Trwa ładowanie...

Najzdrowsze rodzaje kasz

Kasze to jadalne nasiona zbóż. Mają wysokie wartości odżywcze i zawierają cenne minerały. Często ich nie doceniamy. Zobacz, które z nich powinny królować na naszych talerzach.

Zobacz film: "Kasza - zdrowa alternatywa dla ziemniaków"

1. Kasza – jak powstaje?

Kasze powstają w wyniku przetwarzania zbóż. Należy do nich jęczmień, pszenica i proso, gryka. Ziarna lub nasiona są polerowane. Dzieje się tak w przypadku gruboziarnistych gatunków takich jak kasza jaglana czy pęczak. W przypadku drobniejszych ziaren są one dodatkowo łamane. Z najdrobniejszych otrzymujemy kaszki (np. manną i kukurydzianą). Z gniecionych kaszy powstają m.in. płatki owsiane.

2. Kasza jaglana

Jest smaczna, zdrowa i nie zawiera glutenu. Pomaga zachować również równowagę kwasowo-zasadową. Zawiera witaminy z grupy B, lecytynę , witaminę E oraz antyoksydanty. W jej składzie jest również krzemionka. Wpływa ona leczniczo na stawy, poprawia przemianę materii i sprawia, że nasza skóra promienieje.

Kasza gryczana - produkt odkwaszający organizm
Kasza gryczana - produkt odkwaszający organizm [7 zdjęć]

Kasza gryczana ma mnóstwo wartości odżywczych. Jest bogata w błonnik, sole mineralne (wapń, fosfor, magnez)...

zobacz galerię

3. Kasza gryczana

Jest dostępna w dwóch postaciach: prażonej i białej nieprażonej. Ta ostatnia jest zdrowsza – dostarcza nam aminokwas lizynę. Odpowiedzialna jest za wchłanianie żelaza oraz pozytywnie działa na koncentrację. Zawiera również tryptofan, który wytwarza melatoninę. To ona zapewnia nam zdrowy sen.

Kasza ta jest źródłem cennym witamin: B2, B5, B6 oraz antyoksydantów takich jak rutyna i kwercetyna.** Znajdziemy w niej również żelazo, potas i cynk. Polecana jest osobom, które cierpią na celiakię.

4. Kasza manna

Produkt ten jest znany już od starożytni. Jej zaletą jest to, że szybko zaspokaja głód. Jednak wartość spożywcza tego produktu zależy od użytej metody produkcji. Na rynku istnieją tzw. błyskawiczne kasze, które są poddawane obróbce termicznej – umożliwia to szybkie przygotowanie.

Kasza manna zawiera witaminy B1, B2, B6 i minerały takie jak potas, magnez i mangan. Co wyróżnia ją na tle innych? Zawiera dużą ilość jodu. Jest lekkostrawna. Powinny stosować ją osoby, które cierpią na dolegliwości ze strony układu pokarmowego oraz mają problemy z tarczycą.

Dieta dla zdrowia
Dieta dla zdrowia

Pyszne i zdrowe dania to jeden z pomysłów na wzmocnienie apetytu podczas choroby.

zobacz galerię

5. Kasza owsiana

Zawiera najwięcej antyoksydantów ze wszystkich innych. Przewyższa większość warzyw, owoców i zbóż pod względem zawartości przeciwutleniaczy. Jest jednak kaloryczna. Zawiera węglowodany złożone, białko i błonnik.

Bogata jest w minerały jak żelazo, cynk, miedź, kwas foliowy oraz witaminy B1, B2, B5, kwas foliowy.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Zobacz też: Najlepsze źródła magnezu. Nie będziesz potrzebować suplementów.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.