8 trików, które zachęcą twoje dziecko do jedzenia warzyw

Masz już dość zmartwień związanych ze swoim dzieckiem? Wciąż powracające infekcje, ciągłe zadrapania i siniaki oraz niedobór witaminy D mogą być przyczyną niekompletnej diety. Jeśli jednak starasz się, aby w menu nie zabrakło warzyw, na które twoje dziecko kręci nosem, a każda próba podania mu marchewki z groszkiem kończy się krzykami i awanturą, to odpuść.

Zadbaj o zdrowie psychiczne swoje i dziecka, nie karm go przerażającymi brokułami. Mamy dla ciebie 8 sposobów na to, aby już nigdy bakłażan nie pojawiał się w koszmarach twojego dziecka, a tobie brak witamin szkraba nie spędzał snu z powiek.

1. Zacznij od posiłków, które twoje dziecko już zna

Ulubione śniadania i obiady to najlepszy sposób na przemycenie warzyw. Uwielbia lasagne? Świetnie. Dodaj do niej pokrojoną w kostkę paprykę i pomidory, a do farszu świeże listki bazylii.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Jak kształtować prawidłowe nawyki żywieniowe u dzieci?"

Pamiętaj, że twoje dziecko będzie bardziej tolerancyjne w stosunku do warzywnych składników, jeśli ukryjesz je pod pierzynką z płatów makaronu, sera i sosu beszamelowego.

2. Nadawaj posiłkom ciekawe nazwy

Mistrzowie kuchni w osobie rodziców podają swoim małym smakoszom „brazylijską piłkę”, jeśli syn interesuje się futbolem, albo „specjalność z kuchni Barbie”, gdy ulubioną zabawką córki jest ta lalka.

W rzeczywistości pod tymi nazwami może kryć się pizza na pełnoziarnistym cieście i domowym sosie, na której ułożysz szpinak, słodką kukurydzę i plasterki mozzarelli oraz warzywne muffiny, które z pewnością mogą pojawić się w kuchni ulubionej bohaterki dziewczynki.

3. Niech jedzenie będzie zabawą

Z pewnością leżący na talerzu szparag zostanie zignorowany przez twoją pociechę, chyba że zasugerujesz, że może być pędzlem zanurzonym w sosie holenderskim lub pomidorowym.

Brokuły mogą być natomiast drzewami postawionymi na talerzu twojego dziecka. Możesz być pewna, że w trakcie opowiadania takich historii twoje dziecko z większą chęcią zje sałatę, która zagraża jego ulubionym bohaterom.

4. Zabierz dziecko na zakupy

Wiem, że tego nie lubisz, bo zamiast godziny musisz poświęcić na nie przynajmniej dwie. Faktem jest jednak, że istnieje większe prawdopodobieństwo, iż twoje dziecko spróbuje nowych produktów, gdy dasz mu możliwość ich wyboru ze sklepowej półki.

Podczas zakupów zapytaj, czy maluch wolałby zjeść marchewkę glazurowaną w miodzie czy pieczone paski cukinii. To, że sam wybierze swój posiłek, sprawi, że chętniej go zje.

5. Pozwól dziecku gotować z tobą

Niech perspektywa chaosu w kuchni cię nie przeraża i pozwól dziecku dzielić twoje królestwo. Dzieci lubią gotować i naśladować dorosłych. To buduje poczucie pewności siebie dziecka, ponieważ może zrobić coś samodzielnie. Nie zmarnuj tego zapału! Proszenie dziecka, aby pomogło ci w przygotowaniu warzyw do obiadu to najlepszy sposób na przekonanie ich do jedzenia.

6. Postaw na przekąski

Spójrzmy prawdzie w oczy: jedzenie rękami to najlepsza forma spożywania posiłków. Nie pozwól więc, aby sztućce stanęły na drodze do wygranej, którą jest jedzenie warzyw przez dziecko.

Przygotuj więc zdrowe frytki z domowym sosem pomidorowym lub słodkie paluszki z marchewki z miodem, a w trakcie ulubionej bajki podaj dziecku do chrupania seler naciowy z łagodnym dipem czosnkowym. Pozwól, aby wybrudził sobie ręce i buzię – niech jedzenie warzyw będzie dla niego frajdą.

7. Przemycaj warzywa

Jeżeli wszystko inne zawiedzie, pora na wytoczenie najcięższego działa, przemycenie warzyw ****w innych posiłkach i udawanie, że wcale ich tam nie ma.

Warzywne muffinki to doskonały przykład na to, że posiłek może smakować, pachnieć i wyglądać jak oryginalne słodkie babeczki, które jednak mają w składzie więcej witamin i składników odżywczych. To sztuczka szczególnie przydatna, kiedy na koniec dnia jesteś zmęczona i nie masz czasu ani ochoty na warzywne batalie.

8. Zastosuj metodę jednego kęsa

W szczególnie ekstremalnych wypadkach może ci się to wydawać niemożliwe, aby przekonać twoje dziecko do spróbowania nowej potrawy, tym bardziej doprowadzić do sytuacji, w której poprosi o dokładkę.

Spróbuj wykorzystać metodę, w której zastrzeżesz swojemu dziecku, aby przed pytaniem o to, czy może odejść od stołu, wziął kęs potrawy, którą ma na talerzu. To zwiększa szanse na to, że będzie zaskoczony smakiem i będzie chciał wziąć drugi kęs.

Najgorszy scenariusz? Twoje dziecko, pomimo wykonania tych 8 kroków, nadal odmawia jedzenia warzyw? Weź wtedy głęboki oddech i nie martw się – nie przegrałeś. Według najnowszych badań tak dzieci, jak i dorośli muszą spróbować 7-14 razy nowego dania, zanim stwierdzą, że jego smak jest do zaakceptowania.

Kontynuuj więc swoje próby, a zobaczysz, że jeśli będziesz trzymać się reguł, to warzywa na dobre zagoszczą w diecie twojego malca. I pamiętaj – ty też kiedyś byłeś maluchem, który kręcił nosem na widok warzyw. I co z ciebie wyrosło? Wspaniały rodzic, który troszczy się o zdrowie swojego dziecka. A więc do dzieła!

 

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
i bądź na bieżąco!