Jak spać w ciąży?

spis treści
rozwiń

W czasie ciąży wiele kobiet doświadcza problemów ze snem. Dużym problemem jest ułożenie się do snu w wygodnej pozycji – ulubione pozycje sprzed ciąży mogą bowiem powodować dyskomfort. Podczas ciąży ciało kobiety ulega wielu zmianom. Konieczność zmiany ułożenia do snu jest spowodowana między innymi: większym rozmiarem brzucha, bólem pleców, zgagą, trudnościami z oddychaniem oraz bezsennością. Jakie są najlepsze pozycje do snu dla ciężarnych?

1. Wygodne pozycje do snu w ciąży

Optymalną pozycją do snu dla kobiety spodziewającej się dziecka jest położenie się na lewym boku. Gdy ciężarna leży na lewej stronie tułowia, zwiększa się ilość krwi i składników odżywczych dostarczanych do łożyska i dziecka. Nogi powinny być ugięte w kolanach, a pomiędzy nogami należy umieścić poduszkę. Spanie na boku sprawdza się również wtedy, gdy ciężarnej dokuczają bóle pleców. Wówczas wskazane jest umieszczenie poduszki pod brzuchem. Jeśli w nocy kobieta doświadcza objawów zgagi, powinna podłożyć poduszki pod tułów, by unieść go. W późnym stadium ciąży możliwe jest wystąpienie trudności z oddychaniem. W takiej sytuacji warto położyć się na boku lub podeprzeć tułów poduszkami.

Zobacz film: "Czego unikać w ciąży?"

Pozycje do spania w ciąży
Pozycje do spania w ciąży

Podczas ciąży częstym problemem jest wygodne i bezpieczne ułożenie się do snu.

zobacz galerię

Spanie na boku może być wyzwaniem dla kobiet, które zazwyczaj śpią na plecach lub brzuchu. Nie należy jednak z góry zakładać, że nie sposób się do tego przyzwyczaić. W czasie snu wiele osób i tak zmienia ułożenie ciała. Najważniejsze, by unikać pozycji niewskazanych dla kobiet w ciąży. Szczególnie niekorzystne jest spanie na plecach lub na brzuchu. Ciężarne, które śpią na plecach mogą doświadczać bólu pleców, problemów z oddychaniem lub trawieniem, hemoroidów, niskiego ciśnienia krwi oraz spadku krążenia do serca i dziecka. Jest to wynikiem obciążenia jelit oraz głównych naczyń krwionośnych brzuchem. Spanie na brzuchu również jest niekorzystne dla przyszłych mam. Jednak niewiele kobiet zmaga się z tym problemem, ponieważ w późniejszym etapie ciąży brzuch ulega wielu zmianom, a położenie się na nim jest znacznie utrudnione.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

2. Sposoby na dobry sen w ciąży

Wiele kobiet w zaawansowanej ciąży wstaje z łóżka kilkakrotnie w ciągu jednej nocy, by opróżnić pęcherz. Aby uniknąć kilkakrotnego przebudzania się i wstawania, przed snem warto ograniczyć spożycie płynów. W ciągu dnia warto wypijać dużo wody i innych płynów, by nie doznać odwodnienia, ale wieczorem wskazany jest umiar. Sen ciężarnej jest bardziej udany również wtedy, gdy jest aktywna fizycznie. Systematyczny wysiłek poprawia krążenie i zmniejsza ryzyko wystąpienia skurczów nóg. Nie należy jednak ćwiczyć wieczorem, gdyż skok adrenaliny w ciele utrudnia zasypianie. Dobrym pomysłem jest także ograniczenie stresu i napięcia. Zamiast zamartwiać się, warto porozmawiać o problemach z partnerem lub przyjaciółką. Pomocne jest również trzymanie się planu dnia. Wieczorem można na przykład wypić kubek gorącego mleka, przeczytać rozdział lekkiej książki lub wziąć ciepłą kąpiel. Powtarzanie relaksujących czynności każdego wieczoru pomaga rozluźnić się i szybciej zasnąć. Ważne jest także właściwe ułożenie ciała i spożywanie kolacji najpóźniej 1-2 godziny przed pójściem do łóżka, by uniknąć zgagi. Aby objawy zgagi nie pojawiły się, warto wyeliminować z diety pikantne i kwaśne potrawy, a także dania smażone. W jadłospisie przyszłej mamy nie powinien znaleźć się również alkohol oraz kofeina. Dużym zaskoczeniem może być fakt, iż sprzymierzeńcem dobrego snu ciężarnych jest drzemka w ciągu dnia. Nawet pół godziny snu w porze dziennej pomaga się zrelaksować i zmniejszyć uczucie zmęczenia.

Zobacz także:

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!