Żółtko kontra białko – które jest zdrowsze?

Jajka to jeden z najczęściej kupowanych produktów. Wybieramy je nie tylko ze względu na smak, ale także z powodu cennych wartości odżywczych i właściwości prozdrowotnych. Co jest zdrowsze: białko czy żółtko?

1. Zdrowie w skorupce

Niektórzy uważają, że spożywanie jajek przyczynia się do zwiększenia poziomu cholesterolu we krwi. Znajduje się on w większości w żółtku. Białko natomiast posiada mniejszą ilość tłuszczu oraz cholesterolu, co łączy się niestety z mniejszą ilością witamin i minerałów.

2. Kaloryczność

Żółtko zawiera 55 kalorii, podczas gdy białko posiada tylko 17 kcal. Amerykańskie Stowarzyszenie Serca (AHA) opublikowało badania, z których wynika, że dzienna dawka kalorii pochodząca z jajek nie powinna przekraczać 300 kcal, co odpowiada mniej więcej 4 sztukom.

Zobacz film: "Krwawienie w ciąży - przyczyny i postępowanie"

Osoby cierpiące na cukrzycę czy choroby układu krążenia muszą jednak uważać na liczbę zjadanych jajek. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca w tym wypadku 2 jajka tygodniowo. Bezpieczniejsze jest jednak jedzenie samego białka.

3. Zawartość tłuszczu

W żółtku znajdziemy 4,5 g tłuszczu, podczas gdy białko jajka nie zawiera go ani grama. Nie oznacza to jednak, że żółtko jest gorsze – spożywanie go jest niezbędne do produkcji hormonów. Poprawia także przyswajanie witamin i minerałów przez organizmu.

Jajka są źródłem zdrowych, nienasyconych kwasów tłuszczowych. W ich składzie znajdziemy kwasy tłuszczowe omega-3 oraz omega-6.

4. Zawartość witamin

Białko zawiera witaminę B12 (0.03 mg), tiaminę oraz ryboflawinę, natomiast żółtko jest źródłem witamin D, E oraz K i również witaminę B12 (0.331 mg).

Jajka są bogate także w witaminę A, kwas pantotenowy, beta-karoten oraz luteinę, która chroni przed działaniem promieni UVA i UVB. Przyjmowanie jej w naturalnych produktach wpływa na ostrość widzenia.

W ich skład wchodzi także lecytyna. Substancja ta jest źródłem choliny – składnika niezbędnego do prawidłowego rozwijania się płodu.

Niedobór choliny może skutkować przedwczesnym porodem, niską masą urodzeniową dziecka czy uszkodzeniami cewy nerwowej.

123rf
123rf

5. Zawartość składników mineralnych

Białko jest skarbnicą wapnia (2.3 mg), magnezu (3.6 mg), żelaza (0.03 mg), fosforu (5 mg), potasu (53.8 mg) oraz cynku (0.01 mg).

Żółtko natomiast zawiera zdecydowanie więcej wapnia (21.9 mg) oraz fosforu (66.3 mg).

W jajach znajdziesz także sód, miedź oraz selen.

6. Białka i cholesterol

W białku jaja znajdują się ok. 4 g protein, natomiast żółtko zawiera go tylko 2.7 g. Inaczej jest w przypadku cholesterolu: białko nie posiada go wcale, natomiast poziom cholesterolu w żółtku wynosi 210 mg.

Nie sposób powiedzieć, która część jaja jest zdrowsza, gdyż każda zawiera unikalne dla zdrowia witaminy, sole mineralne oraz składniki odżywcze. Żółtko uzupełnia białko i odwrotnie, dlatego warto jeść jaja w umiarkowanych ilościach, ale w całości.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!