Jak napisać sprawozdanie?
Jak napisać sprawozdanie? Umiejętności tej uczą się już uczniowie szkoły podstawowej, może się przydać na egzaminie ósmoklasisty czy na maturze, przydatna jest także przy tworzeniu reportażu, protokołu czy recenzji. Co to jest sprawozdanie? Jak się pisze sprawozdanie? Co powinno zawierać? O czym należy pamiętać?
1. Co to jest sprawozdanie?
Sprawozdanie to wierny i dokładny opis, relacja z minionych wydarzeń, pisany z punktu widzenia uczestnika wydarzeń lub ich świadka. W sprawozdaniu używa się czasu przeszłego, należy także zachować porządek chronologiczny - opisywać zdarzenia zgodnie z ich faktyczną kolejnością.
2. Jakie są rodzaje sprawozdań?
Może wyróżnić 3 typy sprawozdań:
- sprawozdanie z filmu, lektury lub przedstawienia (bliskie recenzji);
- sprawozdanie z wydarzeń (bliskie reportażowi);
- sprawozdanie z działania instytucji (bliskie protokołowi).
2.1. Sprawozdanie z filmu, lektury lub przedstawienia
Celem sprawozdania z filmu, lektury lub spektaklu jest ukazanie informacji dotyczących analizowanego obiektu. Na początku - we wstępie podaje się wszystkie dane dotyczące autora, reżysera, bohaterów, aktorów, czas i okoliczności powstania, określa się tematykę i gatunek.
W dalszej części - w rozwinięciu streszcza się utwór, wskazując na miejsce i czas akcji i ukazując najważniejsze wydarzenia w chronologicznym porządku. W ten sposób określa się także sposób realizacji filmu czy przedstawienia lub też jego język.
W ostatnim etapie - w zakończeniu powinniśmy zwrócić uwagę na mocne i słabsze strony opisywanego dzieła.
2.2. Sprawozdanie z wydarzeń
Sprawozdanie tego rodzaju we wstępie powinno zawierać informacje na temat samego zdarzenia, uczestników, tego, kim byli i gdzie rozgrywało się to wydarzenie.
W rozwinięciu ukazywane są kolejne wydarzenia, należy w nich pokreślić zachodzące między nimi relacje czasowe. W zakończeniu powinna zostać ujęta ocena danego wydarzenia.
2.3. Sprawozdanie z działalności instytucji
Tego rodzaju sprawozdanie zawiera szczegółowe informacje o wykonaniu zadań danej instytucji, głównie o zorganizowanych eventach, ich kosztach i udziale mieszkańców.
3. Jak wygląda sprawozdanie?
Jak zbudowane jest sprawozdanie? Każde ma ściśle określoną konstrukcję: wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Powinno także:
- obiektywnie prezentować sytuację;
- uwzględniać czas, miejsce i uczestników;
- ukazywać fakty w porządku chronologicznym;
- być czytelne, konkretne i przejrzyste;
- selekcjonować fakty, aby w natłoku informacji nie zginęły najważniejsze informacje;
- może zawierać krótkie wypowiedzi uczestników/świadków wydarzeń, wprowadzone, aby nadać dynamiki relacji;
- w okresowym sprawozdaniu należy odwołać się do sprawozdań poprzednich;
- na zakończenie należy sformułować uwagi i wnioski.
4. Jak napisać sprawozdanie - o czym należy pamiętać?
Warto pamiętać o kilku zasadach pisania sprawozdań:
- jak najwierniej odtwórz rzeczywistość - sprawozdanie przede wszystkim powinno być autentyczne, zgodne z prawdą i przedstawiać rzeczywiste wydarzenia; nie można ich ubarwiać, przekręcać ani zmieniać;
- zachowaj porządek chronologiczny - pisz po kolei, zgodnie z przebiegiem danego wydarzenia; aby ułatwić sobie to zadanie, na bieżąco twórz plan wydarzeń, dzięki czemu unikniesz chaosu i z łatwością rozwiniesz wszystkie punkty;
- opieraj się na rzetelnych, sprawdzonych i autentycznych materiałach - najlepiej, abyś był świadkiem lub uczestnikiem wydarzenia; na bieżąco rób notatki, aby nic ci nie umknęło;
- pisz w czasie przeszłym - jako, że sprawozdanie jest relacją z wydarzeń minionych, konsekwentnie używaj czasowników w czasie przeszłym; uważaj, aby nie mieszać czasów;
- zachowaj właściwą strukturę - podziel wypowiedź na wstęp, rozwinięcie i zakończenie.