Rozwój dziecka - pierwszy rok, miesiąc po miesiącu

Kalendarze i podręczniki, które podają, jak przebiega rozwój dziecka miesiąc po miesiącu, pozwalają rodzicom oceniać postępy swoich pociech i wstępnie diagnozować zaburzenia rozwojowe. Pierwszy rok życia dziecka jest bowiem okresem niezwykle intensywnych zmian, które pojawiają się z tygodnia na tydzień. W okresie niemowlęcym dziecko przekształca się z maleńkiego noworodka, który może spać nawet 23 godziny na dobę w niemowlaka, który wypowiada już pierwsze słowa i rozumie proste polecenia rodziców.

Rozwój dziecka - pierwszy rok, miesiąc po miesiącuRozwój dziecka - pierwszy rok, miesiąc po miesiącu

Rozwój dziecka - pierwszy rok

Pierwsze 12 miesięcy w życiu dziecka jest określane jako okres niemowlęcy. W tym czasie w organizmie dziecka zachodzą niezwykle intensywne i szybkie zmiany. Niemowlak rozwija się fizycznie, psychicznie i umysłowo. Pomimo iż w początkowym okresie niemowlęctwa dziecko przesypia większość dnia, to już po upływie kilku miesięcy zaczyna niezwykle intensywnie interesować się światem i otaczającą go rzeczywistością. Chce poruszać się i jak najwięcej poznawać.

W ciągu pierwszych 12 miesięcy od urodzenia maluch wypowiada pierwsze sylaby, a następnie słowa, samodzielnie siada, raczkuje i próbuje stawiać nieśmiałe kroki. W tym okresie pojawiają się również pierwsze zęby mleczne, a dziecko przyjmuje pokarm inny niż mleko matki. Niemowlak zaczyna także rozpoznawać osoby ze swojego najbliższego otoczenia i reagować na swoje imię.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

Rozwój niemowlęcia miesiąc po miesiącu

Rozwój dziecka - miesiąc po miesiącu

Aby ułatwić śledzenie zmian w rozwoju niemowlęcia tworzone są specjalne kalendarze rozwoju dziecka, które podają postępy charakterystyczne dla danego okresu. Zobacz, jak rozwija się dziecko miesiąc po miesiącuw ciągu pierwszego roku życia:

  • pierwszy miesiąc - dziecko w pierwszym miesiącu ma bardzo cienką i różową skórę, jego głowa wydaje się nieproporcjonalnie duża w stosunku do reszty ciała; dziecko w tym okresie kontaktuje się otoczeniem przez skórę, więc odczuwa każdy dotyk czy wzięcie na ręce; w trakcie pierwszego miesiąca maluch może przybrać na wadze ok. 500 gramów; dziecko w tym okresie silnie reaguje na bodźce, np. połaskotanie go w stopę i przesunięcie ręki w stronę palców spowoduje, że wyprostuje i napręży palce; niemowlak odwróci główkę i otworzy buzię, jeśli pogładzi się go po policzku, bo będzie przygotowywało się do karmienia - odruch ten zaniknie ok. 3-4 miesiącach życia dziecka;

  • drugi miesiąc - wraz z zakończeniem pierwszego miesiąca dziecko przestaje być noworodkiem; ciało dziecka nabiera tłuszczyku i zmienia się jego pierwotne, płodowe ułożenie; dwumiesięczne dziecko położone na brzuszku potrafi już podnieść główkę i przytrzymać ją przez 10 sekund; niemowlak w tym okresie lubi patrzeć na twarze innych ludzi, potrafi już rozpoznać buzię swojej mamy, reagując na nią uśmiechem; niektóre dzieci w tym okresie zaczynają już same domagać się jedzenia, bo powiększają się ich brzuszki; pod koniec drugiego miesiąca dziecko zaczyna już wypowiadać pierwsze samogłoski;

  • trzeci miesiąc - dziecko reaguje na bodźce dźwiękowe i obraca główkę w ich kierunku; trzymiesięczne dziecko bardzo chętnie poznaje swoje ciało, zaczyna dotykać brzuszka, ramion czy nóżek; niestety dziecko zaczyna wówczas wkładać palce do buzi, więc należy to hamować poprzez zakładanie skarpetek na rączki lub wkładanie smoczka do buzi - trzeba jednak robić to sporadycznie, ponieważ zbyt częste zakładanie skarpetek hamuje rozwój zdolności manualnych; u trzymiesięcznego malca można już zaobserwować głużenie (u wielu dzieci pojawia się już ono w drugim miesiącu); w czasie tego miesiąca, podobnie jak w drugim miesiącu, dziecko przybiera na wadze ok. 700 gramów;

  • czwarty miesiąc – niemowlak w czwartym miesiącu staje się coraz bardziej ruchliwy, nie tylko podnosi główkę, ale także klatkę piersiową; chętnie wyciąga rączki do zabawek zawieszonych przy jego wózku czy łóżeczku, choć niemowlak w tym wieku nie potrafi jeszcze bawić się dwoma zabawkami jednocześnie; dziecko czteromiesięczne ma ustabilizowany rytm dnia – 2-3 drzemki dziennie; maluch głośno się śmieje i zaczyna wypowiadać głoski wargowe;

  • piąty miesiąc - w piątym miesiącu dziecko zwiększa swoją wagę i w stosunku do masy urodzeniowej jest ona zazwyczaj dwa razy większa; długość ciała od długości w momencie urodzenia zwiększa się o ok. 10 cm; pięciomiesięczne dziecko powinno potrafić już zrobić „mostek”; wciąż nie potrafi jeszcze chwycić zabawki dwiema rękami, a jego głównym narządem poznawczym są usta; maluch zaczyna gaworzyć i wypowiadać pierwsze sylaby „ghee”, „ra”, „da”;

  • szósty miesiąc - w tym miesiącu dziecko potrafi już odwrócić się na brzuch, jeśli leży na plecach i odwrotnie; z ciekawością bada swoje ciało i potrafi już odróżnić jego części od zabawek czy grzechotek; niektóre półroczne dzieci mają już pierwsze ząbki, zaczynają jeść zupki jarzynowe i soczki marchwiowe; dziecko coraz częściej gaworzy; trzeba podkreślić, że od tego momentu zaczyna się indywidualny rozwój dziecka i pojawiają się różnice między poszczególnymi dziećmi;

  • siódmy miesiąc - cechą charakterystyczną tego miesiąca jest umiejętność siadania, pełzania i podciągania się do przodu; maluch potrafi już trzymać przedmiot w dwóch rękach, bawić się nim, obracać i manipulować; zdarza się, że siedmiomiesięczne dziecko potrafi już reagować na swoje imię; maluch uczy się gryźć i żuć;

  • ósmy miesiąc - dziecko potrafi obracać się wokół własnej osi, samodzielnie siedzieć, choć ma problemy z utrzymaniem prostych pleców; nie potrafi jeszcze jednak chwytać zabawki opuszkami palców, a jedynie całymi rękoma; dziecko w tym wieku można uczyć klaskania i machania;

  • dziewiąty miesiąc – dziecko waży ok. 6-7 kilogramów; nieraz potrafi już raczkować; maluch siedzi wyprostowany ok. minuty; może naśladować już niektóre zabawy manualne, jak np. „idzie rak nieborak”; świadomie zaczyna powtarzać sylaby, jak np. „ma-ma”; na rysunku pokazuje kotka czy pieska;

  • dziesiąty miesiąc - dziesięciomiesięczny maluch jest sprawny, szybko raczkuje i siedzi wyprostowany, często ćwiczy równowagę; dziecko chętnie naśladuje gesty i mimikę osób z najbliższego otoczenia, ochoczo bawi się małymi przedmiotami;

  • jedenasty miesiąc – dziecko samodzielnie wstaje i przytrzymuje się mebli; jedenastomiesięczne dziecko sprawnie raczkuje, potrafi turlać piłkę; maluch powinien już samodzielnie zjeść biszkopta lub jabłko pokrojone na ćwiartki;

  • dwunasty miesiąc - waga dziecka jest średnio trzy razy większa niż w momencie narodzin; maluch posiada wówczas ok. sześć zębów; roczne dziecko stara się samodzielnie chodzić i wypowiada kilka pierwszych słów; rozpoznaje domowników i potrafi wypełniać niektóre polecenia.

Należy jednak pamiętać, że każde dziecko rozwija się inaczej, a każdy kalendarz rozwoju dziecka podaje przeciętne zmiany charakterystyczne dla danego okresu, które jednak nie muszą być tożsame z postępami twojego maluszka.

PIERWSZY ROK ŻYCIA DZIECKA

Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące