Jedna godzina ruchu zamiast przed ekranem
Co 10. dziecko i nastolatek na świecie ma nadwagę lub jest otyłe. Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że do 2025 roku będzie 177 mln dzieci wieku 5 – 17 lat z nadwagą oraz 91 mln z otyłością. Przyczyną tego stanu jest nie tylko zła dieta, ale i brak ruchu. Jedna godzina dziennie przed ekranem zamieniona na umiarkowaną aktywność fizyczną to jeden z pierwszych kroków w kierunku prawidłowej wagi. Akcja #SpoćSię namawia do ruchu całe rodziny.
Nadmierne kilogramy od dzieciństwa
Eksperci Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wskazują, że od 1975 roku liczba osób otyłych w skali globu wzrosła aż trzykrotnie. Nadwagę ma już 39 proc. dorosłych, a u 13 proc. mówić można o otyłości. Wielu dorosłych dodatkowe kilogramy dźwiga już od wczesnego dzieciństwa. Według WHO w Europie otyłość dotyka jednego na trzech chłopców i jedną na pięć dziewczynek w wieku od 6 do 9 lat. Jeśli ten negatywny trend będzie utrzymany, wzrośnie tempo zachorowań na choroby związane z otyłością. WHO szacuje, że do 2025 roku ok 12 mln dzieci będzie miało nieprawidłową tolerancję glukozy, 4 mln zachoruje na cukrzycę typu II, 27 mln będzie mieć nadciśnienie, a u 38 mln dojdzie do nagromadzenia tłuszczu w wątrobie.
Te liczby przerażają, zwłaszcza że z otyłych dzieci wyrastają otyli dorośli (4 na 5 przypadków). Są oni potem bardziej niż osoby szczupłe narażeni na choroby serca, stawów czy niektóre nowotwory, bo ryzyko chorób rośnie wraz z rosnącym BMI.
Nastolatki spędzają 60 proc. dnia, siedząc
Plagę otyłości można zahamować: zarówno zmieniając swoją dietę, jak też przestawiając się na bardziej aktywny tryb życia. O fatalnych zwyczajach żywieniowych dzieci i nastolatków eksperci alarmują od lat. Do nadwagi i otyłości przyczyniają się wysokokaloryczne posiłki typu fast food, słodzone napoje (1 tego typu napój dziennie to kilkanaście dodatkowych kilogramów cukru rocznie) oraz dieta uboga w warzywa i owoce, które według WHO spożywa codziennie zaledwie 1/3 nastolatków w Europie.
Do zgubnej w skutkach diety dochodzi siedzący tryb życia i brak aktywności fizycznej.
"Statystyki sprzed pandemii pokazywały, że ponad trzy czwarte nastolatków spędza przed ekranem komputera czy smartfonu ponad 2 godziny dziennie. Taki bezruch nie tylko sprzyja dodatkowym kilogramom, ale ma ogólny zły wpływ na kondycję zdrowotną młodych ludzi, w tym coraz więcej problemów z kręgosłupem i wadami postawy – mówi Krystyna Radkowska, prezes Fundacji Zwalcz Nudę, organizatora kampanii #SpoćSię. Chcemy poderwać te dzieciaki z kanap i zachęcić do ruchu. Dlatego w kampanii #SpoćSię biorą udział influencerzy – idole młodych, a głównymi kanałami komunikacji są platformy społecznościowe: Instagram, TikTok i Facebook" – dodaje Radkowska.
Pandemia pogorszyła i tak słabe statystki aktywności fizycznej
Kilkanaście miesięcy pandemii, w tym kolejne lockdowny, nie pozostały bez wpływu na kondycję fizyczną Polaków. Zarówno w grupie dorosłych, jak i dzieci eksperci zaobserwowali znaczące ograniczenie aktywności ruchowej, która będzie miała swoje negatywne konsekwencje zdrowotne. Raport z badań Kantara zrealizowanych w 2020 roku dla Polskiego Związku Lekkiej Atletyki wskazuje, że pandemia ograniczyła aktywność fizyczną dzieci o 33 proc. Jednocześnie z 9 do 37 proc. wzrosła liczba dzieci mało aktywnych, czyli takich, które poświęcają na zajęcia ruchowe raptem godzinę 2 razy w tygodniu albo nawet rzadziej.
"O ile latem wszyscy ruszaliśmy się częściej, chłodne miesiące oznaczają powrót do siedzącego trybu życia. Dlatego w ramach #SpoćSię pokazujemy różne dziedziny sportu i podpowiadamy, jak można być aktywnym niezależnie od wieku, pory roku, miejsca czy posiadanych sprzętów sportowych. Na stronie www.spocsie.pl udostępniamy kilkadziesiąt video treningów dla początkujących i zaawansowanych, przygotowanych przez związki, kluby sportowe i indywidualnych trenerów. Każdy tam znajdzie pomysł dla siebie, łącznie z rozgrywką quidditcha" – podsumowuje Krystyna Radkowska.
Pierwsza edycja kampanii „Spoć się!” potrwa do końca 2021 roku, ale jej materiały będą dostępne online bezterminowo. Jej organizatorem jest Fundacja Zwalcz Nudę.
Projekt jest współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu z programu Sportowe Wakacje +.
Partnerem medialnym akcji jest Wirtualna Polska.
Więcej informacji: www.spocsie.pl