Zadbaj o spokojny sen swojego maluszka

Sen

Zdjęcie autorstwa Oleg Sidorenko / CC BY-SA 2.0

Śpiące dziecko wygląda uroczo, zwłaszcza gdy w ciągu dnia dało się rodzicom mocno we znaki. Niestety, po dniu pełnym płaczu i marudzenia nie wszystkie maluszki zasypiają bez problemu – niektóre wiercą się i – mimo cichych próśb rodziców – wcale nie mają zamiaru zapadać w głęboki, spokojny sen. Jak sprawić, by noworodek spał spokojnie?

1. Co wpływa na sen noworodka?

Zdrowy, efektywny sen dziecka zależy od wielu czynników. Które z nich są najważniejsze?

Zobacz film: "Parenting.pl"

  • Stan zdrowia noworodka – jeśli malec choruje lub doświadcza trudności z oddychaniem w związku z katarem, z reguły ma także problem z zasypianiem i często budzi się w nocy.
  • Wieczorna rutyna lub jej brak – dziecko, które rodzice usypiają o różnych porach, może mieć trudności z przyzwyczajeniem się do rozkładu dnia. Dla porównania, noworodek, który codziennie „przechodzi” przez te same rytuały (kąpiel, karmienie, usypianie w ramionach rodzica), szybko oswaja się z rytmem dnia i odczuwa senność we „właściwym” momencie. Pamiętajmy, że z punktu widzenia dziecka przewidywalność ma ogromną wartość, ponieważ pomaga mu czuć się bezpiecznie.
  • Czynniki zewnętrzne, takie jak: światło, temperatura powietrza, hałas. Przytłumione światło i cisza z reguły ułatwiają zasypianie, ważna jest także niezbyt wysoka temperatura (w upalne dni problemy ze snem miewają nie tylko dzieci, lecz także dorośli).
  • Bliskość rodzica – fizyczna bliskość mamy lub taty sprawia, że dziecko jest spokojniejsze i łatwiej zapada w sen. Właśnie z tego powodu niektórzy eksperci zalecają, by noworodki i niemowlęta spały w jednym łóżku z rodzicami.

Jak sprawdzić, czy dziecko się wysypia? Wystarczy obserwować jego zachowanie po przebudzeniu. Jeśli malec jest spokojny i ciekawy otaczającego go świata, najwyraźniej wyspał się w nocy. Jeżeli jednak dziecko jest nerwowe i często pociera oczy, prawdopodobnie potrzebuje jeszcze trochę snu.

Infografika

2. Jak zapewnić dziecku spokojny sen?

Aby zapewnić dziecku spokojny, a jednocześnie bezpieczny sen, zadbajmy, by miało ono jak najwygodniejszy materacyk. Najlepiej, gdy jest on płaski i dość twardy. Jeśli chcesz, by twoje maleństwo zasypiało bez problemu, popracuj nad wieczorną rutyną. Staraj się każdego kolejnego dnia powtarzać przyjemne czynności o tej samej porze. Niech kąpiel, czytanie ulubionej książeczki czy pieszczoty, takie jak głaskanie czy przytulanie, sygnalizują zbliżającą się porę snu. Podczas kąpieli mów do dziecka spokojnym, cichym głosem, a w trakcie usypiania spróbuj stworzyć relaksującą atmosferę (możesz usypiać noworodka, siedząc w wygodnym fotelu – jeśli sama też się rozluźnisz, dziecko poczuje się spokojniejsze i zaśnie szybciej). Zadbaj także o to, by malec nie miał styczności z silnymi bodźcami (głośna muzyka, ostre światło itp.). Upewnij się, że dziecko ma suchą pieluchę. Zwróć uwagę na to, by czynności, takie jak przewijanie i karmienie, odbywały się w ciszy i spokoju. Ważna jest optymalna temperatura powietrza w pokoju, w którym śpi maluch. Uważaj także, by dziecko się nie przegrzało.

Jeżeli zależy ci na tym, by malec spał sam w łóżeczku – poczekaj, aż dziecko będzie śpiące, i połóż je delikatnie w jego własnym łóżku. Nie odzywaj się, by nie rozbudzać malca – stój przy dziecku i czekaj, aż zaśnie.

Niektóre dzieci budzą się wielokrotnie w ciągu nocy, między innymi z powodu trudności z oddychaniem. Jeśli problem nie ustępuje, należy udać się z malcem na konsultację do lekarza. Dzięki podjęciu stosownych kroków dziecko ma bowiem szansę na mocny, zdrowy sen.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.