zainteresować dzieci i młodzież tematyką bezpieczeństwa w pobliżu torów, na dworcu, peronie i w pociągu. Działania w ramach „Kampanii Kolejowe ABC” prowadzimy dwutorowo. W przedszkolach i szkołach podstawowych na terenie całej Polski organizujemy zajęcia z zakresu bezpieczeństwa. Wymagają one interakcji ze strony uczniów, zaangażowania i czynnego udziału. Przy pomocy aplikacji dzieci rozwiązują interaktywne ćwiczenia i poznają znaki drogowe występujące przed przejazdami kolejowymi.

Realizujemy także informacyjno-edukacyjną kampanię medialną. W telewizji, internecie, kinach oraz pociągach można obejrzeć spoty reklamowe, za pomocą, których uczymy bezpiecznych zachowań na obszarach kolejowych. Na kanale YouTube dostępne są filmy przygotowane przez popularnych, młodych vlogerów – m.in. Pusheen Girl, Zwariowanych czy Euzebiusza z „Zabawy Mistrzów”, którzy zachęcają do nauki i zabawy z nosorożcem Rogatkiem, bohaterem „Kampanii Kolejowe ABC”.

W ramach projektu stworzyliśmy także materiały multimedialne, programy edukacyjne i podręczniki w formie elektronicznej, które zostały opublikowane na stronie www.kolejoweabc.pl. Oprogramowanie wykorzystywane przez edukatorów w trakcie lekcji w szkołach można wykorzystać także do samodzielnej nauki. Programy telewizyjne „Twoja kolej” i „Myszka w paski” uczą, jak bezpiecznie zachowywać się na dworcu, peronie lub w pociągu. Dla starszych dzieci dostępna jest gra edukacyjna na smartfony – „Kolejowe ABC”.

Widzimy, że projekt „Kampania Kolejowe ABC” cieszy się ogromną popularnością. Dzieci są zainteresowane tematem i formułą prowadzenia zajęć. Dobrane metody sprawdzają się – dzieci chętnie angażują się podczas zajęć, a po lekcji przekazują informacje rówieśnikom i rodzicom. Spoty promujące bezpieczeństwo w telewizji obejrzało już ponad 17 mln odbiorców, w internecie – ponad 20 mln. Programy w telewizyjne to widownia ponad 4 mln, a w mediach społecznościowych, na Facebooku i Instagramie, profile kampanii obserwuje ponad 40 tys. osób.

Redakcja WP: Jak wygląda podróżowanie z dzieckiem w czasie pandemii? O czym powinniśmy pamiętać przygotowując się do podróży z dzieckiem?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK:. Opublikowano już kilka wyników badań z różnych krajów, z których wynika, że transport publiczny nie jest ogniskiem zakażeń koronawirusem. Ale wsiadając do pociągu, powinniśmy pamiętać o zachowaniu zasad bezpieczeństwa. Przede wszystkim należy zasłaniać nos i usta. Maseczki nie muszą zakładać dzieci do lat 5. Z tego obowiązku zwolnione są również osoby z zaburzeniami rozwoju, zaburzeniami psychicznymi, niepełnosprawnością intelektualną lub mające trudności w samodzielnym zakryciu ust i nosa. Jednak muszą one okazać funkcjonariuszom Policji lub Straży Ochrony Kolei odpowiednie zaświadczenie lekarskie lub inne dokumenty potwierdzające chorobę.

Pojawiły się także ograniczenia liczby pasażerów. Oznacza to, że w pociągu może podróżować, w tym samym czasie, nie więcej osób niż wynosi 50% liczby miejsc siedzących albo 30% liczby wszystkich miejsc siedzących i stojących określonych w dokumentacji technicznej, przy jednoczesnym pozostawieniu, co najmniej 50% miejsc siedzących niezajętych.

Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa obowiązuje nie tylko w pociągu, ale także na dworcu kolejowym i peronach. Należy przypominać dziecku, że dla dobra własnego i innych podróżnych nie możemy biegać po peronie, przekraczać żółtej linii czy bawić się przy torach, a tory przekraczamy w wyznaczonych miejscach.

Redakcja WP: Czy na stronie kolejoweabc.pl możemy znaleźć porady dotyczące podróży z dzieckiem w tym trudnym czasie? Jakie inne materiały dla dzieci i rodziców polecają Państwo w szczególności?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: Na stronie internetowej „Kampanii Kolejowe ABC” opublikowaliśmy artykuł dotyczący konieczności zasłaniania nosa i ust podczas podróży pociągiem. Dla dzieci mamy także krótkie filmy, w których o tym obowiązku przypomina sympatyczny nosorożec Rogatek – bohater „Kampanii Kolejowe ABC”.

