Angielski dla przedszkolaków

Angielski dla przedszkolaków to jedna z ofert edukacyjnych wielu placówek wychowawczych. Rodzice często zastanawiają się nad tym, czy zapisać na te zajęcia swoją pociechę. Zadają sobie wiele pytań. Czy dziecko nie jest jeszcze za małe na naukę języków obcych? Czy posłanie dziecka na angielski w wieku przedszkolnym nie jest startą pieniędzy? Co maluch wyniesie z lekcji językowych? Lata przedszkolne to najlepszy czas, aby zacząć oswajać dziecko z językiem obcym. Maluchy szybko opanowują podstawy angielskiego, bo uczą się języka obcego niejako „przy okazji”, w sposób naturalny.

1. Od kiedy zapisać dziecko na angielski?

Badania dowodzą, że to właśnie dzieci w wieku przedszkolnym mają największe zdolności wykorzystywania partii mózgu odpowiedzialnych za naukę języków. Angielski w przedszkolu jest dobrym początkiem osłuchania się malucha z językiem. Nie ma obaw, że wczesna nauka języka obcego negatywnie wpłynie na rozwój mowy u dziecka. Język ojczysty, a więc ten, którym posługują się rodzice i którego maluch używa na co dzień, nie pomyli się dziecku z żadnym innym, a mowa rozwinie się prawidłowo.

Zobacz film: "W co należy wyposażyć przedszkolaka?"

Co prawda u dzieci dwujęzycznych rodziców zaobserwowano nieco późniejszy rozwój mowy niż u maluchów rodziców jednojęzycznych. Wynika to najprawdopodobniej z faktu, że mózg takich dzieci potrzebuje więcej czasu na segregację nabytej wiedzy i oddzielenie znaczeń słów jednego języka od drugiego. Dzieci wychowywane w rodzinach wielojęzycznych zwykle jednak lepiej radzą sobie z nauką. Około 80% zdolności uczenia się rozwija się bowiem przed ukończeniem ósmego roku życia, a kontakt z dwoma językami naraz sprzyja doskonaleniu mózgu dziecka. W wieku przedszkolnym następuje rozwój głównych dróg nerwowych, tzw. synaps – połączeń między neuronami, czyli komórkami nerwowymi. Im więcej ich jest, tym lepiej rozwija się pamięć dziecka, zdolność kojarzenia i logicznego myślenia.

2. Jak wybrać zajęcia angielskiego dla przedszkolaka?

W wyborze zajęć języka angielskiego rodzice powinni być rozważni. Może to być angielski w przedszkolu – wtedy istnieje możliwość ingerencji, jeśli zajęcia nie są prowadzone rzetelnie. Dobrym pomysłem jest też nauka angielskiego w szkole języków obcych albo angielski prywatny dla grupy maluchów. W przypadku nauczania prywatnego należy porozmawiać ze znajomymi, którzy mają dzieci w podobnym wieku – wtedy łatwiej jest utworzyć odpowiednią grupę.

Nauka języka angielskiego dla przedszkolaków powinna odbywać się poprzez zabawę – w przeciwnym razie dzieci nie będą chciały się uczyć i zareagują znudzeniem lub niesfornym zachowaniem. Rodzice nie powinni poprzestać tylko na zapewnieniach nauczyciela prowadzącego zajęcia czy dyrekcji przedszkola. Warto choć raz wziąć udział w lekcjach językowych dziecka jako obserwator. Nieefektywne zajęcia, choć może tańsze, nie mają sensu. Należy zwrócić uwagę na to, czy nauczyciel potrafi zapanować nad dziećmi w grupie, czy umie przyciągnąć ich uwagę, czy ma z nimi dobry kontakt. Nauczyciel powinien przeplatać różne rodzaje aktywności: słuchanie, śpiew, zabawę, rysowanie itd.

Zajęcia z angielskiego dla dzieci powinny też dawać możliwość maluchom korzystania z pomocy naukowych, takich jak plansze, puzzle, płyty itp. Im większa oferta naukowa i lepsze doświadczenie nauczycieli w pracy z dziećmi, tym nauka języka obcego staje się bardziej efektywna. Poza tym grupy dzieci nie powinny być duże. Najlepsze rezultaty przynoszą zajęcia w grupie do ośmiorga maluchów. Jeśli na angielskim w przedszkolu grupy są zbyt liczne, należy zasugerować ich podział. W zespole piętnasto- do dwudziestoosobowym dziecko może się nudzić i niewiele skorzysta z lekcji. Nauczyciel zaś nawet nie zauważy aktywnego uczestnictwa w zajęciach każdego malca z osobna. Na indywidualne zajęcia angielskiego w wieku przedszkolnym jest jednak jeszcze za wcześnie.

3. Jak motywować dziecko do nauki angielskiego?

W motywowaniu malucha do nauki języka angielskiego pomaga aktywność i zainteresowanie ze strony rodzica. Jeśli nauka polega na odsłuchaniu piosenki z płyty, wypełnieniu kolorowanki czy wykonaniu rysunku, należy dopilnować, by maluch to zrobił. Takie zadania są integralną częścią nauki i warunkiem jej skuteczności. Kilkulatek może słuchać płyty w czasie jazdy autem, po skończonej zabawie czy przed spaniem. Nie można jednak traktować tych zadań jako nudnego obowiązku, lecz jako frajdę. Powiedz dziecku, że chętnie z nim posłuchasz płyty i poproś, by ci pokazało, co robi na zajęciach przy melodii danej piosenki.

Jeśli zapytasz małe dziecko, czego się uczy na języku angielskim, zwykle nie umie odpowiedzieć. Nie oznacza to, że zajęcia nic mu nie dają. Jeśli maluch nie śpiewa po angielsku, nie recytuje wierszyków, nie powtarza słówek, nie martw się. Wiedza jest zakodowana w główce i z czasem zaprocentuje. Niektóre przedszkolaki potrzebują więcej czasu, by zacząć samemu mówić pojedyncze angielskie słowa. Gdy już dziecko zacznie mówić, pamiętaj, by nie wytykać błędów. To może tylko zniechęcić malca do nauki. Jeśli dziecko polubi pierwsze językowe lekcje, ma szansę zaprzyjaźnić się z angielskim na całe życie. Ważne, by nie robić przerw w nauce angielskiego. Podtrzymywanie nabytych umiejętności malca w dalszych latach edukacji pozwala w pełni wykorzystać zdobytą w przedszkolu wiedzę.

Joanna Krocz

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!