Co zrobić, by nie paść ofiarą nieuczciwego mechanika?
Usterki mogą pojawić się nawet w nowym aucie, dlatego warto mieć namiary na dobrego, uczciwego mechanika. W kwestii wyboru specjalisty od napraw samochodu polegamy zwykle na radach znajomych, ale numer telefonu do sprawdzonego fachowca nie wystarczy, by czuć się pewnie. Warto pamiętać, że w przypadku usterek samochodowych egzamin zdaje tylko zasada ograniczonego zaufania.
1. Umowa z serwisem samochodowym
Dla wielu kierowców usterki w aucie to przysłowiowa czarna magia. Gdy oddają samochód do serwisu, kamień spada im z serca, wierzą bowiem, że ich auto znalazło się w dobrych rękach.
Kiedy przychodzi pora odbioru pojazdu, nierzadko okazuje się, że fachowiec wykrył inną (zwykle bardzo groźną!) usterkę i w trosce o dobro właściciela auta od razu ją usunął, oczywiście za dodatkową opłatą. Niespodzianek może być więcej – znaczny ubytek paliwa, podejrzanie wysoki przebieg auta, a nawet braki w wyposażeniu samochodu to, niestety, dość częste zjawisko.
Jak się przed nim ustrzec? Jeśli musisz oddać swoje auto do warsztatu, pamiętaj o następujących wskazówkach:
- W chwili oddania samochodu w ręce mechanika sporządź protokół zdawczo-odbiorczy (koniecznie w dwóch identycznych egzemplarzach!). W protokole powinny znaleźć się następujące informacje: lista zleconych usterek, dodatkowe wyposażenie auta, stan paliwa, przebieg auta.
- Opróżnij bagażnik i wszystkie schowki.
- Podpisz umowę o dzieło z serwisem – jako zamawiający dzieło (naprawę samochodu) jesteś zobowiązany do zapłaty wynagrodzenia, jeśli strona przyjmująca zamówienie (warsztat samochodowy) dokona naprawy. Jasno określ, że bez twojej zgody serwis nie może usuwać żadnych usterek wykraczających poza początkowe ustalenia. Ponadto zawrzyj klauzulę zakazującą wyjeżdżania twoim samochodem poza teren zajmowany przez dany serwis samochodowy. Ustal również granice odpowiedzialności kontraktowej (wynikającej z nieprawidłowego wykonania lub niewykonania umowy) oraz deliktowej (związanej z czynem niezawartym w umowie lub zabronionym).
- Rozważ skorzystanie z monitoringu pojazdów.
- Przy odbiorze auta spisz protokół i sprawdź, czy nie doszło do otarć, rys lub wgnieceń w karoserii. Wpisz informacje o dodatkowym wyposażeniu, stanie zbiornika paliwa i przebiegu auta. Nie omieszkaj sprawdzić, czy części samochodowe wypisane na fakturze VAT odpowiadają podzespołom wymienionym w aucie.
Skrupulatna weryfikacja działań mechanika może sprawiać wrażenie typowego objawu nadgorliwości, ale w praktyce pozwala na uniknięcie wysokich kosztów i nieprzyjemnych sytuacji.