Dodatkowo przygotowaliśmy specjalny „Zestaw podróżnika” z ciekawymi zadaniami, rebusami i łamigłówkami. Przed planowaną podróżą zachęcamy również do odwiedzenia strony www.kolejoweabc.pl – znajdują się tam ciekawe materiały edukacyjne: kolorowanka, filmy popularnych dziecięcych vlogerów, spoty telewizyjne, odcinki programów „Twoja kolej” i „Myszka w paski” oraz aplikacja interaktywna, wykorzystywana przez edukatorów do prowadzenia zajęć. Wszystkie te materiały dotyczą bezpieczeństwa na terenach kolejowych.

Redakcja WP: W ramach „Kampanii Kolejowe ABC” w szkołach podstawowych przeprowadzane są lekcje z bezpieczeństwa kolejowego. Czy w obecnej sytuacji takie lekcje będą przeprowadzane online? A może posiadają Państwo jakieś pomoce dydaktyczne, z które wspierają nauczanie zdalne?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: Wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego wznowiliśmy prowadzenie zajęć edukacyjnych w przedszkolach i szkołach, jednak z powodu wzrostu liczby zachorowań na koronawirusa podjęliśmy decyzję o wstrzymaniu tej formy prowadzenia zajęć. Myślimy o wprowadzeniu lekcji zdalnych. Jesteśmy w stałym kontakcie z dyrektorami szkół i przedszkoli, dostosowujemy działania do aktualnej sytuacji w kraju.

Pierwsza wyjątkowa lekcja online pt. „Być jak nosorożec Rogatek – misja bezpieczeństwo” odbyła się 25 września w ramach 7. edycji Dni Otwartych Funduszy Europejskich i cieszyła się sporym zainteresowaniem. Mamy możliwość prowadzenia zajęć online, dlatego podejmiemy się takich działań, jeżeli sytuacja w kraju związana z pandemią COVID-19 nie ustabilizuje się w najbliższym czasie. Zależy nam na przekazaniu dzieciom wiedzy na temat bezpieczeństwa na kolei i zasad zachowania na przejazdach, dworcach i w pociągach. Dodatkowo na stronie internetowej www.kolejoweabc.pl udostępniliśmy aplikację wykorzystywaną do prowadzenia zajęć w szkołach, aby ułatwić dzieciom naukę w domu. Zamieściliśmy także trzy podręczniki dostosowane do różnych grup wiekowych – przedszkolaków, uczniów klas I-III oraz klas IV-VI.

Redakcja WP: Organizują Państwo również bardzo dużo konkursów, w których można wygrać atrakcyjne nagrody. Proszę zdradzić, czy w najbliższej przyszłości planują Państwo kolejne konkursy?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: W ostatnim czasie przeprowadziliśmy konkursy w aplikacji mobilnej „Kolejowe ABC”, w których głównymi nagrodami były wycieczki na 5-dniowe zielone szkoły. Przeprowadziliśmy także „Akcję mural” – konkurs plastyczny na najlepszą pracę prezentującą zasady bezpieczeństwa na obszarach kolejowych. Przyciągnęła ona ponad 19 tys. uczestników z całej Polski.

Nadesłano prawie 2 tys. prac nawiązujących do bezpieczeństwa na terenach kolejowych. Nagrodą dla zwycięzców było wykonanie pracy w formie muralu przez profesjonalnych muralowców na ścianie budynku przy Placu Zawiszy w Warszawie. Wszystkie konkursy cieszyły się ogromnym zainteresowaniem, dlatego planujemy w przyszłości zorganizować kolejne, by zachęcić dzieci do nauki poprzez zabawę.

Redakcja WP: Czym „Kampania Kolejowe ABC” zaskoczy nas w przyszłości?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK:Mogę zapewnić, że nosorożec Rogatek nie zniknie z ekranów i jeszcze nie jeden raz zaskoczy odbiorców ciekawymi akcjami promującymi bezpieczeństwo. W Urzędzie Transportu Kolejowego nie brakuje nam pomysłów na nowe, ciekawe działania. Przygotowujemy się do kolejnej odsłony „Kampanii Kolejowe ABC”.

Zachęcam do śledzenia strony www.kolejoweabc.pl oraz naszego profilu na Facebooku i Instagramie, gdzie na bieżąco będziemy informować o podejmowanych działaniach i nowych akcjach.

Płatna współpraca z marką Urząd Transportu Kolejowego
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze