Soja może pomóc w leczeniu niepłodności

Co zrobić, aby zapłodnienie metodą in vitro zakończyło się sukcesem? Amerykańscy badacze twierdzą, że kobiety, których dieta jest bogata w produkty sojowe, mają większe szanse na zostanie matkami.

1. Jak wspomóc płodność?

Dlaczego soja? Roślina ma niezwykłe właściwości – neutralizuje szkodliwy wpływ BPA na organizm. BPA, czyli bisfenol A, to związek chemiczny wykorzystywany do produkcji tworzyw sztucznych. Występuje m.in. w plastikowych butelkach na wodę i inne napoje czy pojemnikach do przechowywania żywności. Niestety, BPA w ten sposób dostaje się do organizmu.

Naukowcy zajmujący się związkiem chemicznym sugerują, że może on negatywnie wpływać na płodność. Badaczom z Harvardu udało się udowodnić, że jedzenie odpowiednich produktów chroni przed negatywnymi skutkami BPA.

Zobacz film: "Krioprezerwacja płodności"

Sprawdź, co jeść, aby szybciej zajść w ciążę
Sprawdź, co jeść, aby szybciej zajść w ciążę [7 zdjęć]

Przed ciążą należy przemyśleć wiele rzeczy, a odżywianie powinno być jedną z nich. Odpowiednia dieta...

zobacz galerię

W badaniu wzięło udział ponad 200 kobiet w wieku od 18 do 45 lat, które co najmniej raz korzystały z metody in vitro. Naukowcy zmierzyli poziom BPA w organizmie na podstawie próbek moczu. Następnie kobiety wypełniły ankietę dotyczącą stylu życia i nawyków. W kwestionariuszu znalazły się pytania dotyczące tego, czy spożywają soję.

Okazało się, że kobiety, u których stwierdzono wysokie stężenie BPA i które nie jadły produktów sojowych, miały większe problemy z zajściem w ciążę.

 

Z kolei u kobiet, które regularnie sięgały po soję, obecność BPA w organizmie nie wpływała na wynik zapłodnienia in vitro.

Eksperci radzą wszystkim kobietom, które próbują tego sposobu leczenia niepłodności, aby unikały kontaktu z BPA. Wyniki nowego badania pokazują, że negatywny wpływ związków chemicznych można zmniejszyć poprzez odpowiednią dietę. Panie starające się o dziecko powinny włączyć do codziennego menu soję.

2. Właściwości soi

Warzywo jest dobrym źródłem białka i błonnika. Zawiera magnez, potas, fosfor, żelazo oraz wapń. Soja jest szczególnie polecana kobietom w okresie menopauzy, ponieważ łagodzi nieprzyjemne dolegliwości. Pomaga również zapobiegać osteoporozie oraz nowotworom, a także redukuje poziom cholesterolu we krwi. Jest często wykorzystywana przez wegetarian i wegan, ponieważ dostarcza białka.

Soję można jeść tak, jak inne rośliny strączkowe – w gulaszach, zupach. Warto hodować kiełki soi, które sprawdzą się jako dodatek do sałatek oraz kanapek. Poza tym do menu można włączyć tofu, mleko sojowe, mąkę sojową oraz przyprawy na jej bazie (olej, sos, pastę).

Następny artykuł: Stymulacja jajeczkowania

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!