Dlaczego reklamy fast foodów są niebezpieczne dla dzieci?

Dzieci łączą niezdrowe jedzenie z dobrą zabawą, a ponadto oglądanie na ekranie telewizora frytek, hamburgerów i pizzy wzmaga w nich uczucie głodu. Do takich wniosków doszli naukowcy z Anglii, którzy obserwacji poddali zachowania dzieci w wieku od 8 do 12 lat.

Wyemitowali oni dzieciom dwie reklamy, pokazujące niezdrowe produkty żywnościowe (m.in.: pizzę, hamburgery, frytki). Po zakończeniu emisji uczeni przeprowadzili z badanymi wywiady, z których jasno wynika, że dzieci po obejrzeniu spotów mają ochotę sięgnąć po niezdrową żywność.

Naukowcy zaobserwowali ponadto, że dzieci z zainteresowaniem oglądały reklamy i dobrze zapamiętywały ich treść. Uwagę małoletnich najlepiej zwracały przekazy, w których ukazana była dobra zabawa, a jej przedstawienie wiązało się z użyciem przez producentów i scenarzystów jasnych kolorów i śmiesznie brzmiących dźwięków (w tym głosów). 

Zobacz film: "W co należy wyposażyć przedszkolaka?"

 

Już w 2007 roku naukowcy sugerowali, że reklamy mają znaczący wpływ na nawyki żywieniowe dzieci. Dowiedziono ponadto, że dzieci otyłe oglądające reklamy produktów typu fast food jeszcze chętniej sięgają po niezdrowe przekąski w czasie oglądania telewizji.

1. Reklamy prawnie zakazane

Radykalne kroki w sprawie reklam niezdrowej żywności w czasie emisji programów dla dzieci poczyniły władze Skandynawii, Wielkiej Brytanii i Polski.

Na terenie Rzeczypospolitej porozumienie w tej sprawie podpisali: ITI Neovision, Telewizja Polsat, Telewizja Polska, Telewizja Puls, TVN, VIMN Poland, The Walt Disney Company (Polska) oraz Stavka Sp. z o.o.

W celu zapewnienia ochrony małoletnim, jaka wynika z Ustawy o radiofonii i telewizji, nadawcy zadeklarowali, że audycjom kierowanym do dzieci poniżej 12. roku życia nie będą towarzyszyły reklamy produktów powszechnie uznawanych za niezdrowe. Należą do nich, m.in. chipsy, przekąski na bazie ziemniaków, słodycze i wyroby czekoladowe.

To jednak nie chroni całkowicie najmłodszych od wpływu reklam na ich wybory żywieniowe. Dzieci stykają się bowiem z reklamami na ulicach.

2. Nastolatkowe lubią niezdrową żywność

Jak sugerują wyniki badań naukowców z American University's Kogod School of Business i Stony Brook University, im więcej czasu nastolatkowie spędzają na oglądaniu telewizji, tym lepsze mają zdanie o niezdrowym jedzeniu.

123RF: Oglądanie reklam niezdrowej żywności przez dzieci
123RF: Oglądanie reklam niezdrowej żywności przez dzieci

Ich obraz fast foodów jest wręcz pozytywny i nie widzą oni żadnych zagrożeń, wynikających z częstego jedzenia tego typu produktów. Nic zatem dziwnego, że producenci niezdrowej żywności to właśnie do nastolatków kierują zdecydowanie największą liczbę przekazów.

3. Otyłość dzieci w Polsce

Świat z niepokojem przygląda się epidemii otyłości wśród dzieci. Problem ten dotyczy również polskich dzieci. Szacuje się, że już co piąte dziecko ma nadwagę. A to w późniejszym wieku może prowadzić do rozwoju wielu poważnych chorób, tj. cukrzyca typu 2, nadciśnienie tętnicze, bezdech senny, zwyrodnienia układu kostno-stawowego, niealkoholowe stłuszczenie wątroby, choroby układu krążenia (zawał serca, udar mózgu). Nadmierna masa ciała prowadzi również do zaburzeń hormonalnych (m.in. zespołu policystycznych jajników) oraz przyczynia się do rozwoju chorób nowotworowych (rak jelita grubego, sutka, gruczołu krokowego).

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!