Rozwój poznawczy dziecka

Rozwój poznawczy dziecka to przede wszystkim rozwój umiejętności postrzegania, zapamiętywania i przetwarzania informacji dochodzących do niego z otoczenia. Tempo rozwoju przedszkolaka zależy od jego wrodzonych predyspozycji, ale także od jego środowiska i samodzielnego wysiłku.

Rozwój poznawczy dzieckaRozwój poznawczy dziecka

Rozwój poznawczy dziecka trzyletniego

Poznawczy rozwój trzylatka w dużej mierze zależy od jego środowiska. Jeśli w otoczeniu malucha nie ma bodźców, które pobudzały by jego rozwój poznawczy, trzeba liczyć się ze spowolnieniem tego procesu. Bez możliwości rozwijania swoich umiejętności dziecko nie wykorzysta swojego potencjału.

Dziecko w wieku trzech lat skupia się tylko na tym, co dzieje się tu i teraz. Na tym etapie dziecko rozwija się obserwując swoje otoczenie i interesując się konkretnymi bodźcami. Im częściej pobudzone jest jego zainteresowanie, tym częściej angażuje się w jakieś działania, które pobudzają jego rozwój poznawczy.

Orientacja w czasie i pamięć z tym związana jest jeszcze nie rozwinięta. Dziecko dopiero zaczyna kojarzyć pewne wydarzenia z określeniami „rano” czy „wieczór”. Dlatego nie zadawajmy dziecku pytań, czy pamięta, co robiliśmy przedwczoraj rano, bo prawdopodobnie w tym wieku odpowiedź sprawi dziecku trudności.

Aby pobudzać rozwój dziecka starajmy się natomiast dostarczać mu różnorodnych bodźców – zabawki powinny mieć różne kolory, faktury i kształty. Dziecko powinno dzięki temu uczyć się grupować przedmioty według kryteriów wielkości, miękkości, itp. Metodą radzenia sobie z postawionymi przed dzieckiem zadaniami jest metoda prób i błędów. Pozwólmy dziecku samemu przekonywać się, jakie działania odnoszą skutek, a jakie nie.

Rozwój poznawczy dziecka czteroletniego

Animizm to sposób myślenia zarówno trzy- jak i czterolatka. Maluch w tym wieku bez dłuższego zastanowienia przypisuje cechy istot żywych martwym przedmiotom. Charakterystyczne jest także przypisywanie swoich własnych cech przedmiotom i zwierzętom. W wieku czterech lat dziecko dopiero zaczyna odróżniać przedmioty od zwierząt, a zwierzęta od ludzi.

Czterolatek zadaje z reguły coraz więcej pytań o otaczający go świat. Przygotujmy się więc na odpowiedzi na pytania typu „Dlaczego trawa jest zielona?” i „Dlaczego niebo jest niebieskie?”. Dziecko dzięki odpowiedziom rodzica będzie budowało swój obraz świata, więc starajmy się odpowiadać w miarę logicznie, ale tak, by zrozumiało naszą odpowiedź.

Rozwój poznawczy dziecka pięcioletniego

Pięciolatek coraz sprawniej posługuje się językiem mówionym. Jego monologi zewnętrzne (u małych dzieci często występuje to zjawisko, polegające na tym, że dziecko mówi do siebie o tym, co właśnie robi) zostają zastąpione monologami wewnętrznymi. Potrafi także coraz lepiej klasyfikować rzeczy i zjawiska, a także wyciągać wnioski.

Aby pobudzić rozwój poznawczy przedszkolaka, trzeba pamiętać, że do rozwijania się potrzeba dziecku bodźców i zachęty. Próbujmy zainteresować dziecko różnymi przedmiotami, historyjkami, zachęcajmy malucha do własnych przemyśleń. Ważnym czynnikiem jest czytanie dziecku książek i wspólne spędzanie czasu.

Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące