Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (869 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Dwa razy więcej dzieci cierpi na krótkowzroczność, niż było to 50 lat temu

Dwa razy więcej dzieci cierpi na krótkowzroczność, niż było to 50 lat temu
Dwa razy więcej dzieci cierpi na krótkowzroczność, niż było to 50 lat temu (Zdjęcie dziecka / Shutterstock)

Współcześnie dzieci cierpią dwukrotnie częściej na krótkowzroczność niż 50 lat temu. Wszystko dlatego, że zbyt wiele czasu spędzają przed ekranem komputera lub telewizora, często w półmroku. Eksperci podejrzewają, że wzrok osłabia brak naturalnego światła, ale nawet godzina dziennie spędzona na powietrzu, może ten stan poprawić.

1. Dzieci mają coraz słabszy wzrok

Wzrok, to jeden z najważniejszych zmysłów. Dowiedz się, jak o niego dbać

W Wielkiej Brytanii problem krótkowzroczności jest prawdziwą plagą wśród dzieci i młodzieży. Naukowcy z Ulster University szacują, że 1/5 nastolatków na potrzebuje okularów – to dwa razy więcej niż w 1960 roku. Zdaniem ekspertów za ten stan rzeczy odpowiada brak naturalnego światła, ponieważ dzieci chętniej spędzają czas przed szklanym ekranem niż chociażby grając w piłkę w parku.

Analizy trwały 6 lat. W tym czasie naukowcy przebadali ponad tysiąc dzieci. Wyniki badań zostały porównane z podobnymi, uzyskanymi w 1960 roku. Niestety prognozy są niepokojące. Dotąd krótkowzroczność najczęściej diagnozowano u dzieci w wieku 10-16 lat, ale wzrok psuje się już w młodszym wieku. Nowe badania wykazały, że na krótkowzroczność narażone są dzieci już od 6 roku życia.

Zobacz film: "Jak zadbać o prawidłowe relacje z dzieckiem?"
6 faktów i mitów na temat higieny wzroku
6 faktów i mitów na temat higieny wzroku [6 zdjęć]

Większość ludzi jest świadomych niekorzystnego wpływu promieniowania UV na skórę. Rzadko jednak pamiętamy

zobacz galerię

Okazuje się, że 16,4 proc. dzieci w wieku 12-13 lat cierpi na krótkowzroczność, czyli dwukrotnie więcej niż w 1960 r., kiedy to wskaźnik ten wynosił 7,2 proc. dla dzieci w wieku 10-16 lat. Natomiast wśród nieco starszej grupy badanych, młodzieży w wieku 18-20 lat, naukowcy stwierdzili krótkowzroczność u 18,6 proc. W 1960 roku tylko 14,4 proc. osób w wieku 12-21 lat miało krótkowzroczność.

- Wyniki tych badań dają nam jasny obraz tego, jak rozwijają się oczy dziecka – powiedział prof. Kathryn Saunders, główny autor badań – ostatecznie to pomoże nam poinformować optyków, jakie są specyficzne objawy ryzyka, a także udzielać porad rodzicom, jak mogą chronić wzrok swoich dzieci.

Krótkowzroczność ma często podłoże genetyczne. Ale badania wykazują, że ryzyko przypadłości zwiększają czynniki środowiskowe. Jak możemy ochronić wzrok?

- Istnieją dowody na to, że po prostu dodatkowa godzina spędzona na zewnątrz każdego dnia, może chronić dzieci przed krótkowzrocznością. Im mniej czasu spędzonego na świeżym powietrzu, tym większa szansa rozwoju krótkowzroczności – podaje ekspert.

Dlaczego tak się dzieje? Światło dzienne reguluje poziom witaminy D oraz hormonów, które odpowiadają za wzrok. Na skutek syntezy skórnej pod wpływem słońca, wytwarza się w naszym organizmie tyle witaminy D, by pokryć 90 proc. dziennego zapotrzebowania.

Krótkowzroczność to ogromny problem w państwach zaawansowanych technologicznie. W Korei Południowej aż 96,5 proc. 19-latków cierpi na tę przypadłość, a w Chinach 85 proc. uczniów potrzebuje okularów.

Podobne wnioski do brytyjskich naukowców wysnuli naukowcy z Ohio State University, którzy w ciągu ośmiu lat obserwowali 500 dzieci w wieku szkolnym. U 20 proc. dzieci zdiagnozowano krótkowzroczność, a głównym czynnikiem środowiskowym, który odpowiadał za ten stan rzeczy, była ilość czasu spędzanego na powietrzu.

Inne badania, tym razem naukowców z Australi,i zostały przeprowadzone na grupie 4 tys. dzieci i tu również wnioski były podobne – ci, którzy mniej czasu spędzali na dworze, bardziej byli narażeni na krótkowzroczność.  

Liczne analizy ujawniają znaczny wzrost liczy dzieci z krótkowzrocznością. Badania wskazują, że wczesna interwencja może spowolnić dalszy wzrost krótkowzroczności, dlatego też badania wzroku u dzieci są bardzo ważne, bo pozwalają szybko odkryć pierwsze symptomy choroby.

Obecnie na świecie żyje ok. 1,6 mld ludzi z krótkowzrocznością. Według szacunków WHO do 2020 roku liczba ta wzrośnie do 2,5 mld. Bez wątpienia wpływa na to współczesny tryb życia. Krótkowzroczność wykrywa się z reguły u dzieci, które pójdą już do szkoły. Godziny spędzone przed komputerem czy telewizorem niszczą wzrok, a nasze oko jest przystosowane bardziej do patrzenia w dal.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze