Czy można jeść maliny w ciąży?

Owoce i liście malin są wykorzystywane od stuleci w leczeniu wielu dolegliwości. Ich terapeutyczne działanie zostało opisane po raz pierwszy w 1597 roku. Mimo iż owoce są bardzo zdrowe, niektóre kobiety w ciąży mają wątpliwości, czy mogą spożywać je bez obaw.

Jak powstał mit?

Przez lata powtarzano, że maliny to owoc zakazany dla kobiet spodziewających się dziecka. I  chociaż nikt oficjalnie nie potwierdził tych informacji, to przekazywane z ust do ust sprawiły, że maliny stały się produktem, który kobiety ciężarne unikały za wszelką cenę. Również tych pod postacią herbatek owocowych.

Polecane wideo:

Okazuje się jednak, że ani owoce ani ich liście nie wywołują niepożądanych skutków mogących zagrażać zdrowiu kobiet czy ich dzieci.

Maliny dla ciężarnych

Liście maliny są stosowane w leczeniu zaburzeń układu pokarmowego, pomagają pozbyć się biegunki, usprawniają działanie układu oddechowego, wykorzystuje się je przy problemach z sercem, w trakcie gorączki, cukrzycy oraz niedoboru witamin.

Wspomagają pocenie się, wydalanie moczu oraz produkcję żółci. Niektórzy korzystają z liści maliny w celu oczyszczenia organizmu. Są one popularne również wśród kobiet, którym dokuczają bolesne i obfite miesiączki.

Uchodzą za doskonałe remedium na poranne mdłości. Liście stosuje się także w profilaktyce poronienia oraz w celu ułatwienia porodu. W związku z tym nie ma powodu, by w czasie ciąży rezygnować z malin. Herbaty oraz napary z liści wspomagają prawidłowe funkcjonowanie mięśnia macicy i mogą sprawić, że poród będzie trwał krócej. Zaleca się je pić na kilka tygodni przed planowaną datą przyjścia na świat dziecka.

Są doskonałym źródłem witaminy C, magnezu, żelaza i stanowią smaczny element diety. Liście można wykorzystać również w leczeniu wysypki skórnej oraz bólu gardła, wystarczy przyłożyć je do skóry. Wykazują również działanie odprężające i uspokajające.


 

Zdrowa dieta w ciąży

Zbilansowana, bogata w składniki odżywcze dieta jest kluczowa dla kobiet spodziewających się dziecka. Warto zadbać o jadłospis, nawet jeśli przyjmuje się dodatkowe porcje witamin w postaci suplementów diety.

W menue kobiety w ciąży nie może zabraknąć produktów pełnoziarnistych, które są bogate w błonnik oraz składniki odżywcze, na przykład żelazo oraz witaminy z grupy B. To one uwalniają energię wolniej, dzięki czemu poziom cukru we krwi jest stabilny.

Zawartość błonnika pomaga uniknąć zaparć, które są częstym problemem kobiet spodziewających się dziecka. Cenne dla kobiet w ciąży są również zielone liściaste warzywa: brokuły, szpinak oraz kapusta. Mają w sobie dużo kwasu foliowego, który zmniejsza ryzyko wystąpienia u dziecka wad cewy nerwowej, takich jak rozszcz kręgosłupa.

Liściaste warzywa zawierają także dużo żelaza, potasu, wapnia oraz magnezu. Ciężarne kobiety powinny spożywać także truskawki, maliny, jagody oraz wiśnie. Owoce te można dodać do jogurtu lub spożywać same. Mają w sobie dużo antyoksydantów, kwasu foliowego, błonnika oraz witaminy C.

Warto jeść także rośliny strączkowe. To doskonałe źródło białka, błonnika, kwasu foliowego oraz wapnia. W jadłospisie powinny znaleźć się także tłuste ryby: świeży tuńczyk, łosoś, makrela, śledź oraz sardynki. Mają one w sobie dużo kwasu omega-3, kluczowego dla rozwoju nerwowego płodu.

Nie należy zapominać o bananach. Jeśli kobieta w ciąży nie lubi mleka, powinna przekonać się do jogurtu, który dostarcza dużo wapnia i pomaga zapobiegać osteoporozie u dzieci.

W przerwach między posiłkami warto sięgnąć po nasiona słonecznika, dyni oraz sezamu. Oprócz kwasów omega-3 mają w sobie potas, cynk, żelazo, wapń i wiele witamin. W ciąży nie należy rezygnować z jaj – to świetne źródło białka oraz witamin D, A i B12.

Wskazane jest także spożywanie moreli. Zawierają one dużo żelaza, a także kwasu foliowego, wapnia i magnezu oraz beta-karoten – roślinną postać witaminy A bezpieczną dla ciężarnych.

Komentarze

DYSKUSJE NA FORUM

Ibuprom

~Baforciti • ostatni post 6 dni temu

1

Pomocy ...

kocsar • ostatni post 1 tydzień temu

12
Artykuły Minerały
Minerały

Kilka ciekawych faktów o kwasie foliowym

Czy wiesz, że... syntetyczny kwas foliowy wchłania się lepiej w porównaniu do tego zawartego w warzywach; nazwa kwasu foliowego pochodzi od łacińskiego słowa „folium" oznaczającego liść i prawdą jest, że najwięcej kwasu foliowego zawierają...

Minerały

Wapno w czasie ciąży

Wapno w czasie ciąży

Racjonalne odżywianie przed i w czasie ciąży gwarantuje zdrowie organizmu przyszłej mamy i rozwijającego się dziecka. Kobieta, która stosowała się do zasad zdrowego żywienia przed zajściem w ciążę dostarczy płodowi potrzebnych składników odżywczych od...

Minerały

Właściwości zdrowotne jabłek

Właściwości zdrowotne jabłek

Właściwe odżywianie w czasie ciąży odgrywa kluczową rolę w prawidłowym rozwoju początkowo płodu, a następnie dziecka.

Minerały

Witaminy w ciąży

i minerały to: 400 mikrogramów kwasu foliowego, 6 mikrogramów witaminy B12, 200-300 miligramy wapnia, 70 miligramów witaminy C, 3 miligramy