Foteliki dla starszych dzieci
Maluszek szybko rośnie. W momencie kiedy jego główka zaczyna wystawać poza oparcie fotelika-kołyski, należy go wymienić na inny model. Fotelik powinien być dostosowany do wieku, wzrostu i wagi malucha. Wybór fotelika dla dzieci starszych warto dobrze przemyśleć. W tym przypadku możemy zdecydować się na: fotelik z grupy I (9-18 kg), fotelik z grupy II, III (15-36 kg), fotelik łączony (9-36 kg) lub podstawkę (20 kg+).
1. Bezpieczeństwo jazdy z dzieckiem
Mając na uwadze względy ekonomiczne, propozycja pośrednia, łącząca aż dwie grupy podstawowe (9-36 kg), będzie kuszącym rozwiązaniem. Musimy mieć świadomość, że oszczędność nie idzie tu w parze z bezpieczeństwem. Fotelik posłuży za to przez dłuższy czas i będzie ostatnim wyborem konsumenckim, ponieważ zgodnie z prawem polskim mamy obowiązek transportowania w fotelikach dzieci nie wyższe niż 1,5 m, do 12 roku życia. Nic nie dorówna w dokładnym dopasowaniu do rozmiarów dziecka na danym etapie rozwoju fotelikom z grupy podstawowej. Są one za to wariantem, który odbije się na naszej kieszeni.
Alternatywą dla fotelików są tzw. podstawki, na których może podróżować dziecko, jeśli masa jego ciała przekracza 20 kg. Należy zwrócić uwagę, by pas bezpieczeństwa przebiegał poniżej szyi, przez ramię i biodro pasażera, a także nie dotykał głowy. Jest to niewątpliwie rozwiązanie ekonomiczne, a dodatkowo podstawki są łatwe w przechowywaniu. Na rynku istnieją foteliki z ostatnich grup wiekowych, w których można zdemontować oparcie i przerobić je na podstawki. Natomiast testy bezpieczeństwa są jednoznaczne: podstawki w ogóle nie chronią naszego dziecku przed skutkami stłuczek bocznych i niewiele podczas zderzeń czołowych. Dlatego fotelik, choć droższy, będzie nieporównywalnie bezpieczniejszym rozwiązaniem w podróży.
Ogromną zaletą wybranych modeli 9-18 kg (z grupy podstawowej), 9-36 kg (z grupy łączonej) jest możliwość montowania siedziska zarówno przodem, jak i tyłem do kierunku jazdy, dzięki wyposażeniu w obrotową bazę. Skorzystajmy z tej możliwości, znacznie bowiem zwiększamy bezpieczeństwo dziecka w podróży. Gdy zdecydujemy się na taki wariant, koniecznie dokupmy osłonkę do tapicerki samochodowej, chroniącą przed zabrudzeniami od butów. Modele z grupy II, III można montować tylko przodem do ruchu pojazdu, co nie przemawia na ich korzyść.
Fotelik z grupy I, II, III, aby spełnić rozbieżne oczekiwania dzieci w różnym wieku (od 12 miesiąca życia do 12 lat), posiada zarówno 5-punktowe pasy bezpieczeństwa, jak i funkcję przypinania pasażera pasami samochodowymi. Foteliki podstawowe wyposażone są w jedną lub drugą opcję w zależności od tego, czy służą do przewozu dzieci w wieku 1-4 lata (model z grupy I), czy od 3 do 12 roku życia (model z grupy II, III).
Prawidłowo zapięta uprząż 5-punktowa zawiera przestrzeń na dłoń osoby dorosłej między zatrzaskiem a brzuchem juniora. 3-punktowe pasy samochodowe powinny przebiegać przez ramię i biodro pasażera i nie stykać się z jego szyją ani głową. Niektóre modele wyposażone są w szelki pochłaniające energię. Zwróć uwagę, czy pasy i sprzączki zostały zabezpieczone specjalnymi ochraniaczami, dzięki którym nie będą się wrzynać ani obcierać skóry juniora.
Zaletą 5-punktowych pasów bezpieczeństwa jest ścisłe przyleganie do tułowia dziecka, a co za tym idzie, smyk nie będzie miał możliwości przekładania szelek przez głowę i wyplątywania się z nich, jak może się zdarzyć w przypadku 3-punktowych pasów samochodowych. Aby uniknąć takich sytuacji, warto zadbać o zajęcie uwagi dziecka odpowiednimi akcesoriami.
2. Jak wybrać fotelik dla starszego dziecka?
Na co zwracać uwagę, wybierając fotelik dla nieco większego dziecka?
