Przekąski dla dzieci

spis treści
rozwiń

Już roczny maluch ma czasami ochotę na przekąskę. Starajmy się więc od samego początku proponować zdrowe przekąski dla dzieci. Zamiast batonika podsuńmy dziecku warzywa lub owoce, aby przekąski między posiłkami były sycące i zdrowe. Możemy dać dziecku wolną rękę i postawić przed nim kilka różnych przekąsek, aby samo zadecydowało o tym, co zje. Pamiętajmy jednak, aby do wyboru miało zdrowe produkty, nie frytki czy chipsy.

1. Czy dziecko powinno jeść przekąski?

Malutki jeszcze brzuszek dziecka tak naprawdę nie pozwala na nasycenie się na dłużej niż kilka godzin. Aby dziecko nie było głodne, jak najbardziej można mu proponować różnego rodzaju zdrowe przekąski. Przekąska, którą dziecko samodzielnie może zjeść, to także dodatkowy trening samodzielnego jedzenia, podczas którego dziecko uczy się panować nad tempem jedzenia, trzymaniem w rączce potrawy, a także nad ilością zjadanej przekąski. Przekąska, nie będąca przecież zaplanowanym posiłkiem, daje dziecku wolną rękę co do decyzji o jej zjedzeniu, co korzystnie wpływa na kształtowanie jego samodzielności.

Zobacz film: "Całodobowe przedszkola dla dzieci"

Zdrowe przekąski dla dzieci
Zdrowe przekąski dla dzieci

Pomarańcze są świetną zdrową przekąską dla dzieci.

zobacz galerię

2. Jakie przekąski dla dzieci?

Małe dzieci powinny jeść raczej miękkie potrawy. Początkowo będą to gotowe potrawy w słoiczkach przeznaczone dla małych dzieci i soki owocowe. Unikamy także częstych alergenów, czyli np. cytrusów. W pierwszym roku życia nie powinniśmy podawać maluchowi ostrych przypraw, dużych ilości soli, fast foodów, solonych paluszków i słodyczy.

Dopiero później do menu dziecka wprowadzamy większe urozmaicenia, choć nadal serwujemy wyłącznie zdrowe potrawy dla dziecka. Dobre przekąski dla dzieci z warzyw i owoców to na przykład:

  • kawałki miękkich owoców,
  • suszone owoce,
  • obrane kawałki jabłka,
  • ugotowany brokuł,
  • ugotowany kalafior,
  • ugotowana marchewka,
  • młoda kalarepa,
  • słodka papryka pokrojona w paseczki.

Innego rodzaju przekąski dla przedszkolaka to:

  • orzechy,
  • ciasteczka owsiane,
  • popcorn przygotowywany bez tłuszczu,
  • chrupki kukurydziane,
  • chlebki ryżowe,
  • chrupki ryżowe.

Jeśli dziecko czuje głód, można zastanowić się nad przekąskami bardziej sycącymi, np.:

  • pokrojone w małe kawałki kanapki z serem,
  • krakersy,
  • muesli z mlekiem lub jogurtem,
  • jogurty w różnych owocowych smakach.

Przekąski dziecka poza domem powinny być zjadane w higienicznych warunkach. Myjemy dziecku ręce wodą i osuszamy je. Oczyszczamy buzię i ręce także po jedzeniu. Przed wyjściem lepiej zaopatrzyć się w pojemniczek z przekąską dla dziecka, aby uniknąć kupowania batoników czy chipsów. Kiedy usłyszymy, że dziecko chce coś zjeść, dobrze jest podawać maluchowi najpierw wodę. Może się okazać, że dziecku tak naprawdę chciało się pić, a nie jeść. Poza tym, suche przekąski dla dzieci w rodzaju chlebków ryżowych wywołują pragnienie.

Nie przesadzajmy z ilością przekąsek z menu dziecka. Jeśli maluch nauczy się, że między posiłkami ciągle się coś je, może się to przyczynić do wytworzenia niezdrowych nawyków żywieniowych, a w konsekwencji do nadwagi i otyłości w dzieciństwie lub dorosłym życiu. Starajmy się zachować różnorodność zarówno posiłków dziecka, jak i jego przekąsek.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!