Trwa ładowanie...

Nie tylko witamina C, czyli jakie witaminy wpływają na odporność dziecka

Odporność dziecka dopiero się kształtuje. Nie potrafi jeszcze dobrze radzić sobie z chorobotwórczymi drobnoustrojami. Dlatego konieczne jest jej naturalne wspomaganie.

Zobacz film: "Tran"

By układ odpornościowy naszej pociechy funkcjonował prawidłowo, trzeba dostarczyć mu odpowiednich narzędzi. Są nimi witaminy, które nie tylko czynią go silniejszym, ale też pozytywnie wpływają na organizm.

W kontekście odporności najczęściej mówi się o witaminie C. I słusznie, bo kwas askorbinowy działa antywirusowo. Podnosi również liczbę białych krwinek, a także zwalcza wolne rodniki (jest silnym antyoksydantem). Uszczelnia naczynia krwionośne i działa wzmacniająco.

Doskonałym źródłem witaminy C są: czerwone porzeczki, czerwona papryka, dzika róża, cytrusy.

spis treści

1. Witamina E

Nie tylko witamina C stoi na straży odporności. By organizm był silny i zdrowy, potrzebuje również rozpuszczalnej w tłuszczach witaminy E. Pomaga ona chronić komórki organizmu przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Usprawnia również czynność limfocytów T, które odpowiedzialne są za odpowiedź immunologiczną.

Witaminę tę znaleźć można w nasionach słonecznika, kiełkach, orzechach, kapuście. Obfituje w nią również tran.

2. Witamina D

Tran to również źródło witaminy D, kolejnego niezbędnego składnika, który służy odporności naszych dzieci. Pomaga organizmowi w walce z bakteriami i wirusami. Witamina słońca, bo i tak bywa nazywana, ułatwia ponadto wchłanianie wapnia i fosforu.

Znaleźć ją można również w rybach morskich, borówkach, żółtkach jaj i dobrej jakości maśle.

3. Prowitamina A

Witamina A chroni nabłonek układu oddechowego przed chorobotwórczymi drobnoustrojami, co znacznie utrudnia im drogę do wniknięcia w głąb organizmu. Bierze ponadto udział w metabolizmie żelaza. Pomaga również utrzymać w dobrym stanie skórę, włosy i paznokcie, jak również zapewnia prawidłowy wzrost kości i zębów.

W witaminę A obfituje wątroba wieprzowa, podroby, marchew, papryka, jarmuż, szpinak, dynia. W nieco mniejszych ilościach obecna jest również w maśle, mleku i jajkach.

4. Na odporność… nie tylko witaminy!

Obok witamin rolę strażników naszej odporność pełnią również składniki mineralne. W tym kontekście bardzo ważne jest żelazo, które stanowi składnik hemoglobiny (odpowiada za transport i magazynowanie tlenu). Niedobór tego składnika pogarsza ogólny stan zdrowia – zwiększa się podatność na przeziębienia, a organizm jest bardzo osłabiony.

W żelazo bogate są podroby (zwłaszcza wątróbka). Znaleźć je można także w orzechach, fasolce, natce pietruszki, jajkach oraz szpinaku.

Z kolei przed działaniem wolnych rodników, których więcej jest w organizmie w czasie infekcji, broni cynk. Pierwiastek ten wspomaga pracę układu immunologicznego, pozytywnie wpływa na wygląd skóry i paznokci.

W codziennej diecie nie powinno również zabraknąć produktów bogatych w magnez, do jadłospisu warto więc włączyć kakao, kaszę gryczaną, banany, orzechy i otręby pszenne.

Prawidłowo zbilansowana dieta pokrywa dzienne zapotrzebowanie na niemal wszystkie niezbędne organizmowi witaminy i składniki mineralne. Problem pojawia się wówczas, gdy dziecko niechętnie sięga po warzywa i owoce, jak również jego dieta jest monotonna i źle zbilansowana. W takich sytuacjach konieczna jest suplementacja.

Zanim jednak zdecydujemy się podawać maluchom preparat witaminowy, warto porozmawiać na ten temat z pediatrą. Pomoże on wybrać najlepszy produkt tego typu.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.