Trwa ładowanie...

Czy twoje dziecko może być Einsteinem?

Avatar placeholder
Patrycja Nowak 23.05.2019 12:15
Czy twoje dziecko może być Einsteinem?
Czy twoje dziecko może być Einsteinem?

Czy moje dziecko jest wyjątkowe w jakiejś dziedzinie? To pytanie zadaje sobie wielu rodziców. Oczywiście, że tak. Bardziej należy zadać sobie pytanie: „w jakiej dziedzinie”? Z pomocą przychodzi teoria inteligencji wielorakich prof. Howarda Gardnera, której uwzględnienie już we wczesnym etapie edukacji to doskonała odpowiedź na dylemat wielu rodziców.

Czy wiesz, że Albert Einstein w opinii nauczycieli miał nigdy niczego nie osiągnąć, a jego oceny były tak słabe, że wielokrotnie zalecano mu rezygnację ze szkoły? Winston Churchill został jednym z największych przywódców i mówców XX wieku, choć seplenił i jąkał się. A Tomasz Edison, najbardziej płodny wynalazca wszechczasów, po trzech tygodniach nauki musiał opuścić szkołę, gdyż uznano go za "niespełna rozumu" ze względu na ilość zadawanych pytań.

Historie tych trzech wielkich osobowości brzmią bardzo współcześnie. Dlaczego potencjał tak wielu osób odnoszących spektakularne sukcesy pozostaje całkowicie niezauważony w procesie edukacji? Warto wybrać dla dziecka placówkę, która umożliwi mu jak najlepsze wykorzystanie jego umiejętności i talentów.

1. Co to jest teoria inteligencji wielorakich?

Zobacz film: "Ile i co powinien jeść przedszkolak?"

Za wyznacznik inteligencji od lat uchodzi test psychometryczny, znany szerzej jako test IQ, który określa ją jako niską bądź wysoką. Naprzeciw tej teorii wychodzi jednak rewolucyjna koncepcja inteligencji wielorakich, opracowana na początku lat 80. XX wieku przez prof. Howarda Gardnera, która zakłada, że każdy z nas posiada zupełnie inny wachlarz predyspozycji.

Amerykański psycholog określił inteligencję jako pewnego rodzaju zespół umiejętności, talentów i zdolności, zakładając jednocześnie, że każdy z nas posiada je wszystkie, lecz rozwinięte w różnym stopniu. Gardner wyróżnił osiem typów inteligencji: ruchową, muzyczną, przyrodniczą, interpersonalną, językową, matematyczno-logiczną, wizualno-przestrzenną oraz intrapersonalną.

Żadna z nich nie jest postrzegana jako lepsza ani gorsza od innej, obejmują one bowiem grupę zupełnie różnych cech i umiejętności, które wzajemnie na siebie oddziałują i uzupełniają się.

Poznanie mocnych stron, czyli określenie zdolności specjalnych pomocnych we wspieraniu rozwoju stron słabszych, jest gwarancją osiągnięcia sukcesu przez przedszkolaków i uczniów. Dzięki temu nauka przynosi satysfakcję, staje się przyjemnością, rozwija motywacje oraz daje poczucie sukcesu i inspiruje do dalszej pracy.

2. Jak określić inteligencję dziecka?

Profile inteligencji są określane przez pedagoga przy współudziale rodziców na bazie wystandaryzowanych arkuszy diagnozy profilu inteligencji. Opierają się przede wszystkim na ukierunkowanej obserwacji ucznia podczas zajęć i zabaw.

Efektem jest analiza mocnych stron dziecka i jego zainteresowań, inteligencji wymagających wsparcia, kierunków i sposobów rozwijania umiejętności specjalnych oraz sposobach wykorzystania mocnych stron do wspierania słabszych w procesie uczenia.

Dzięki temu nauczyciele, pedagodzy i rodzice dostają informacje, jak wykorzystywać poszczególne inteligencje, by dziecko rozwijało się zgodnie ze swoimi predyspozycjami i talentami.

3. Jak to działa?

W przypadku dzieci, u których dominująca jest inteligencja wizualno-przestrzenna, warto podczas nauki korzystać z ilustracji, wizualizować różne zagadnienia tworząc mapy myśli lub zmieniać swoje położenie w pomieszczeniu, by uzyskiwać różne perspektywy. Maluch z przeważającą inteligencją muzyczną łatwiej będzie uczyć się poprzez głośne czytanie lub rysować obrazy, słuchając muzyki.

W przypadku dziecka z inteligencją ruchową warto zadbać o to, by miało dużo "zmian rytmu" i przerw, powtarzało w myślach materiał, gdy pływa lub biega oraz wykorzystywało pomoce naukowe, które wymagają umiejętności manualnych. Z kolei inteligencja językowa wymaga zabaw w gry pamięciowe dotyczące nazw i miejsc, układania zagadek i gier ortograficznych oraz brania udziału w rozmowach.

- Rodzice borykają się często z wyborem zajęć i aktywności, które będą odpowiadały umiejętnościom i predyspozycjom dziecka. Z pomocą przychodzą placówki, które uwzględniają teorię inteligencji wielorakich w swoim programie edukacyjnym. Wśród nich znajdują się przedszkola Pomarańczowa Ciuchcia, które stanowią przykład wykorzystania wiedzy i indywidualnego podejścia do każdego dziecka - mówi Justyna Dancewicz, dyrektor przedszkola Pomarańczowa Ciuchcia w Józefosławiu. I dodaje: Poprzez dobór odpowiednich aktywności i zabaw jesteśmy w stanie wpływać na rozwój maluchów zarówno w tych dziedzinach, w których wykazują się niezwykłymi predyspozycjami, jak i wzmacniać ich słabsze strony, odkrywać największe talenty i zdolności oraz zapewnić im najlepsze możliwości rozwoju każdego dnia.

Więcej informacji: https://pomaranczowa-ciuchcia.pl

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze