Przebadali dzieci z 12 państw. Te najszybciej zaczynają mówić

Choć rozwój mowy u dziecka jest kwestią indywidualną, to są pewne czynniki, które mogą przyspieszyć bądź opóźnić ten proces. Nad tematem tym pochylili się badacze z Uniwersytetu Harvarda w Stanach Zjednoczonych, którzy przeprowadzili badania na dzieciach pochodzących z dwunastu różnych krajów. Wyniki zaskakują.

Te dzieci szybciej opanowują naukę mówieniaTe dzieci szybciej opanowują naukę mówienia
Źródło zdjęć: © Getty Images

Rozwój mowy u dziecka

Rozwój mowy u dziecka obejmuje wiele etapów. Zanim maluch wypowie pierwsze słowa, najpierw gaworzy i porozumiewa się z otoczeniem przy pomocy różnych dźwięków.

Pierwsze pojedyncze słowa pojawiają się zazwyczaj, gdy dziecko skończy 1,5 roku, ale tak naprawdę znaczenie mają pierwsze cztery lata życia.

Zbadali dzieci z 12 krajów

Badania dotyczące rozwoju mowy u dziecka przeprowadzili naukowcy z Uniwersytetu Harvarda z psycholożką Eliką Bergelson na czele. Chcieli sprawdzić, dlaczego niektóre dzieci bardzo szybko zaczynają mówić, a inne wręcz przeciwnie, opanowują mowę na późniejszym etapie.

"Pytanie mamy" z Anną Dereszowską

W badaniach wzięło udział 1001 dzieci, które nie ukończyły jeszcze czterech lat. Pochodziły one z dwunastu różnych państw. Na specjalnych urządzeniach nagrywano dźwięki wydawane przez wszystkie maluchy. Łącznie dało to ponad 40 tys. nagranych godzin. W kolejnym etapie naukowcy zestawili zebrane dane z poszczególnymi czynnikami, aby sprawdzić, które z nich mają największe znaczenie, jeśli chodzi o rozwój mowy.

Okazało się, że płeć maleństwa czy status rodzinny dziecka nie jest wyznacznikiem. Największymi gadułami były maluchy, u których w domu dużo się rozmawia. Dzieci słysząc rozmowy rodziców czy innych członków rodziny szybko chcą ich naśladować. Dzięki temu łatwiej przychodzi im opanowanie mowy.

Dzieci, u których stwierdzono nienormatywny rozwój języka, wytwarzały zdecydowanie mniej wokalizacji w ciągu godziny niż pozostałe dzieci (około 20 wokalizacji mniej).

Z upływem czasu różnica ta była coraz większa. Zwróćmy jednak uwagę na to, że badacze skupiali się jedynie na dźwiękach wydawanych przez maluchy, a nie na konkretnych słowach i poprawności językowej.

Częste rozmowy i czytanie książek

Z eksperymentu wynika, iż częste rozmowy zasłyszane przez dziecko do czwartego roku życia wpływają pozytywnie na jego rozwój językowy. Pamiętajmy również o czytaniu dzieciom książek, ponieważ nie tylko rozwija ich wyobraźnię oraz wzmocnia więź z rodzicem, ale również zwiększa zasób słownictwa.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące