KOBIETY MÓWIĄ GŁOŚNO „DŁUGOŚĆ MA ZNACZENIE”!
Nieprzychylne komentarze to rzeczywistość, która nadal często spotyka mamy w Polsce. Co druga kobieta spotkała się z negatywnymi uwagami dotyczącymi długości karmienia piersią. Wiele z nich nie uzyskało należytej pomocy i wsparcia od rodziny, lekarza, czy też położnej - tak wynika z badania ankietowego przeprowadzonego przez NutroPharma, która wraz z Fundacją Opieki Okołoporodowej oraz Centrum Nauki o laktacji jest organizatorem kampanii społecznej „Długość ma znaczenie” promującej długie karmienie piersią.
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca wyłączne karmienie piersią do ukończenia przez dziecko 6 miesiąca życia oraz kontynuację karmienia piersią do ukończenia drugiego roku życia i dłużej, przy jednoczesnym wprowadzaniu pokarmów uzupełniających, o ile życzą sobie tego zarówno matka jak i dziecko. W badaniu przeprowadzonym w ramach kampanii „Długość ma znaczenie” zdecydowana większość mam, bo aż 94,75%, deklaruje, że jest świadoma zalet długiego karmienia piersią. 36,56% deklaruje chęć karmienia piersią od 12 do 24 miesiąca życia dziecka, 28,4% w przedziale od 6 do 12 miesiąca życia, jednak tylko 13,23% kobiet zdecydowałoby się na karmienie piersią do 2 - 3 roku życia dziecka. W pytaniu o najważniejsze korzyści wynikające z długiego karmienia piersią, aż 92% wskazało na dobroczynny wpływ karmienia piersią na zaspokojenie potrzeb emocjonalnych dziecka, kolejne z wymienianych przez mamy korzyści to: wspomaganie odporności dziecka (90,63%), redukowanie ryzyka nadwagi i otyłości (58,36%), a także cukrzycy (40,53%).
Z kolei praktyczne i emocjonalne korzyści długiego karmienia piersią wymienione przez respondentki badania to: bliski kontakt z dzieckiem (90,73%), wygoda, możliwość nakarmienia dziecka w każdej sytuacji bez żadnych przygotowań (77,47%).
Świadomość kobiet oraz ich chęć do długiego karmienia piersią jest godna podziwu. Okazuje się jednak, że w tym szczególnym dla nich czasie spotyka je wiele słów krytyki i brak wsparcia. Aż 66% badanych kobiet spotkało się z negatywnymi komentarzami dotyczącymi długiego karmienia piersią od osób bliskich i postronnych. Bywa, że są one oskarżane o to, że wpływają negatywnie na rozwój emocjonalny dziecka. Przeraża fakt, że tylko 3,81% mam nie spotkało się z żadną krytyką dotyczącą ich świadomego wyboru związanego z dłuższym karmieniem piersią. Skąd wynika to podejście i czy w ogóle… jesteśmy w stanie je zmienić?
Jest wiele do zrobienia
Niestety, jak wynika z przeprowadzonego badania, wokół tematu długiego karmienia piersią pojawiło się wiele mitów. Aż 23% respondentek wskazało, że usłyszały komentarze dotyczące kompletnego braku wartości odżywczej mleka w przypadku dłuższego karmienia piersią. Jest to groźny mit z którym należy walczyć poprzez edukację. Problemem jest także brak dostępu do rzetelnej wiedzy przekazywanej przez profesjonalistów. Tylko 16,17% mam otrzymało informacje od personelu medycznego na temat korzyści płynących z długiego karmienia piersią. Głównym źródłem informacji w tym temacie dla respondentek stanowi niestety Internet. W pytaniu dotyczącym negatywnych uwag z jakimi spotykały się mamy karmiące piersią najczęściej wymieniały, że publiczne karmienie piersią jest krępujące dla otoczenia. Warto zauważyć, że kobiety długo karmiące piersią były często krytykowane przez osoby z najbliższego otoczenia.
„Ogrom badań naukowych daje niezaprzeczalne dowody na to, że karmienie piersią wpływa korzystnie na zdrowie mamy jak i dziecka. Dla przykładu, obecna w mleku w dużych ilościach laktoferyna ma działanie przeciwzapalne, przeciwbakteryjne oraz przeciwwirusowe, zatem stanowi swoistą „szczepionkę” dla dojrzewającego układu odpornościowego noworodka. Szczególnie interesujący jest aspekt długoterminowego „programowania” zdrowia dziecka poprzez obecne w mleku składniki takie jak cholina, czy witaminy z grupy B wpływające na to w jaki sposób może być odczytywany kod genetyczny dziecka, co determinuje jego podatność na otyłość czy choroby metaboliczne w wieku dorosłym. Niepokojącym zatem faktem jest to, że aż 87,55% mam wskazuje na negatywny odbiór długiego karmienia piersią przez społeczność, w tym osoby z najbliższego otoczenia. W NutroPharma od lat wspieramy mamy karmiące i chcemy zmienić negatywne postrzeganie długiego karmienia piersią w społeczeństwie, co jest założeniem obecnej kampanii”, mówi dr n med. Ewa Wietrak Dyrektor ds. Badań i Rozwoju NutroPharma.
Razem możemy… dłużej!
Kampanię „Długość ma znaczenie” wspierają wspaniałe mamy jak: Edyta Pazura, Maja Hyży, Paula Tumala i Patrycja Sołtysik, które są świadome, że długie karmienie piersią to szereg korzyści zdrowotnych dla mamy i dziecka. Na potrzeby kampanii powstała dedykowana strona www.dlugoscmaznaczenie.pl, na której oprócz informacji dotyczących akcji, znajdują się materiały video z wypowiedziami ekspertów: seksuologów, psychologów, socjologów, doradców laktacyjnych, pediatrów i behawiorystów. Patronat honorowy nad kampanią objął Rzecznik Praw Pacjenta, Patronat naukowy objęły Polskie Towarzystwo Medycyny Perinatalnej oraz Polskie Towarzystwo Neonatologiczne. Oficjalny start kampanii zaplanowano na 26 maja, dzień rozpoczęcia Ogólnopolskiego Tygodnia Promocji Karmienia Piersią, który trwa do 1 czerwca.
Jest to druga odsłona popularnej kampanii społecznej „Koniec Zabawy w chowanego” z 2018 roku, promującej karmienie piersią w miejscach publicznych, którą Patronatem wsparli m.in. Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Praw Dziecka oraz wiele instytucji zaangażowanych w karmienie piersią.