Trwa ładowanie...

Rodzice mający zbyt wysokie oczekiwania względem dzieci negatywnie wpływają na ich wyniki w szkole

Avatar placeholder
Anna Zwolińska 19.04.2019 13:59
Rodzice mający zbyt wysokie oczekiwania względem dzieci negatywnie wpływają na ich wyniki w szkole
Rodzice mający zbyt wysokie oczekiwania względem dzieci negatywnie wpływają na ich wyniki w szkole (Zdjęcie uczniów / Shutterstock)

Rodzice mający wysokie oczekiwania co do osiągnięć dziecka sprawiają, że często lepiej radzi sobie ono w szkole. Jednak, jeśli te wymagania bardzo odbiegają od rzeczywistości, wyniki w nauce słabną – podają specjaliści z Amerykańskiego Stowarzyszenia Psychologicznego.

Czego rodzice nie powinni mówić przy dzieciach?
Czego rodzice nie powinni mówić przy dzieciach? [8 zdjęć]

Sarkazm rodzi okrucieństwo, więc rodzice nie powinni go stosować w obecności dzieci, nawet w rozmowie

zobacz galerię

Badania opublikowane na łamach "Journal of Personality and Social Psychology" pokazały zarówno poztywne, jak i negatywne aspekty aspiracji rodziców względem dzieci oraz ich osiągnięć w szkole. Nadzieje rodziców zwykle pomagają dziecku, jednak nadmiar wymagań może mieć skutek odwrotny do zamierzonego.

Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące ponad 3,5 tys. dzieci w wieku szkolnym (49,7 proc. płci żeńskiej) z badań przeprowadzonych w latach 2002-2007. Miały one na celu określenie wyników z matematyki w stosunku do aspiracji rodzica (jak bardzo chcą, aby dziecko otrzymało daną ocenę) oraz oczekiwań (w jakim stopniu wierzą, że dziecko może osiągnąć dany wynik) na przestrzeni roku.

Zobacz film: "Dziecko z ADHD w szkole"

Okazuje się, że wysokie aspiracje rodzicielskie prowadzą do lepszych wyników u dzieci, jednak tylko wtedy, kiedy nie przekraczają w sposób znaczący realistycznych oczekiwań. Kiedy aspiracje są większe niż oczekiwania, wyniki dziecka proporcjonalnie się obniżają.

Aby upewnić się co do wyników, naukowcy postanowili powtórzyć badania, używając danych z dwuletnich badań przeprowadzonych z udziałem ponad 12 tys. amerykańskich rodziców i ich dzieci. Rezultaty były zbliżone do pierwszych badań i dostarczyły kolejnych dowodów na to, że zbyt wysokie oczekiwania mogą być powiązane z gorszymi wynikami w szkole.

Wiele wcześniejszych badań psychologicznych pokazało związek pomiędzy aspiracjami rodziców a osiągnięciami dzieci, jednak te najnowsze podkreślają pewien istotny szczegół.

Większość poprzednich analiz na ten temat dawało rodzicom prosty przepis – im większe nadzieje, tym lepsze osiągnięcia.

Nowe badania oferują jednak pewne sprostowanie: rodzice nie powinni ślepo zwiększać aspiracji względem dziecka, a zachować realistyczne podejście.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze