Zaburzenia sensoryczne u dzieci

Zaburzenia sensoryczne objawiają się tym, że dziecko nieprawidłowo interpretuje informacje sensoryczne, np.: dotyk, dźwięk czy ruch. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego (z ang. SPD) dotyczą nie tylko dzieci, ale także dorosłych. Większość osób słysząc rozmowę lub śpiew ptaków interpretuje te dźwięki prawidłowo, jako mowę i odgłosy zwierząt. U osób z zaburzeniami sensorycznymi mózg inaczej odbiera informacje i reakcje na nie. SPD ma kilka odmian.

1. Unikanie wrażeń sensorycznych u dzieci

Ten sposób zachowania dotyczy przede wszystkim dzieci, które odczuwają nadmiar bodźców, czują się nimi bombardowane. Przyjmowana przez nie postawa nazywana jest obronnością sensoryczną. Dzieci pragną w ten sposób ograniczyć doznania. Ten rodzaj zaburzenia sensorycznego może dotyczyć wszystkich zmysłów.

Możliwe reakcje dzieci na:

Zobacz film: "W jaki sposób zmienia się zachowanie dziecka od drugiego roku życia?"

  • dotyk – agresja lub wycofanie się,
  • wysokość i ruch – strach, mdłości,
  • zatłoczone miejsca – uczucie dyskomfortu,
  • zapachy – duża wrażliwość, mdłości
  • jedzenie – niechęć do poznawania nowych smaków, mało zróżnicowana dieta.

Dzieci z SPD mogą być nadmierne pobudzone i aktywne, często mają zdiagnozowaną nadwrażliwość sensoryczną.

2. Poszukiwanie wrażeń sensorycznych i obniżone umiejętności ruchowe

Takie zachowanie pojawia się u dzieci z obniżoną reaktywnością na bodźce. Dzieci te przejawiają nieodpartą chęć ruchu i ciągłe poszukiwanie nowych doznać sensorycznych. Dlatego bardzo często prezentują nadmierną aktywność ruchową, nie reagują na ból i nie zauważają innych bodźców dotykowych. Ich zachowanie często wygląda na agresywne, ponieważ mocno dotykają inne osoby. Dzieci te lubią wysokie wspinaczki i zabawy, takie jak kręcenie i huśtanie, które trwają długo, a mimo to dzieci nie czują żadnego dyskomfortu. Podoba im się głośno grająca muzyka, lubią hałaśliwe dźwięki. Niektóre dzieci mają opóźnioną mowę. Czasem występuje u nich zdiagnozowana niedowrażliwość sensoryczna.

Jedzenie poprawiające pracę i rozwój mózgu
Jedzenie poprawiające pracę i rozwój mózgu [6 zdjęć]

To, w jaki sposób odżywiają się dzieci, ma wpływ nie tylko na ich wagę, wygląd czy dobre samopoczucie....

zobacz galerię

Zaburzenia rozwoju sensorycznego u niektórych dzieci przejawiają się trudnościami z planowaniem i wykonywaniem ruchu. Dzieci te mają problem z nauczeniem się podstawowych czynności, jak pisanie, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł. Nie lubią aktywnych zabaw, wolą siedzenie i oglądanie telewizji lub czytanie książki. Trudno im utrzymać równowagę i wykonywać sekwencje ruchów.

Wszystkie dzieci z zaburzeniami sensorycznymi mają problemy emocjonalne, zaburzone relacje społeczne, trudności z nauką, opóźniony rozwój mowy. Często występują i nich także trudności z koncentracją.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!