Ból kręgosłupa lędźwiowego

Ból kręgosłupa lędźwiowego to ból zlokalizowany w okolicy talii i promieniujący w dół, ku kości krzyżowej. Bóle pleców w ciąży są dość częstą przypadłością ciążową. Dotyczą około 50-80% kobiet w ciąży. Pojawiają się zazwyczaj między piątym a siódmym miesiącem ciąży, choć u niektórych kobiet mogą występować już w pierwszym trymestrze. Bóle kręgosłupa są efektem znacznego przyrostu wagi, co stanowi obciążenie dla kręgów i miednicy. Bóle kręgosłupa lędźwiowego zdarzają się jednak zdecydowanie rzadziej niż bóle krzyża w ciąży.

Trener mówi o tym, jak dbać o bolący kręgosłup

Bóle pleców w ciąży

Bóle pleców w ciąży wynikają przede wszystkim z przyrostu masy ciała kobiety, co obciąża kręgosłup. Dodatkowo, zaburzona jest dotychczasowa równowaga narządu ruchu, ponieważ środek ciężkości ciała przenosi się ku przodowi. Zachodzące zmiany hormonalne w ciąży, a zwłaszcza działanie dwóch hormonów – relaksyny i estrogenu – powoduje rozluźnianie się połączeń stawowych. Powyższe procesy przyczyniają się do bólów kręgosłupa. Ból i dyskomfort w części lędźwiowej umiejscawiają się w okolicy talii. Ból lędźwiowy może promieniować do kończyn dolnych oraz przebiegać wzdłuż całego kręgosłupa aż do odcinka szyjnego. Ten rodzaj bólu kręgosłupa nasila się podczas długiego siedzenia lub stania albo po podnoszeniu lub dźwiganiu ciężkich rzeczy, np. zakupów. Najsilniej dokucza w godzinach wieczornych.

Czynniki ryzyka bólów kręgosłupa

  • Kłopoty z kręgosłupem przed zajściem w ciążę.
  • Przebyte wcześniej operacje kręgosłupa.
  • Bóle pleców w poprzedniej ciąży.
  • Otyłość lub szybkie przybieranie na wadze w ciąży.
  • Ciąża mnoga.
  • Słaba kondycja fizyczna.

Jeśli odczuwasz bóle kręgosłupa w okolicy lędźwiowej, unikaj:

  • gwałtownych ruchów po przebudzeniu i szybkiego wstawania z łóżka,
  • pochylania się do przodu podczas wchodzenia po schodach,
  • długiego siedzenia i stania,
  • nagłych zmian długo utrzymywanej pozycji ciała,
  • podnoszenia i dźwigania ciężkich przedmiotów,
  • szybkiego marszu i biegania.

Sposoby na bóle lędźwiowe w ciąży

  1. Nie rezygnuj z ruchu w ciąży – przede wszystkim wzmacniaj mięśnie brzucha. Możesz uprawiać pływanie, aqua aerobic albo jogging.
  2. Utrzymuj właściwą pozycję ciała – prostuj się i ściągnij łopatki, by nie dopuścić do opadania miednicy.
  3. Stosuj dobrą technikę podnoszenia – nie zginaj kręgosłupa i głowy, lecz wszystko podnoś poprzez zgięcie i wyprost nóg w kolanach.
  4. Rób ćwiczenie tzw. kocich grzbietów, by wzmocnić i rozciągnąć mięśnie kręgosłupa.
  5. Noś wygodne obuwie na niezbyt wysokim słupku, które zapewni amortyzację w czasie chodzenia.
  6. W czasie długotrwałego siedzenia używaj pod stopy podnóżka albo od czasu do czasu unoś kolana.
  7. Pod dolnym odcinkiem kręgosłupa podczas siedzenia umieszczaj małą poduszkę lub tzw. wałek lędźwiowy.
  8. Śpij na dość twardym materacu, w pozycji na boku, ze zgiętymi kolanami. Między kolana możesz podkładać sobie dla wygody poduszkę.
  9. W zaawansowanej ciąży noś pas ciążowy, który zapewnia stabilizację ciała, utrzymywanie właściwej pozycji i redukuje obciążenia kręgosłupa.
  10. Korzystaj z masażu całego ciała – znakomitej formy relaksu i terapii przemęczonych mięśni.

Dla kręgosłupa w czasie ciąży wszelkie dodatkowe obciążenia, poza rosnącym brzuszkiem, są przyczyną męczących bólów. Staraj się zatem unikać długiego siedzenia przed komputerem, stania i przemęczania się. Dyskomfort i złe samopoczucie przyszłej mamy mają w końcu duży wpływ na rozwój płodu. W ciąży zadbaj o siebie i pozwól sobie na relaks i należny ci odpoczynek.

Komentarze

DYSKUSJE NA FORUM

Praca

~Niezrejestrowany • ostatni post 3 dni temu

8