Rodzice mający zbyt wysokie oczekiwania względem dzieci negatywnie wpływają na ich wyniki w szkole
Rodzice mający wysokie oczekiwania co do osiągnięć dziecka sprawiają, że często lepiej radzi sobie ono w szkole. Jednak, jeśli te wymagania bardzo odbiegają od rzeczywistości, wyniki w nauce słabną – podają specjaliści z Amerykańskiego Stowarzyszenia Psychologicznego.
Badania opublikowane na łamach "Journal of Personality and Social Psychology" pokazały zarówno poztywne, jak i negatywne aspekty aspiracji rodziców względem dzieci oraz ich osiągnięć w szkole. Nadzieje rodziców zwykle pomagają dziecku, jednak nadmiar wymagań może mieć skutek odwrotny do zamierzonego.
Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące ponad 3,5 tys. dzieci w wieku szkolnym (49,7 proc. płci żeńskiej) z badań przeprowadzonych w latach 2002-2007. Miały one na celu określenie wyników z matematyki w stosunku do aspiracji rodzica (jak bardzo chcą, aby dziecko otrzymało daną ocenę) oraz oczekiwań (w jakim stopniu wierzą, że dziecko może osiągnąć dany wynik) na przestrzeni roku.
Okazuje się, że wysokie aspiracje rodzicielskie prowadzą do lepszych wyników u dzieci, jednak tylko wtedy, kiedy nie przekraczają w sposób znaczący realistycznych oczekiwań. Kiedy aspiracje są większe niż oczekiwania, wyniki dziecka proporcjonalnie się obniżają.
Aby upewnić się co do wyników, naukowcy postanowili powtórzyć badania, używając danych z dwuletnich badań przeprowadzonych z udziałem ponad 12 tys. amerykańskich rodziców i ich dzieci. Rezultaty były zbliżone do pierwszych badań i dostarczyły kolejnych dowodów na to, że zbyt wysokie oczekiwania mogą być powiązane z gorszymi wynikami w szkole.
Wiele wcześniejszych badań psychologicznych pokazało związek pomiędzy aspiracjami rodziców a osiągnięciami dzieci, jednak te najnowsze podkreślają pewien istotny szczegół.
Większość poprzednich analiz na ten temat dawało rodzicom prosty przepis – im większe nadzieje, tym lepsze osiągnięcia.
Nowe badania oferują jednak pewne sprostowanie: rodzice nie powinni ślepo zwiększać aspiracji względem dziecka, a zachować realistyczne podejście.