2.1. Bezpieczeństwo
To powinno być podstawowe kryterium przy wyborze fotelika. Każdy fotelik musi mieć certyfikat bezpieczeństwa – homologację ECE R44-03 lub ECE R44-04. Ale to, że jakiś fotelik został dopuszczony do sprzedaży, nie znaczy, że jest dobry. Należy sprawdzić, jak wypadł dany model podczas testów zderzeniowych przeprowadzanych przez np. ADAC, ANWB, NHTSA, OEAMTC. Foteliki dostają oceny od 1 do 5. Specjaliści przestrzegają, żeby nie wybierać modeli, które mają notę mniejszą niż 3. Wiktor pisze na Katalog parenting.pl: „(…) Przed kupnem fotelika dla dziecka naczytałem się dość dużo o testach zderzeniowych i okazało się, że ten fotelik całkiem nieźle wypada na tym tle. Jak dla mnie podstawą jest bezpieczeństwo dziecka. Jasne, warto kierować się względami ekonomicznymi, ale to bardziej sprawdza się przy wyborze majonezu w sklepie spożywczym. Wiadomo, jakie jest bezpieczeństwo na drodze. Większość osób pędzi na złamanie karku, a gdy jedzie się z dzieckiem, to dużo bardziej chce się dojechać na miejsce w jednym kawałku”.
2.2. Montaż
Powinien odbywać się szybko i sprawnie, tak żeby nie sprawiać rodzicowi problemów. Internautka martusi pisze o swoim foteliku: „(…) kupiłam go dwa tygodnie temu, jednak miał już premierę i muszę powiedzieć, że jestem zadowolona z zakupu. Nie jest trudno zamontować go w aucie. Myślałam, że się bardziej namęczę, bo mamy 3-drzwiowy samochód, ale poszło szybko i sprawnie. Fotelik nie jest też przesadnie ciężki (…)”.
Najczęstszym rozwiązaniem jest montaż fotelika za pomocą pasów bezpieczeństwa. Jeśli jednak samochód ma specjalne uchwyty i pozwala na wybór fotelika montowanego za pomocą systemu ISOFIX, warto się nad tym zastanowić. Jest to rozwiązanie coraz popularniejsze, ponieważ pozwala na szybkie i ścisłe zespolenie fotelika z samochodem. Na Katalog parenting.pl kajtmoss chwali: „(…) olbrzymim ułatwieniem jest mocowanie za pomocą systemu „isofix”, jest to banalnie proste i superbezpieczne dla dziecka”.
Fotelik nie należy kupować w ciemno, ale przymierzyć do danego samochodu. Należy pamiętać o tym, że fotelik ma być stabilny i nie może się przesuwać, chybotać.
2.3. Tapicerka
Materiał powinien być oddychający, odpowiedni dla delikatnej skóry dziecka, przyjemny w dotyku. Na Katalog parenting.pl pineska23 uważa, że wybrała dobry model, ale właśnie tapicerka zaniża jej ocenę: „(…) Jedyne, co bardzo mi przeszkadza w tym foteliku to to, że dziecko w nim strasznie się poci. Welurowa tapicerka niezbyt przepuszcza powietrze i jak często wyjmuję małego z siedziska, to plecki ma całe zlane potem, a wiadomo, że jak go na zewnątrz takiego wyciągnę, zmiana temperatur, owieje go i choroba gotowa. Moim zdaniem ta tapicerka powinna być bardziej wentylowana (…)”.
Fotelik powinien dawać możliwość łatwego zdjęcia materiału, żeby można go było wyprać.
Większą popularnością wśród rodziców cieszą się ciemniejsze kolory. Na jaśniejszych raczej częściej widać wszelkie plamy. Beatriks pisze o wybranym modelu: „Fotelik co prawda wystarcza na długo, bo jest przeznaczony dla kilku grup wiekowych, ale jak dla mnie trochę za jasne jest poszycie wewnętrzne fotelika, zwłaszcza boki – szybko się brudzą. Dobrze, że tapicerkę można zdejmować i prać (…)”.
2.4. Komfort
Na zakupy dobrze jest zabrać dziecko i sprawdzić, czy dobrze się czuje w swoim nowym foteliku, czy nie jest dla niego za ciasny.
2.5. Waga
Jeśli rodziców czeka przenoszenie fotelika, nieco częstszy montaż i demontaż, to warto sprawdzić, czy dany model nie jest za ciężki.
Internautka Justine1 pisze o wybranym modelu: „Po pierwsze fotelik jest ciężki, trudno go ciągle przekładać z samochodu do samochodu. Po drugie montowanie nie należy do najlepszych jakości, bo fotelik nie jest stabilny podczas jazdy (…)”. Wtóruje jej lagela: „Ciężki, twardy, za szeroki, źle się go mocuje, nieporęcznie przenosi... Może i tani, ale naprawdę nie warto”.
2.6. Boczny system zabezpieczeń
Chroni główkę dziecko w razie zderzenia bocznego. Jak zwraca uwagę Zośka_w, przydaje się nie tylko w razie wypadku: „(…) Fotelik ma boczne wzmocnienia, tak, by główka dziecka nie obijała się o ścianki fotelika. Jest to szczególnie ważne, gdy trzeba gwałtownie skręcić. Z dzieckiem jeżdżę bardzo ostrożnie, ale wiadomo jak to jest na drogach (…)”.
2.7. Pasy
Najbezpieczniejszym rozwiązaniem są pasy 5-punktowe. Dodatkowe pasy biodrowe podnoszą bezpieczeństwo. Internauta czaru.s pisze: „Fotelik jest bardzo bezpieczny dla dziecka, zapewniają to pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa. Jest go prosto zainstalować w aucie przodem do kierunku jazdy za pomocą pasów (…)”.
Pasy powinny być wytrzymałe, ale także miękkie, żeby dziecku było wygodnie.
Kupując fotelik, rodzic powinien sprawdzić, jak działa regulacja pasów (na długość i wysokość). Należy sprawdzić, czy łatwo można zmieniać długość pasów, jak się je dociąga. Ważne jest to zarówno z tego powodu, że dziecko będzie rosło, jak i tego, że maluch będzie ubierany w odzież różnej grubości.
Szelki powinny mieć takie zapięcie, żeby dziecko samo nie mogło się rozpiąć.
2.8. Otuliny
Szelki powinny mieć nakładki, dzięki którym nie będą zsuwać się z ciała maluszka, a także będą zapobiegać podrażnieniom skóry i otarciom. Dolna część uprzęży powinna posiadać ochraniacz, tak żeby dziecko nie gniótł zamek uprzęży.
2.9. Regulacja oparcia
Fotelik powinien mieć regulację kąta nachylenia oparcia. Dzięki temu rodzic będzie mógł ułożyć maluszka w komfortowej pozycji, kiedy dziecko np. będzie chciało się zdrzemnąć. Uwaga, istotne jest, żeby można było zmieniać nachylenie oparcia łatwo i cicho, tak żeby nie obudzić pociechy.
2.10. Siedzisko
Powinno być odpowiednio szerokie. Przy czym należy pamiętać o tym, że w foteliku będzie jeździć także maluch ubrany w grube, zimowe ubrania. Dobrze, jeśli fotelik posiada regulację szerokości siedziska.
2.11. Zagłówek
Dobrze, jeśli jest regulowany. Dzięki temu fotelik będzie można podwyższyć, kiedy dziecko urośnie.
2.12. Dodatki
Dla nieco większych dzieci przydaje się m.in.:
- Pokrowiec frotté – wchłania pot, poza tym chroni fotelik przed zabrudzeniem.
- Półeczka montowana do fotelika – dobre rozwiązanie na dłuższe trasy. Dziecko może ją wykorzystać do ułożenia zabawek.
Aby podróż z dzieckiem była bezpieczna, należy pamiętać o tym, że:
- głowa dziecka ma spoczywać na zagłówku,
- nie wolno bawić się szelkami samochodowymi,
- nie należy spożywać napojów ani konsumować posiłków, bo grozi to zakrztuszeniem,
- nie wolno otwierać okna ani drzwi,
- nie należy bawić się twardymi lub ostro zakończonymi przedmiotami, jak długopis,
- dozwolone są maskotki, pisma, miękkie książeczki czy grzechotki.
Kiedy pora na rozstanie z fotelikiem lub podróż na kanapie samochodowej? Po pierwsze, gdy waga dziecka przekroczy sugerowaną kategorię, czyli w przypadku modelu podstawowego 18 kg, a pozostałych 36 kg. Wiek nie jest wymiernym wyznacznikiem, ponieważ dzieci rozwijają się w różnym tempie, będą nimi ciężar ciała i wzrost podróżnika. Za krótkie szelki, których nie da się zapiąć z odpowiednim naprężeniem (w modelach łączonych i pierwszym z grupy podstawowej) są kolejnym sygnałem, że czas na zmianę. Będzie nim również linia oczu wystająca ponad wierzch oparcia, a w przypadku modeli z grupy ostatniej wzrost przekraczający 150 cm i wiek powyżej 12 roku życia.
Wybór dobrego fotelika wcale nie musi być trudny. Warto zacząć od zastanowienia się, ile chce się wydać i czy lepiej zakupić model w jednej kategorii wagowej, czy też od razu kilku. Jeszcze przed wyjściem do sklepu należy spokojnie przejrzeć różne dostępne modele i wybrać kilka, które wydają się najlepsze. Później koniecznie należy sprawdzić, jakie oceny dostały dane foteliki w testach zderzeniowych. Na koniec wizyta w sklepie. Warto nie tylko przymierzyć foteliki do samochodu, ale i sprawdzić, w którym z nich dziecko czuje się najlepiej.