Kwas tłuszczowy DHA i jego wpływ na ciążę

Kwas DHA należy do grupy kwasów tłuszczowych omega-3. Jest niezbędny w czasie trwania ciąży –wpływa na prawidłowy rozwój układu nerwowego i wzroku płodu.

Kwas ten to drugi, obok kwasu foliowego, składnik, którego suplementacja w okresie ciąży jest polecana przez zdecydowaną większość ginekologów. Ten wielonienasycony kwas tłuszczowy omega-3 pozytywnie wpływa na rozwój mającego narodzić się dziecka, a także sprzyja zdrowiu i samopoczuciu kobiety.

Ciężarne, które przyjmowały ten składnik, rzadziej rodziły przed terminem i szybciej wracały do równowagi po porodzie. Naukowcy z University of Kansas Medical Center opublikowali badania, z których wynika, że dzienna suplementacja kwasem DHA zmniejsza ryzyko porodu przed 34. tygodniem ciąży o ponad 85 proc. Zauważono ponadto, że młode mamy rzadziej zmagały się z depresją poporodową.

Zobacz film: "Pomysły na rodzinną aktywność fizyczną"

1. Kwasy DHA niezbędne dla prawidłowego rozwoju dziecka

Eksperci z Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego zalecają, by dzienne spożycie tych kwasów tłuszczowych nie było mniejsze niż 500 mg. Dawkę tę można dwukrotnie zwiększyć, jeśli istnieje ryzyko porodu przedwczesnego. Suplementację należy rozpocząć w pierwszym trymestrze. Dlaczego to takie ważne?

Otóż kwas DHA stanowi jeden z głównych materiałów budulcowych mózgu. Jest niezbędny, by ośrodkowy układ nerwowy rozwijał się prawidłowo. Gdy jest go za mało, może dojść do poważnych wad (m.in. niedorozwoju mózgu) oraz zaburzeń układu nerwowego. Niektóre z nich mogą ujawnić się dopiero w późniejszym okresie. Dziecko może mieć problemy z koncentracją, pamięcią i uczeniem się.

Zdaniem specjalistów profilaktyczna suplementacja kwasami DHA od początku trwania ciąży zmniejsza ryzyko rozwoju ADHD, autyzmu, dysleksji i porażenia mózgowego, jak również poprawia ostrość widzenia i zapobiega wystąpieniu chorób narządu wzroku.

Z kolei naukowcy z Emory University w Atlancie są zdania, że przyjmowanie odpowiednich dawek kwasu DHA wzmacnia odporność malucha. Zauważono, że mali pacjenci, których mamy suplementowały omawiany składnik, o wiele lepiej radzili sobie z objawami przeziębienia. Rzadziej również diagnozowano u nich alergię pokarmową.

2. W jakich produktach obecny jest kwas DHA?

Niewielkie ilości tego składnika znaleźć można w olejach roślinnych, np. z nasion lnu, rzepakowym, arachidowym, oliwie z oliwek, soi oraz w suszonych owocach i jajkach.

Kwas DHA obecny jest jednak przede wszystkim w tłustych rybach morskich. Z tego względu powinny one gościć w diecie ciężarnych co najmniej trzy razy w tygodniu. Warto sięgnąć po łososia, makrelę, dorsza i śledzia. Niestety, ich spożywanie również nie jest wolne od kontrowersji. Prowadzone badania w tym zakresie ujawniają, że ryby morskie zanieczyszczone są metalami ciężkimi, dioksynami i PCB.

Wobec tego wielu ekspertów rekomenduje stosowanie preparatów z kwasem DHA. O suplementowaniu kwasu DHA nie mogą zapominać również kobiety karmiące piersią. Ten cenny składnik diety niemowlęta powinny otrzymywać z mlekiem mamy.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.